• chai

alternativ titel till svärmor

i mina öron klingar ordet "svärmor" ganska illa, förknippar det inte alls med en trevlig person som jag tycker hon är...
    och jag vet från samtal med Cs mamma att hon definitivt inte vill bli kallad svärmor heller...

vad kan man då kalla henne? Finns det några alternativ, förutom "Cs mamma" ?

vad kallar ni andra era svärföräldrar för? eller kallar ni dem svärmor/svärfar?

• Svar på tråden alternativ titel till svärmor
  • Fru Villa Solglimt

Använder inte "titel" på släktingarna... vi använder deras namn.
    Och frågar någon så då blir det ju de ord som finns svärmor, moster, faster osv.

Ibland gör vi omskrivningen "barnens farmor"... men då pratar vi ju oftast med barn och deras närmaste.

• chai

jo, när man pratar med varandra använder man förstås namnet, mer när man ska prata om...

att prata om henne som Cs mamma blir lite som om jag skulle presentera mig som Cs fru istället för som chai om ni förstår vad jag menar... och att kalla henne för svärmor känns som det implicerar att jag inte tycker om henne, och det _gör_ jag...

• Fru Villa Solglimt

Jo, jag förstår. Men för mig så är alla dessa ord inte något jag använder utan förklarar både i tal och skrift med just Xs mamma, syster osv.

Så jag kan tyvärr inte komma på nåt annat..

• chai

Tack ändå, och grattis till fruskapet förresten

• meb

Jag vet inget alternativ... Men jag tycker inte ordet klingar dåligt. Om du använder det när du pratar om henne och du tycker bra om henne så märker ju människor det på ditt sätt att prata.

• Ms K

Jag kallar dem helt enkelt vid namn, och om förtydling behövs, att de är min respektives mamma/pappa. Jag tycker det klingar sååå uråldrigt med svärmor/far, men de själva gillar det nog...

• silvera

Min mamma hade gjort sig ett eget smeknamn, "svårmor", för hon visste hur jobbigt det var själv med svärmödrar. Hon var nog inte så tokig som "svårmor", bara som mammma...

• princeza

Jag "måste" kalla min för mamma för det är tradition i Jugoslavijen Har jättesvårt för det, tur att jag träffar henne så sällan

• mammen

På internet och till folk jag inte känner brukar jag säga svärmor och svärfar. Annars använder jag deras namn eller säger P''''´s mamma och pappa.

• _Ella_

Samma som princeza - "måste" kalla min för mamma med, eftersom traditionen i Polen är sådan. Innan man är gift kallar jag henne för Fru "efternamnet" och så går man från det till mamma haha!

•  Miss Cee

Säger svärmor, men har inget emot namnet. Inte svärmor heller ;)

Till henne säger jag givetvis hennes namn, men annars så kallar jag henne svärmor, när jag pratar med andra. Sambon gör likadant om min mamma.

• tattar-Emma

"Kallemamman" körde jag med i ett gammalt förhållande, iofs inte så hon hörde det :D

Svar på tråden alternativ titel till svärmor