• LissAnna

Kontonr??

Tänkte skriva på inbjudan att "presenter undanbedes men bidra gärna till bröllopsresan". Men då... ska jag skriva kontonumret på inbjudan eller hur gör man?

tacksam för svar!! //A

• Svar på tråden Kontonr??
  • Ettolrach

Hmm, nja, jag skulle nog inte sätta ut ett kontonummer utan hellre ha en låda på festen där folk kan stoppa i anonyma valfria belopp.

Kontonummer i inbjudan känns lite ha-galet - enligt min personliga åsikt, jag menar det inte som ett påhopp.

• Duchess

Ett alternativ är att ni önskar er presentkort hos en viss resebyrå (t ex Ticket) eller ett företag (Ving, Apollo mm). Då kan folk lämna presentkorten på bröllopet som en gåva.

• tågjäntan

Jag läste i en bröllopstidning att de önskat sig pengar till bröllopsresan. SEdan hade gästerna själva varit fiffiga och vigt dem som flygplan, blommor, salgit in dem mm.
    Ett tips är att rimma om det, så låter det lite roligare. Vi önskade oss presentkort hos fotografen och slutade med:
    Då skulle vi bli så glada
    och likadana presenter slippa upprada.

• LissAnna

Tänkte också att det skulle kännas lite ha-galet. Men presentkort vill vi inte heller ha eftersom vi kommer betala bröllopsresan innan vi åker. så pengar vore ju bättre isåfall. hmm...

• Kerin

Alltså, ni kan nog inte begära att gästerna i FÖRVÄG ska sätta in pengar så att ni kan betala resan med dem... Det är direkt osmakligt enligt mig.

• LissAnna

nej nej det är inte så jag menar!! menar mer att vi lånar pengar av oss själva till resan och om gästerna då VILL så vill vi hellre att dom bidrar till resan (så vi ev kan resa längre, göra mer etc) än att vi får massa presenter.

• Kerin

Oj, förlåt, då missförstod jag

Men jag gillar inte det där med kontonummer ändå..

På amerikanska bröllop har du tydligen ofta en wishing well eller money tree som är en finare "behållare" på presentbordet där gästerna kan sätta fast kuvert med pengar i. Sök på det på Google så hittar du lite idéer.

Jag skulle nästan föredra att du inte skriver något om presenter alls, man gör ju normalt inte det. Alla kommer ju i alla fall att fråga er eller era föräldrar vad ni önskar er och då kan ni tala om

• Zozo

Har ni inget infoblad eller en sajt eller ngt där ni har ytterligare info?? Vi la presentinfo med allt annat mickel (vâgbeskrivningar etc) pa sajten.

• RCE

Jag tycker dock att det är helt OK att skriva ut kontonr, det gjorde vi på en infolapp som medföljde inbjudan, mycket bättre än att få en massa kontanter som även kan försvinna under kvällen eller efteråt.

Vi har även varit på bröllop där vi fått ett kontonr, och jag har enbart tagit det positivt- enkelt att fixa present

• Augusti-06

Vi har lagt ut pengar i förväg men önskar oss till resa. HAr sagt till våra föräldrar (om någon frågar dem) + till de som frågar att vi önskar oss bidrag till resa. Genom 3 sätt:
    Presentkort (till senare resa i såna fall)
    Kontanter
    Kontonr. XXX

Svar på tråden Kontonr??