• S-T

Finns det fler slags preventivmedel?

Jag funderar på sterilisering, eftersom jag inte kan använda östrogen (blodpropp och högblodtryck i släkten: bl.a. mamma har haft liten blodpropp i hjärtat och pappa dog av artosskleros) och inte gestagen (jag blir deprimerad och när jag provade Cerazette hade jag dessutom mens i tre och en halv månad). Spiral fungerar inte eftersom det gör ont för både mig och m2b (provat). P-stav är gestagen. P-ring östrogen. Pessar tycker vi är krångligt, och det finns inte kondomer som funkar...

Jag har funderat på en Ladycomp, men m2b tycker det låter som lurendrejeri (och är för tillfället inte spec intresserad av att läsa på). Persona funderade jag också på, men det blir så dyrt.

Just nu räknar jag dagar... Finns det fler metoder?

• Svar på tråden Finns det fler slags preventivmedel?
  • S-T

Vi har inte hittat kondomer i tillräckligt stor storlek ännu, tyvärr. Och tro mig, jag har sökt efter kondomer i timmmar! Det finns bara en enda kondom kvar att prova, och det är den från lastbryggan som är den största jag råkat på hittills. *suck*

Jag har funderat på att sterilisera mig, men måste vänta ytterligare 7 år innan det är lagligt. Han vill inte sterilisera sig, av olika skäl.

• S-T

Ja, jag är bara 18. Men jag har ett stort ordförråd, så det kanske får mig att verka äldre? *skratt* Så det är ett par år till som jag får kämpa på med preventivmedel.

Hmm... Jag har sökt på varenda sexbutik online inom europa och USA som jag kunnat hitta. Jag har pratat med min barnmorska som tycker att Durex XL "borde funka", men m2b tycker de klämmer hårt hårt hårt och gör ont. I övrigt kan min barnmorska bara beklaga och försöka hitta ett sätt som funkar för mig istället för honom.

• S-T

Det känns lite orättvist, ja...

• S-T

Buslinna: Tack för länken, jag ska ta och kolla. Vi har tittat på sidan tidigare med tyckte då det var alltför dyrt. Kanske skulle funka nu? :)

Någon som har erfarenhet av Ladycomp? Jag har läst på hemsidan om den, och det låter superbra...

• S-T

Oh. Nu ska vi titta mer på Condomania! :)

• S-T

Här finns mer info (på engelska) om Ladycomp: www.ladycomp.com

Jag har nu läst på lite. Ladycomp är programerad med ett "minne" av måååååånga cykler och sedan lär den sig din kropps cykel. Den räknar in sperimiens överlevnadstid.

Den har ett pearl index på 0.8, vilket betyder att av 100 kvinnor blir 0.8 gravida på ett år om de använder den rätt. Det är samma som säkerheten på ett p-piller, i princip.

Jag tyckte också det lät väldigt skumt i början, men har haft min flickvän (som är nästan färdigutbildad läkare) granska några medicinska rapporter om Ladycompen, och det verkar vara helt i sin ordning.

Så när jag fyller år i oktober och får lite pengar så blir det nog en Ladycomp. Undrar vad jag ska göra tills dess... *suckar* Kanske får ta Cerazette så länge... depression - här kommer jag! Men... bättre än graviditet, inte sant?

Jag funderar på att beställa det här kittet:
    www.condomdepot.com/product/detail.cfm/nid/212/pid/2708

Ifall jag hittar pengar...

• S-T

Ps.

Enligt hemsidan ska Ladycomp fungera för dig med oregelbundna perioder. Jag kan inte riktigt komma ihåg om mina är regelbundna eller inte eftersom jag bara haft mens i två år när jag började med p-piller (vilket var tre år sedan).

• S-T

Vad roligt, de böckerna måste jag genast få biblioteket att beställa in! :D

• S-T

Mina mostrar är födda med tio månader emellan, så ammning är inte helt säkert. Grattis mormor! Barn 1 var 2 år äldre än barn 2, som är 2 år äldre än barn 3, som är 10 månader äldre än barn 4, som är arton månader äldre barn 5, som är två år äldre än barn 6.

Svar på tråden Finns det fler slags preventivmedel?