• Zoois

nån som fått barn och kan hjälpa??

Jag och min nyblivne make försöker få barn. Vårt problem är att jag är arbetslös som lärare. Det kan ju lösa sig i augusti, men man vet ju aldrig. Och hur det blir efter jul har jag ju absolut ingen aning om. Min fråga gäller då föräldrapenning. Måste man arbeta 6 mån i sträck för att få betalt?? Känns jättesvårt med den arbetssituation som råder inom yrket... Får man bara ett minumibelopp då och hur mkt är det? Har försökt läsa på Försäkringskassans sida, men jag fattar ej så mkt.. Tacksam för svar av er som vet!!

• Svar på tråden nån som fått barn och kan hjälpa??
  • felicia6

Dom räknar din inkomst under sista 6månaderna och räknar ut ett belopp utifrån det. Om du går lägre än minsta beloppet så kommer du få grundersättningen då du är hemma med barnet, och det ligger på runt 4500 i månaden tror jag..

• hemligt2007

Är det samma om man inte har jobbat alls utan bara pluggat?

• vixen not a tramp

Det skulle jag oxå vilja veta!

• Em_Vic

Ja,tyvärr är det grundersättning man får även när man pluggat innan man fick barnet..

• vixen not a tramp

Men om man jobbat först, och pluggat sen, OCH fortsatt jobba under studietiden? Hur funkar det då? Någon som vet? Tacksam för svar! (jag har variit på hemsidan och kollat, men förstår tyvär EJ)

• Buslinna

Tror att det beror på hur mycket du tjänade och under hur lång tid innan du började plugga. Minns något vagt om att du kan behålla din sgi (sjukpenninggrundanda inkomst, den som all ersättning utgår ifrån) om den varit högre än minimiersättningsnivån under en viss period innan du började läsa ...

Kollade upp det och det står såhär:

Särskilda regler för dig som är arbetslös, studerande med flera:

När du inte längre har arbetsinkomst gäller som huvudregel att tidigare fastställd SGI slutar gälla. I vissa situationer finns ändå möjlighet att behålla SGI:n trots att du inte arbetar. Det gäller bland annat när du:

* Är anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen,
    * studerar och finansierar studierna med studiestöd,
    * vårdar barn som är under ett år,
    * gör ett tillfälligt avbrott i yrkeslivet (kortare än tre månader),
    * du studerar inom det egna yrkesområdet, eller om
    * du är gravid och avbryter/minskar förvärvsarbete inom sex månader före beräknad förlossning.

I sådana situationer kan SGI fastställas på den inkomst som var aktuell före arbetsavbrottet.
    -------------------------------------------

Så, ja, om du läser med studiemedel nu och du jobbat under minst sex månader under ett år (tror jag att det är) innan du började plugga. Och din inkomst överstiger en viss nivå som Försäkringskassan fastställer. Då kan man få föräldrapenning som är proportionerlig till den tidigare inkomsten i stället för minimiersättningen.

Svar på tråden nån som fått barn och kan hjälpa??