• Malin22

Sköta magen!!

Titta bort om ni är känsliga! Jag läser till ssk och är inte blyg för att gå in på detaljer

Tyvärr har jag inte läst om detta än och hittar inte info på nätet... Kommer inte fram till sjukvårdsupplysningen och vill inte "störa" med ngt som kanske inte ens är ett problem...

Så då frågar jag här!

Hur ofta är för ofta?

Jag kan ibland gå 6ggr/dag!! Konsistensen är bra, kan vara lite kladdig ibland (om jag äter för mkt vetemjöl/socker/fel fett) och ibland lite hård och i småklumpar (om jag äter för lite fibrer).

Nu på sommaren tränar jag inte men får motion genom att cykla till jobbet (blir ca 40min/dag) och gå promenader.
    Jag försöker äta regelbundet och nyttigt.

Jag mår inte dåligt av att gå på toaletten så ofta men blir lite orolig för att det ska vara något fel...

Någon som vet?

• Svar på tråden Sköta magen!!
  • pickolina

Skratt... Det fanns en tråd om detta för ett tag sedan... :)

Hur som helst så är det inte bra att gå så ofta. Bland annat så tog de upp det på "du är vad du äter" en gång.. Det var ett par, tjejen var överviktig och killen som var hockeyspelare ville tvärtom lägga på sig lite, på rätt sätt. Han gick på toa väldigt många ggr om dagen och dietisten i programmet konstaterade att detta innebar att han inte tog upp födan ordentligt och var undernärd...trots att han åt mycket... Hans kropp tillgodogjorde sig inte näringen.

Detta brukar kunna fixas med rätt kost men det kan kanske vara något fel oxå, som kanske tex att du har för hög ämnesomsättning vilket kan leda till besvär som trötthet osv osv....

Ta kontakt med läkare för att utesluta att något är galet och om allt står rätt till så sök upp en dietist... Att vara undernärd är ju inge bra direkt!

• S-T

Jag läste någonstans att det är normalt att bajsa fem gånger om dagen, och att när magen mår som bäst så är det nästan så att du inte behöver torka.

Jag tror faktiskt att mycket har med stress att göra. Bajsa tar tid och man måste slappna av och grejer... men i dagens samhälle så har vi ju inte tid! ;)

• S-T

Ah! Det var en gammal Allas eller Allers som jag läste. Hurra för gamla veckotidningar på dass! Jag rekomenderar en djup låda som man kan rota i, och en eller två till på vinden som man kan byta med emellanåt.

Släktingar sjänker oftast bort veckotidningar.

• pickolina

Det där med att nästan slippa torka sig... Så har jag ofta, love it! *haha* Om man nu får säga så?! Det är liskom så skönt och praktiskt... :D

Jag går oftast en gång om dagen men ibland flera gånger och om jag reser bort eller något så går det ofta någon dag i mellan, pga att man är upprymd osv antar jag....

Stressa?! Näää, inte när man ska på toa..då ska man slappna av och fokusera på jobbet... :D Då behöver man inte heller spendera mer än ett par minuter på toa.... :) Sitta länge är liksom inte riktigt min ide´om nöje... *s*

• viktualia

Här är en till med intresse i frågan. Huruvida och hur många gånger jag bajsar per dag är knutet till hur mycket kaffe jag dricker. Ju mer kaffe desto fler dassbesök..... Sluta dricka kaffe?... näe... det går ju inte... fniss fniss

• Malin22

S-T,

vad bra! då behöver jag nog inte oroa mig!
    Iofs sa en av mina lärare att hela tarminnehållet skjuts fram varje gång man äter, men jag har ändå aldrig träffat på någon som går på toa så ofta som jag! (i det syftet iaf)

men det där med att man nästan inte ska behöva torka sig har jag kanske bara en av de många gångerna per dag... på senaste tiden har det varit ganska mkt tork men så har jag ätit en hel del vetemjöl också.

Ska försöka föra "mag-dagbok" ett par veckor så att jag kan få lite ordning på magen.

Jag brukar också sitta och läsa på toa, kan nästan inte göra nr2 om jag inte har nått att läsa, tror det har lite med att kroppens asvlappningssytem måste vara på för att man ska kunna bajsa... hur som helst kan jag bli sittande ett bra tag!

• pickolina

Bara det inte blir en dålig vana... Många har problem med toabesöken just pga att de läser och gör annat på toa, istället för det de ska...

Som sagt, jag sitter på toa max ett par minuter.... Behövs liksom inte mer, om man inte är riktigt dålig i magen. Min kropp vet precis vad den ska göra när jag går på toa.... :) Inga som helst problem med det... Brukar inte lukta heller! Förutom de ggr jag sitter länge pga att allt inte står rätt till...då luktar det ju inte alltid smaskens... :( :D

• martinibruden

Pickolina

Du låter sund. En gång per dag, behöver inte torka och lagom konsistens utan lukt! Låter som idelaet.

Mycket motion och kaffe vet jag för egen del gör att jag behöver gå flera ggr på toa. Kaffet gör liksom att det trycker på. Det tror jag är ganska bra. Jag är inte heller den som läser eller sitter länge. Utan jag tar några minuter och gör det jag ska :D

• Malin22

fast jag går ju inte direkt och sätter mig o läser på toa om jag inte ska göra ngt går snabbt för mig också att göra det jag ska men läser jag ngt intressant kan jag bli sittande efteråt.
    som sagt, jag har inga problem med att INTE fångt gjort

• Buslinna

Haha, wee, fortsättning på det här ämnet!

Att läsa är verkligen nyckeln till framgång för min del. :D Oftast hinner jag knappt plocka fram Kalle Anka-pocketen bara jag bestämt mig för att jag ska läsa. Om jag däremot inbillar mig att det ska gå undan så att jag inte kommer att hinna plocka fram Kalle Planka, ja då tar det i stället tid och det brukar sluta med att jag hinner läsa mycket, mycket mer. Ett problem när man har bråttom till jobbet eller skolan på morgonen ...

Nästan synd att jag inte gillar kaffe då! :) Själv ser jag numera till att dricka ordentligt med vatten och blanda ner en matsked psylliumfrön i frukostfilen, som jag dessutom äter med mörka flingor. Kombinerat med regelbundna tider för lunch och middag så brukar det lösa sig då. Tyvärr är det lättare sagt än gjort att alltid äta vid samma tid på dagen, men försöka går ju! Och så snart jag blir frisk ska jag ut och motionera mera. *längtar* Än är allt inte perfekt ställt med lilla magen, men det tar väl ett tag att programmera om den efter att det krånglat hela livet också. :)

Svar på tråden Sköta magen!!