• S-T

Finns det fler slags preventivmedel?

Jag funderar på sterilisering, eftersom jag inte kan använda östrogen (blodpropp och högblodtryck i släkten: bl.a. mamma har haft liten blodpropp i hjärtat och pappa dog av artosskleros) och inte gestagen (jag blir deprimerad och när jag provade Cerazette hade jag dessutom mens i tre och en halv månad). Spiral fungerar inte eftersom det gör ont för både mig och m2b (provat). P-stav är gestagen. P-ring östrogen. Pessar tycker vi är krångligt, och det finns inte kondomer som funkar...

Jag har funderat på en Ladycomp, men m2b tycker det låter som lurendrejeri (och är för tillfället inte spec intresserad av att läsa på). Persona funderade jag också på, men det blir så dyrt.

Just nu räknar jag dagar... Finns det fler metoder?

• Svar på tråden Finns det fler slags preventivmedel?
  • Lena+Mattias=sant

Är ni 100% säkra på att ni inte vill ha barn tycker jag att en av er ska sterilisera er, det är den säkraste metoden. Jag ahr för mig att det både är lättare och säkrare för mannen att göra det.

Vad är det som inte funkar med kondomerna? Om man letar lite finns det både fler storlekar och fler material.

• S-T

Vi har inte hittat kondomer i tillräckligt stor storlek ännu, tyvärr. Och tro mig, jag har sökt efter kondomer i timmmar! Det finns bara en enda kondom kvar att prova, och det är den från lastbryggan som är den största jag råkat på hittills. *suck*

Jag har funderat på att sterilisera mig, men måste vänta ytterligare 7 år innan det är lagligt. Han vill inte sterilisera sig, av olika skäl.

• Lena+Mattias=sant

Är du bara 18 S-T (för visst är det 25-årsgräns i Sverige?), trodde du var äldre efter inläggen jag läst från dig.

Har ni sökt på specialbutiker och pratat med läkare? Jag vet vänner som hade kondomer gjorda av tarmar (som tvättades efter varje gång) för hon inte tålde latex/gummi) och det finns ju inte överallt.

• S-T

Ja, jag är bara 18. Men jag har ett stort ordförråd, så det kanske får mig att verka äldre? *skratt* Så det är ett par år till som jag får kämpa på med preventivmedel.

Hmm... Jag har sökt på varenda sexbutik online inom europa och USA som jag kunnat hitta. Jag har pratat med min barnmorska som tycker att Durex XL "borde funka", men m2b tycker de klämmer hårt hårt hårt och gör ont. I övrigt kan min barnmorska bara beklaga och försöka hitta ett sätt som funkar för mig istället för honom.

• Penny J

Vet du. Jag läste någonstans att det länge har funnits ett p-piller för män som inte lanserats än. Är inte det lite skrämmande? det finns alltså hormoner framtagna till män men de lanseras inte så det förblir kvinnans uppgft att stoppa i sig hormoner för att kontrollera barnafödandet. Tycker jag känns ojämställt...

• S-T

Det känns lite orättvist, ja...

• Buslinna

På den här sidan: secure.condomania.com/TheyFit/theyfit.asp&number=C-TFC-12 kan du köpa i princip måttbeställda kondomer i 70 olika storlekskombinationer. :) Kan det vara något?

Jag har annars inga bra och säkra förslag. Persona lär ju vara betydligt bättre än att räkna dagar iaf, även om det är dyrt. Jag vet visserligen inte hur dyrt det är men kondomer blir ju också tämligen dyrt i längden. :)

• Buslinna

Det sägs ju bero på att det i tester visade sig att p-pillret rätt ofta (mao fler än en av 100) gav impotensproblem. Det var tydligen oacceptabelt.

Men alla otaliga livsfarliga biverkningar kvinnor riskerar att råka ut för när de tar p-piller är tydligen acceptabla.

Jag hoppas att detta är lite onyanserat för visst vore det sanslöst orättvist om det var helt och hållet sant.

• *Lilla M*

Min m2b pluggar till apotekare/läkemedelsforskare. På hans utbildning har de sagt att p-piller för män finns och skulle kunna produceras när som helst. Den enda biverkningen som är bevsiad hos människa hittills är spänningar över bröstet.

Låter väldigt jobbigt, har man ju som kvinna aldrig känt förut, nä...

Min m2b är beredd att prova så fort det går. Väldigt surt att det inte produceras än. Vi lever i en tokig värld...

• picachu

"Det sägs ju bero på att det i tester visade sig att p-pillret rätt ofta (mao fler än en av 100) gav impotensproblem. Det var tydligen oacceptabelt."

men vaf..! Impotensproblem! är inte motsvarande för kvinnor att ha svårt att bli våta av sig själva och nedsatt sexlust? Hmmm... Låter bekant...Jomen det är ju en av de vanligaste biverkningarna av p-piller som kvinnor får!

Skandal!

Svar på tråden Finns det fler slags preventivmedel?