• sommar2000

Biverkningar P-Piller Yasmin

Jag började äta P-Piller Yasmin för 2 månader sedan.Har inte haft mellan blödningar, men började känna av yrsel nu när jag började på min andra P-Piller karta(det bara snurrar som om jag ska svimma.Måste lägga mig ner titt som tätt), huvudvärk och har spytt i 4 dagar i sträck, konstig känsla i magen,konstig känsla i öronen men fram för allt YRSEL Antingen har jag åkt på något virus eller så reagerar jag på pillret.Vad tror ni.Någon fler som ev fått biverkningar av P.piller yasmin?
    (Om det nu är det jag har).
    Jag ska ringa MVC, men ville först höra om ni känner igen dessa biverkningar
    Tack på förhand/Sussi

• Svar på tråden Biverkningar P-Piller Yasmin
  • AsaJason

Det later som du borde sluta med dem direkt! Ar ingen lakare, men du kan ju inte ha det sa dar din stackare!!! Ring MVC..

Har hort manga som inte mar bra av Yasmin, sarskilt psykiskt. Sjalv fick jag valdsamma humarsvagningar, ena sekunden var jag pa gott humor sedan kandes det som att jorden var pa vag att ramna (kan tillagga att jag i regel ar kolugn).

Huden blir fin och man lagger inte pa sig vatten men biverkningarna gjorde att det inte var vart det for min del...

• AsaJason

hmmm, det later anda konstigt att du skulle fa sadana biverkningar av p-piller... hursomhelst later det som du borde ringa till doktorn

• Buslinna

Inte det minsta konstigt, om man läser bipacksedeln. :)

Från Fass:

Följande biverkningar har rapporterats av kvinnor som använder Yasmin.
    Vanligt förekommande biverkningar (förekommer hos mer än 1 per 100 användare) är förändringar i blödningsmönstret, mellanblödningar, spända eller ömma bröst, flytningar och svampinfektion i underlivet. Illamående, huvudvärk, migrän och nedstämdhet är också vanligt.

Mindre vanliga biverkningar (hos 1/100 -1/1000) är minskad sexuell lust, ansamling av vätska i kroppen och förändringar av kroppsvikten liksom högt eller lågt blodtryck, vaginal inflammation, kräkningar, akne, eksem och klåda.

Sällsynta biverkningar (hos färre än 1 per 1000) är astma, vätskeutsöndring från brösten, lomhördhet och blodproppssjukdom.
    -------------------------------------------

Huvudvärk och yrsel kan dock vara tecken på allvarligare biverkningar, så du bör kontakta läkare så fort du kan! Förhoppningsvis så är det inget farligt alls, men uti fall att.

Återigen från Fass:
    Avbryt användningen av p-piller och kontakta läkare/barnmorska omedelbart, om du ser tecken på blodpropp:

- Plötslig hosta utan tydlig orsak.
    - Svår smärta i bröstet, eventuellt med utstrålning i vänster arm.
    - Akut andnöd.
    - Ovanlig, kraftig eller ihållande huvudvärk eller migränattacker.
    - Delvis eller fullständigt synbortfall eller dubbelseende.
    - Sluddrigt tal eller andra problem med talet.
    - Yrsel.
    - Matthet eller domning i någon kroppsdel.
    - Svåra buksmärtor.
    - Svåra smärtor och/eller svullnad i ett av benen.
    - Plötsliga rörelseinskränkningar.
    -------------------------------------------

Kontakta läkare och ta hand om dig! :)

Svar på tråden Biverkningar P-Piller Yasmin