• Vårluft

P-piller

Jag slutade med mina p-piller (yasmine) för tre veckor sedan. Jag ahde ätit dem i ett drygt år.
    Jag åt klart kartan, och fick en blödning som varade i 5 dagar. Jag är nu på dag 20, men har inte märkt av någon ägglossning.
    Jag har haft oskyddat sex.

Någon som vill berätta hur det var för er när ni slutade med p-piller? Kom nästa mens som den skulle?

Jag har inte märkt av några tecken på graviditet, men det ska man kanske helt utesluta då jag inte märkt av någon ägglossning?

• Svar på tråden P-piller
  • Ellte

Det är jätteolika från person till person. Jag fick min mens som en klocka när jag slutade med piller medan en väninna till mig inte fick tillbaks sin mens förrän efter ett halvår...och den var inte regelbunden förrän efter ett år...

• Sanasol

3 månader tog min första mens på sig att komma, inte ovanligt med upp mt 6 månader.

• Vårluft

Men har man ingen ägglossning heller då?
    Så chansen/risken att bli gravid är minimal?

• Buslinna

Du kan ju aldrig veta säkert när du kommer att få din första ägglossning efter att du slutat med p-piller, så risken finns att du blir/blivit gravid.

• physalis

jag var som ett klockslag, men jag har vänner som fick vänta på ägglossning i över ett år. Tydligen kan man gå till doktorn och "putta igång den" om det tar väldigt lång tid! :)

• pickolina

En kompis fick sin mens men ingen ägglossning... Eftersom hon vill bli gravid så äter hon nu mediciner för detta. Över ett år efter hon slutat hade ägglossningen fortfarande inte kommit igång. Trots mens alltså... Men hennes mens tog flera månader att komma igång.

För mig brukar det oftast ta tid innan kroppen kommer igång men sist jag slutade så kom mensen och ägglossningen igång direkt....

Så, man kan aldrig veta! Vill du inte bli gravid, så skydda dig och vill du bli gravid så kör på å hoppas på det bästa!.. :)

• Örebroare

Vårluft, när du ändå pratar om p-piller, får jag fråga om du tyckte yasmine fungerade bra? jag funderar på att byta...

• Pumpkin

Jag slutade med p-piller i månadsskiftet april/maj och har sedan dess bara haft mens 1 gång. Då var den 2,5 veckor försenad och nu är den väl ytterligare 3-4 veckor försenad skulle jag tro (har tappat räkningen).

• Örebroare

Det verkar som om det är ganska krångligt att bli med barn när man har ätit p-piller ett tag eller?

• Pumpkin

Örebroare
    Ja, rent generellt så kan det nog ta sin tid, enligt många barnmorskor så ska man inte räkna med att bli gravid inom 12 månader efter p-pillerstopp. Men å andra sidan, vissa blir ju gravida fast än de äter p-piller - vi är ju alla så olika

• Vårluft

Det känns som om det kommer ta en otrolig tid att bli gravid...
    Vet någon om det har någon betydelse hur länge man har ätit p-piller?
    Jag har ätit mina i ett år och några månader.

Jag har barn sedan innan, och då tog det 5 år innan jag blev gravid och jag hade ätit p-piller innan försöken att bli gravid.

• Lins

Jag åt desolett i 14 år. Jag slutade med pillrena, fick mens precis som vanligt och blev sen gravid direkt. Jag hade alltså mens en gång och därefter gravid direkt. Har förstått att vi hade en enorm tur som blev gravida så snabbt!

Svar på tråden P-piller