• Loke

Finansiering av bröstförminskning?

Jag har under en tid nu börjat att mer och mer fundera över att förminska mina bröst. Det är bara det att det är ju en väldig ekonomisk belastning om man inte får det betalt via landstinget. Jag står helt frågande och vet inte hur man ansöker om en sådan här operation. Jag ringde mitt närmsta sjukhus, och de sa att jag först och främst ska gå till vårdcentralen, eller i mitt fall min familjeläkare. Är det så det går till? I så fall, skickar inte min läkare någon remiss till en kirurg om inte han tycker att jag behöver operationen? Är det någon som vet kraven för att få operationen betald?
    MVH / Loke

• Svar på tråden Finansiering av bröstförminskning?
  • *TT*

för att få op betalt krävs att du har besvär av din byst. Typ ryggproblem.

• ANJ

Jag ringde vårdcentralen som skickade vidare mig till kirurg. Att man har bestående problem krävs och att man inte är överviktig, då säger dom att man ska gå ner i vikt. Det är upp till kirurgen att bestämma om landstinget ska betala eller om du ska betala själv.

• pickolina

Loke

Som de andra skriver, man går till sin husläkare och sedan skickar de en vidare. Det krävs ganska kraftiga problem för att landstinget ska stå för det. Sedan är det dessutom ofta ganska många års väntetid.

Svar på tråden Finansiering av bröstförminskning?