• Sunshine77

Vår drömsaga blev sann

Det har gått ett tag sedan den 1 juli, men nu tänkte jag skriva ner några rader om vår härliga bröllopsdag!
    Här kommer vår saga.

Det började den 14 december 2004 på restaurang Boathouse i Thailand, där min man frågade om jag ville förlova mig med honom... Sen hann det gå en månad och då bestämde han datum, lördag 1 juli 2006. Platsen var så klart redan bestämd, underbart vackra Skanörs Kyrka i Skåne.
    Efter drygt 1,5 år av planering så var det äntligen dags.

Jag sov inte så bra sista natten. Kan ha berott på att jag ej sov med min man utan istället hemma hos min syster, vi tyckte det kunde kännas lite extra pirrigt att ej sova tillsammans sista natten ;). När klockan var 6:45 kunde jag inte sova längre utan klädde på mig och åkte hem till mina föräldrar och duschade o klädde på mig. Packat hade jag gjort dagen innan. Hann med en ordenlig frukost innan mamma och jag körde iväg till frissan. Kan tillägga att vädret var bästa tänkbara, strålande sol och en härlig sommar värme ;).

Hos frissan fick jag papiljotter i hela håret o fick sitta i värmehuv, LÄNGE, usch det var varmt... Samtidigt upptäcker min frissa att kammen blivit isydd på fel sätt i slöjan och snart är alla helt engagerade detta. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta, men tänkte sen att det kommer ordna sig, var lugn, och det gjorde det ;). När spolarna var torra gick jag upp till sminkösen, det blev ett superlyckat resultat med sminkningen :). Sen tillbaka frissan igen (de låg vägg i vägg!) och hon började jobba med håret samtidigt som jag tryckte i mig en stor baguette och kom med kommentaren: "vem påstår att man inte kan äta på sin bröllopsdag, är det för att jag inte är tillräckligt nervös eller?", men det blev jag senare, ni kan vara lugna ;).
    Så säger frissan att nu måste du ta på dig klänningen så jag kan fixa det sista på håret efter det. OJ! Då kom nervositeten kan jag lova. Så på med nya underklädder, underkjol, skor o till sist min underbara klänning och alla smycken. Sen gick det snabbt och plötsligt var jag klar! Då började man inse att det är vår bröllopsdag idag och fjärilarna flög runt ordenligt i magen. När jag står och speglar mig och väntar på att pappa ska komma och hämta mig och tärnorna (som också fixat håret o bytt om hos frissan) så börjar de spela You Raise Me Up på radion. Detta var avslutningslåten på vår vigsel, så redan här var tårarna nära...

Men så kom pappa till slut och vi åkte iväg till porträttfotograferingen. När jag såg min blivande så kom tårarna, han var så snygg och vacker i sin frack. Han hade varit hemma hos mina föräldrar o bytt om tillsammans med sina 2 bestmen (hans föräldrar hjälpte också till så klart!), så alla 3 kom till fotograferingen. Min systers söner var näbbar, så vi var totalt 8 personer som sprang runt o intog olika positioner framför fotografen. Vi avslutade fotograferingen i Rådhuset o sen gick min blivande o hans bestmen över till kyrkan. Kvar satt jag med tärnorna o näbbarna o blev bara mer och mer nervös. Till slut kunde jag knappt röra mig...
    Så kom taxi med mörka rutor o körde mig de 30 meterna till kyrkan (ingen skulle få se mig hade min mamma sagt!). Sen var det äntligen tid att gå till i kyrkan. Jag tog tre djupa andetag. Nu var det verkligen dags!!! Vi ska gifta oss!!! När klockorna började ringa o när musiken till slut börjar spela och dörrarna öppnades, ohhhhhh det kändes så underbart! Min pappa förde mig fram till min blivande och sedan gick vi uppför trappan mot altaret tillsammans. Hela vigseln var så underbart vacker och fin. Både jag och min man grät o även en hel del gäster. Tärnorna framförde Av längtan till dig, och Anna en jätteduktig sångerska sjöng och compade sig själv på piano till Så skimmrande var aldrig havet och You raise me up...

Sedan blev det kram-kalas och ris-kastning utanför kyrkan. Därefter skulle vi åka till festen och när vi kommer ut på gatan står det världens läckraste vita limousine där. Så blev det champagne öppning och första skålen som äkta man och hustru. Sen åkte vi iväg och det var först i bilen som man kände att all nervositet var borta och nu var det bara att njuta ;).
    Framme vid festlokalen blev det blev brudskål och små pizza-snittar utanför, i det underbart härliga vädret. Samtidigt gick våra musiker runt och spelade. Alla ville nu också titta på min ring ;). Vi har fått den special designad så den är lite speciell och jag älskar den :).

Sen började den goda och långa middagen och det blev massa tal, både roliga och sentimentala. Flera hade också skrivit låtar till oss (alltså skrivit nya texter till existerande låtar...), härligt! Tiden flög iväg och man försökte gå runt o prata med så många som möjligt. Efter desserten så fick alla gå ut för serveringspersonalen skulle ändra borden. Då fick man ytterligare chans att mingla lite utanför o prata med gästerna. Därefter blev det tårta och brudvals. Sen var det snacks, godis drinkar etc och musikerna spelade och dansgolvet var fullt. Plöstligt ser jag att klockan är 00:30, oj! Det var ju då vi skulle åka med taxin till hotellet. Så fick man snabbt börja säga hej då till alla och sen bar det iväg till vår svit. Gästerna stannade ett stund till för att få nattmat.

Så fort vi kom till hotellet fick min man ta av mig klänningen, den var så tung... Det haglade ris när jag väl fick av den...och även när alla hårnålar åkte ur. Sviten vi sov i var helt nybyggd med ett läckert badrum med fristående badkar och stjärnhimmel. Vi badade så klart och drack champagne och åt chokladdoppade jordgubbar, mmmm ;). Sedan gick vi och la oss men självklart kunde man inte somna direkt ;). Det är en myt att man är för trött ;).

Dagen efter vaknade vi tidigt, pratade om vad som hade hänt dagen innan och bytte vi morgongåvor. Jag fick örhängen med diamant och min man fick ett fotosmycke av mig med en bild av oss. Sedan bar det av till mina föräldrar och där tog vi en snabb frukost för sen blev det brunch och det var så skoj att få träffa en del av gästerna igen. Det var främst min mans släkt o vänner som var bjudna, för att de skulle få se mitt föräldrahem. Vi stannade bara ett par timmar för sen bar det iväg till Göteborg igen för på kvällen skulle vi se Robbie Williams, vilken kanon konsert!!! Söndagkväll somnade vi trötta efter alla helgens händelser. Måndagen gick åt till uppackning av alla fina bröllopspresenter samt packning till vår smekmånad. På tisdagen åkte vi till Thailand och kom hem i tisdags... Fortfarande kan man inte riktigt förstå vad som har hänt ;).

Ni som har lyckats läsa ända hit kanske också orkar titta på våra kort från fotografen? www.photography.se/wramdemark

Det var en sagobröllop och ingenting kunde ha blivit bättre! Det blev precis som vi drömt om!!!

• Svar på tråden Vår drömsaga blev sann
  • liten lilja

wow vilket underbart bröllop ni verkar haft! ni var supervackra på bilderna och jag önskar er all lycka till med äktenskapet!

/sandra

• Sunshine77

Tack Sandra ;). Det var verkligen underbart!

• Duchess

Jag måste bara få kommentera din ring :) Häftig! Jag gissar att den är specialdesignad till dig?

• Sunshine77

Japp, specialdesignad ;). Jag är såå nöjd med den!

• soffan80

grattis!! ni hade verkligen tur med vädret ni var verkligen fina, underbar klänning än en gång Grattis och lycka till!!

• MuffinsTönt

Vilket Snygg bröllop!!!

Allt var jättefin. kyrkan, miljön och framför allt ... brudparet!
    Din klänning var verkligen en sagoklänning. Vilken modell är den? Vart har du köpt och vilket pris?

Grattis!!!

• Sunshine77

Jag köpte den på Brides and Beauties i Borås. Tror modellen heter Elite 943, men inte säker... klänning, underkjol, smycken, skor etc kostade ca 15.000sek totalt, men det var det värt ;). Har du sett närbilderna på klänningen på ryggen? Där ser man verkligen vilket arbete som är nerlagt ;). Kände mig som en princessa hela dagen!

• Prinsens sessa

Ni var så fina på korten! Vilken toppenfotograf ni måste ha haft!

• Hjärtelycka

Stort grattis och lycka till som äkta makar!
    Tack för att du delar med dig!

Underbara bilder, ni måste haft en fantastisk dag!

• filipelin

Grattis, jättefina bilder. buketten var jättefin. Nåt sånt skulle jag kunna tänka mig.

• Bruden Tina

Vilket kanonbröllop ni verkar ha haft! Och vilka underbart vackra bilder! Vem har fotat? Har ni haft ett proffs som har fotat under dagen? Om ja, vad kostade det? Grattis till ert bröllop och lycka till i framtiden!

• S&F

Ni hade samma fotograf som vi!

Kul att se andras foton, när man använt samma fotograf. Superfina foton fick ni med!

Grattis!!

• Sunshine77

Tack alla! Fotografen var Jonas Thun från Ystad. Han var med från porträttfotograferingen, under vigseln och sen fram till efter tårta och brudvals. Superduktig! Ohh, det var bara den absolut lyckligaste och underbaraste dagen! Kunde inte ha blivit bättre ;).

• Liz71

Gratulerar, så här i efterhand!
    Har just tittat igenom era bilder - verkligen kanonfina!
    Har själv 3 månader kvar till vår vigsel.
    Har samma upplägg som ni/du, liknande frisyr, tiara och form av klänning (Nixa 463). Var dock aningens tveksam om jag skulle ha någon slöja..men nu när jag sett hur fin du var i din, så lutar det åt att jag bestämmer mig för det. Vilken längd hade du på den som du hade?? (Finns som beställningsvara hos Nixa, flera olika utföranden och längder).
    Var har ni köpt ringkudden? Den var väldigt söt.

• Sunshine77

Oj, vet ej hur lång slöjan var, men jag hade lagt den nästan dubbel när vi fick kammen isydd och den följde släpet en bra bit ;). Ringkudden är köpt på Fashion City (tror det heter så) i Malmö. Det kändes så fint att en av näbbarna bar ringkudden och han var också riktigt stolt att få göra det ;). Gällande frisyren så visste jag inte exakt hur jag ville/skulle ha den, men min frissa känner mig och visste ungefär hur hon skulle göra. Så jag gjorde alltså ingen provuppsättning och det är jag glad för. Tänk om provuppsättningen blivit toppen och sedan hade det blivit pannkaka av allt på bröllopsdagen... Nu blev jag istället supernöjd!!!

• Sunshine77

Bruden Tina, om ni bor i Skåne så kan du ju kontakta Jonas för prisförslag. Vi kollar runt bland en del fotografer men de som tar porträttbilder ska oftast ha väldigt mycket för bara 15-16 foton. Därför tyckte vi det var bättre att ha en fotograf hela dagen och sedan själva välja vilka vi vill framkalla och ha med i vårt bröllopsalbum.

• Sunshine77

Nån mer som vill se våra bilder? Alla ni som har era bröllop framför er. Jag säger bara njut av varenda sekund på er bröllopsdag, dagen går väldigt fort...

Svar på tråden Vår drömsaga blev sann