• S-T

Finns det fler slags preventivmedel?

Jag funderar på sterilisering, eftersom jag inte kan använda östrogen (blodpropp och högblodtryck i släkten: bl.a. mamma har haft liten blodpropp i hjärtat och pappa dog av artosskleros) och inte gestagen (jag blir deprimerad och när jag provade Cerazette hade jag dessutom mens i tre och en halv månad). Spiral fungerar inte eftersom det gör ont för både mig och m2b (provat). P-stav är gestagen. P-ring östrogen. Pessar tycker vi är krångligt, och det finns inte kondomer som funkar...

Jag har funderat på en Ladycomp, men m2b tycker det låter som lurendrejeri (och är för tillfället inte spec intresserad av att läsa på). Persona funderade jag också på, men det blir så dyrt.

Just nu räknar jag dagar... Finns det fler metoder?

• Svar på tråden Finns det fler slags preventivmedel?
  • Ziii

Hmmm, har läst mer om Ladycomp nu, det är temperaturmetoden fast man inte räknar själv, tycker inte den låter helt säker måste jag säga.

När man kör NFP-metoden så ska man ju kombinera temperaturen med minst ett tecken till (slidsekret oftast) för att vara säker. Dessutom läser jag att endast 6 dagar i månaden ska vara röda alltid, spermier kan överleva fem dagar, så det låter lite väl optimistiskt att tro att datorn kan förutse exakt när man ska få ägglossning :)
    Min menscykel växlar från 28 till 42 dagar, så jag föredrar att räkna o kolla själv, då har jag mer koll än vad en liten dator skulle ha som inte vet om alla andra tecken. Bara en liten åsikt :)

• soomzy

En fråga bara, om det nu finns p-piller för män tror inte ni att företagen vill lansera dem? Med tanke på att väldigt många har slutat med p-piller pga bröstcancer och blodpropp å bla bla. Om det nu finns piller som ger bara jättelite biverkning så skulle de definitivt lansera det och tjäna enorma pengar på det OCKSÅ. Vart har ni fått er information ifrån? Hoppas ingen nämner aftonblandet iaf...

• Fru September-06

Ziii,

Har man väldigt oregelbunden mens är nog inte Ladycomp något för dig (isåfall får man nog räkna med fler "röda" dagar per cykel) men om man har någotsånär regelbunden mens tror jag på den, har iaf funkat för mig hittills:)

• Fru September-06

en sak till ang. Ladycompen... de 99,3% gäller bara vid "absolut avhållsamhet" under de röda (osäkra) dagarna. Har man kondom under dessa dagar är det ju kondomens säkerhet som gäller istället.

• S-T

Här finns mer info (på engelska) om Ladycomp: www.ladycomp.com

Jag har nu läst på lite. Ladycomp är programerad med ett "minne" av måååååånga cykler och sedan lär den sig din kropps cykel. Den räknar in sperimiens överlevnadstid.

Den har ett pearl index på 0.8, vilket betyder att av 100 kvinnor blir 0.8 gravida på ett år om de använder den rätt. Det är samma som säkerheten på ett p-piller, i princip.

Jag tyckte också det lät väldigt skumt i början, men har haft min flickvän (som är nästan färdigutbildad läkare) granska några medicinska rapporter om Ladycompen, och det verkar vara helt i sin ordning.

Så när jag fyller år i oktober och får lite pengar så blir det nog en Ladycomp. Undrar vad jag ska göra tills dess... *suckar* Kanske får ta Cerazette så länge... depression - här kommer jag! Men... bättre än graviditet, inte sant?

Jag funderar på att beställa det här kittet:
    www.condomdepot.com/product/detail.cfm/nid/212/pid/2708

Ifall jag hittar pengar...

• S-T

Ps.

Enligt hemsidan ska Ladycomp fungera för dig med oregelbundna perioder. Jag kan inte riktigt komma ihåg om mina är regelbundna eller inte eftersom jag bara haft mens i två år när jag började med p-piller (vilket var tre år sedan).

• Ziii

Om man inte vill eller har råd att betala för en Ladycomp går det alldeles utmärkt att ta tempen och räkna själv. En termometer kostar bara en hundralapp.

Två bra böcker är "The garden of fertility" av Katie Singer och "Taking charge of your fertility" av Toni Weschler. Båda finns på adlibris eller bokus. Båda förklarar väldigt pedagogiskt hur man gör och det går att ladda ned papper som man fyller i alla info på på nätet.

• S-T

Vad roligt, de böckerna måste jag genast få biblioteket att beställa in! :D

• mammatill4

Jag önskar också att det fanns ett manligt p-piller. Jag blir jättelätt med barn och kan inte äta hormoner. Spiral funkar inte just nu (ammar fortfarande, och då är min livmoder för ihopdragen sa barnmorskan) och ett barn till orkar jag inte just nu. Har redan fyra små sötnosar! Dessutom hade jag småblödningar hela tiden när jag hade spiral. Min yngsta sötnos blev till under en "säker" period, så det litar jag inte heller på. Återstår kondom, lite bökigt tycker jag, men bättre än att bli gravid just nu. Fram för fler manliga preventivmedel!

• Buslinna

Oj, hopdragen livmoder under amning? Det hade jag ingen aning om... Vad katten ska då jag (kan inte äta p-piller och tål inte hormonerna i p-stav, -ring, -plåster. Sambon får skavproblem av kondomer...) ha när den tiden kommer? :o Ska man tvingas till pessar då mao? Låter så bökigt och osäkert... Vet att det inte är mindre säkert än mycket annat bara man lär sig att använda det, men det var ju just det... Och att vara tvungen att förbereda sig för sex gör ju alltid att lite av spontaniteten försvinner.

Men, och nu kommer en fråga som kanske är riktigt dum :D, hade för mig att jag hört något om att man inte blir med barn när man ammar? Inget jag har kollat upp, eller tänkt förlita mig på utan att kolla upp det, precis, men jag hade ju hoppats att det var sant. :D

• picachu

"Men, och nu kommer en fråga som kanske är riktigt dum :D , hade för mig att jag hört något om att man inte blir med barn när man ammar? Inget jag har kollat upp, eller tänkt förlita mig på utan att kolla upp det, precis, men jag hade ju hoppats att det var sant. :D "

Det där har jag också hört. Jag är dock inte säker på om det är sant eller om det är gammal folktro. Det känns som det senare dock, för att det hör väl inte till ovanligheten att barn kommer med 1-årsintervaller?

• Buslinna

Jo, jag har tänkt samma sak själv, men har inte brytt mig om att kolla upp saken eftersom barn ligger lååååångt fram i tiden för min del, om jag har något att säga till om själv. :)

• Lena+Mattias=sant

Man har svårare att bli med barn när man ammar, sen inte sagt att man inte kan bli det.
    Det kan väl bli spontant med pessar oxå (bara ni har den med er). Han kan ju stoppa in den som en del i förspelet.

• Buslinna

Ja, fast det är ju ytterligare ett moment att göra. Det är väl samma sak som med kondomer - det kan också göras sexigt, men ibland är det ett lustdödande avbrott. :)

Men, men, när det nu blir aktuellt kanske det redan finns p-piller för män! Man kan ju hoppas. :)

• picachu

Lena+Mattias=sant

hmmm, där sa du nåt om pessar

*börjar tänka på saken*

• Amy1

Amning skyddar inte 100% mot graviditet! Min barnmorska sa att kravet för att amning skulle ge relativt säkert skydd var att man helammar och om det var 3 eller 6 månader max, därefter ökar risken betydligt att bli gravid!

• S-T

Mina mostrar är födda med tio månader emellan, så ammning är inte helt säkert. Grattis mormor! Barn 1 var 2 år äldre än barn 2, som är 2 år äldre än barn 3, som är 10 månader äldre än barn 4, som är arton månader äldre barn 5, som är två år äldre än barn 6.

• mammatill4

Nu är det ju så att ägglossning kommer före första mensen. Alltså vet du ju inte när du är fertil igen efter ammningen. Har fortfarande inte fått mens, men ammar bara morgon och kväll så den kommer väll snart. Har dessutom en kompis som fick tillbaka mensen efter bara drygt 2 mån. trots helammning. Så det är inget man ska förlita sej på.

Svar på tråden Finns det fler slags preventivmedel?