• discodivan

varning - ebay paypal

vill bara varna er som handlar på ebay och använder paypal. det förekommer massor av falska mail från båda företagen som verkar äkta, men är bedragare som snor dina pengar antingen genom "second chanse offer" eller att påstå att det är fel på ditt paypalkonto och ber dig gå in på en länk som ser ut som äkta paypal och knappa in dina kortuppgifter

• Svar på tråden varning - ebay paypal
  • fåttettryck

Jo, verkligen.
    Ofta syns det visserligen direkt att det är fusk: bilder som inte kan laddas är en indikation; om dessutom statusfältet visar helt andra adresser än de länkar du flyttar musen över är du säker.

Tyvärr räcker det inte med det. Jag har en gång fått en riktigt välgjord "spoof" (epost som låtsas komma från i det här fallet ebay). Jag fick ett meddelande från en köpare/säljare och hade precis haft en transaktion med någon annan så jag visste hur allt skulle se ut. Layouten stämde, länkarna i statusfältet stämde!! Meddelandet påstod att någon hade skickat pengar och dum som jag var skulle jag svara omedelbart och tala om att det var ett missförstånd. För att svara klickar man på en länk och loggar in på eBay - stämde fortfarande. Först efter inloggningen märkte jag att det inte var ebay jag var inne på utan på en mycket välgjord kopia, där jag alltså lämnat mina inloggningsuppgifter.
    NÄR DETTA HÄNDER: ändra lösenord i riktiga ebay på en gång och du borde kunna vara lugn... Men ha alltså alltid huvudet med dig så kan ingenting hända!

• discodivan

japp kommer definitivt ha huvudet med mig hädanefter, undrar var jag haft det den här månaden

Svar på tråden varning - ebay paypal