Äntligen Fru Nilsson
Nu är jag gift och har dokumenterat detta!!
Såhär såg min dag ut:
Min morgon startade med att bli väckt vid 7-snåret av GRANNEN SOM KLIPPTE HÄCKEN. Gick ut och tackade så mycket för att jag inte fått sova ut och sa att om han ändå skulle förstöra min skönhetssömn på min bröllopsdag, så kunde han klippa vår häck oxå.
Tyvärr gjorde han inte det. Han hade inte ens vett att be om ursäkt.
Jag började plocka fram saker som jag skulle behöva under dagen. Tänkte att det hade varit bra med en väska, så jag började leta efter den cremefärgade, som hade passat bra till klänningen. Letade överallt, men hittade den inte.
Sara vaknade sist, men när hon kom ner gjorde hon frukost till mig, sen packade vi ihop duschgrejer och körde till Oasen. Nina åkte till Natti och fixade sitt hår, sen kom hon till oss på Oasen/J-Spot hårstudio.
Duschade och började torka mitt hår (det tog en halvtimme). Nina fönade det till mig och jag satt och latade mig och drack champagne.
Smorde in mig med Dove-lotion, sånt med guldskimmer i. Sen var det bara att hoppa i kläderna, shorts och ett linne.
Tanja rullade håret på värmespolar, på både mig och Sara, vi såg jättelöjliga ut.
Sen sminkade Andrea oss och efter det hade spolarna gjort sitt och Tanja gick lös på håret med locktången.
Sen kom tiaran i håret och jag såg ut som en prinsessa.
Efter detta var vi ganska hungriga och körde till Österlids pizzeria och åt, Nina bjöd.
Sen körde vi hem och började klä oss. Jag hade glömt göra pärl-öronhänge till Sara, så jag gjorde ett par. Jeppe ringde mitt i alltihopa och frågade hur många tärnbuketter vi hade beställt. Två, svarade jag. Ok, då gör de en till, sa han. De hade inte gjort den ena buketten, trots att jag har varit där flera gånger och berättat hur jag vill ha det. Eftersom de var lite försenade bad jag Jeppe ringa när de körde till kyrkan för fotografering. Jag ville komma dit sist.
Sen var det dax att börja klä mig.
Jag kom til kyrkan sist. Mattias (fotografen) och Tessan (fotografens fru) hade ställt Jeppe med ryggen mot mig och han fick inte vända sig om förrän jag var riktigt nära.
När han vände sig om sög det till i magen och jag tänkte *han är den vackraste människan i hela världen - och han är MIN*.
Efter vårt första möte fotograferades vi tillsammans med tärnor, bestman och marskalk, sen åkte Nina, Sara och Mange iväg till bussen (hem).
Jeppe och jag blev fotade tillsammans på många olika sätt, sen åkte vi iväg med Nille.
Nille fixade så vi kunde få ett toalettbesök innan vi blev vigda (hemma hos en kompis föräldrar). Sen körde vi till Skegrie skola och hittade en skuggig plats, där vi kunde äta baguetter och dricka vatten.
16.10 rullade vi in på parkeringsplatsen till kyrkan, samtidigt kom Henrik och Malin. De sprang nästan hela vägen upp till kyrkan.
Jeppe och jag mötte tärnor och marskalker, prästen och kyrkovaktmästaren, sen var det bara att köra igång.
För att Jeppe och jag inte skulle synas när tärnor och marskalker gick in stängde vaktmästaren ytterdörrarna. När vi stod där utanför i solskenet sa Jeppe:
-Det känns overkligt, att jag äntligen ska få gifta mig med dig.
-Ja, svarade jag, det känns som om någon ska gifta sig, men inte som om det är VI. Precis som du sa, det känns overkligt.
Vaktmästaren släppte in oss i vapenhuset och där väntade vi i nån minut till de andra hade kommit på plats. Sen började vår ingångsmarsch "Wedding Processional March av Johann Pachelbel (Canon in D major).
Berta Runbäck, min första lärare från grundskolan, var den första personen jag såg. Gud, vad jag blev glad för att hon kom dit. Saras mamma och systrar var oxå där.
Det var en väldigt avslappnad och otvungen stämning i kyrkan. Är så glad för att vi fick just KG som präst, han är så cool.
Både jag och Jeppe svarade JA på prästens fråga och jag blev: Fru Lotta Nilsson. När vi föll på knä vid altarringen och bad så hördes Mikaela, 4år, sjunga och prata, då kunde jag inte hålla mig för skratt, utan började fnissa.
Magnus och Annika sjöng för oss i kyrkan och alla låtarna blev superbra. När Magnus sjöng sista låten, Truly av Lionel Richie, då kom tårarna, men fram till dess höll både jag och Jeppe ihop ganska bra.
Sen blev det utmarsch och så fort vi kommit utanför kyrkportarna rundade vi hörnet och gick snabbt till kyrkans baksida för att gå ut ännu en gång, när alla gästerna gått ut ur kyrkan.
OJ, vad de kastade ris, tror jag fick "mat" för en hel vecka innanför klänningen.
Det var många som ville ha kort på mig och Jeppe när vi pussades, så det fick vi göra några gånger. Första gången våra läppar möttes utanför kyrkan, säger Jeppe -Mmmm mitt i alltihopa. Då började jag fnissa och fick förklara för gästerna varför jag började skratta. Efter bildtagning och alla gratulationer samlades vi samt alla gäster på grusgången, för ett gruppfoto framför kyrkan.
Efter detta öppnade Sara champagne och Jeppe och jag satte oss i den gamla T-forden (1926) som skulle ta oss till Odd Fellow -festlokalen.
Vi åkte runt i stan ett tag innan vi kom fram till festlokalen. Väl framme hjälpte Jeppe mig ur bilen (inte helt lätt). Sen när vi kom in på gården skålade Katarina (toastmadamen) för oss. Efter lite mingel och tärnhjälp till att fästa upp klänningen (den blev för lång) var det dags att sätta sig till bords.
Min pappa hälsade alla välkomna och sen flöt middagen på som en dans. Det var många som höll tal till oss, bland andra Kerstin, min mamma, Gunnel, Jespers mamma, Magnus, Nille, Nina, Kutte, Jespers pappa, Cissi. Ulli tog hjälp av gästerna genom att be dem skriva något till oss och lägga alla lapparna i en låda med en flaska lagringsvin. Lådan förseglades med ett hängelås och Jesper och jag fick nycklarna, lådan med vinet och lapparna får vi på vår 5-åriga bröllopsdag.
Jesper höll ett tal till mig där han lovordade mig och berättade för alla att han aldrig kunde ha fått någon bättre fru.
Möhippe-gänget spexade till det med de lersaker jag gjort och spelade låten jag sjungit in (inte det andra spåret) och jag fick (äntligen) groddräkten och badmössan, jag hade på mig på möhippan. Svensexegänget hade för första gången sammanställt foto från hela svensexan, dessa överlämnades i ett album tillsammans med en cd-skiva med foto från både möhippan och svensexan.
Jeppe behövde gå på toa och då rusade alla killar fram och kysste mig, vissa på munnen och andra på kinden. Sen behövde jag också gå på toa och nästan innan jag hunnit lämna lokalen sprang tjejerna fram till Jeppe för att pussa på honom. Då var jag tvungen att ropa ut i lokalen: -Jag har inte gått ännu! Åhh, vad alla skrattade hjärtligt då.
När jag och Nina kom ut på toa och jag fick gjort vad jag skulle, kände jag att allt ris jag fortfarande hade i bh och body skavde. Nina hjälpte mig att ta av klänningen till hälften, så jag kunde tömma allt jag hade inunder. Det låg ris överallt på hela toan. *fniss*
Sen åt vi vidare och till sist blev det bordsbrytning. Efter bordsbrytningen var det bröllopstårta. Jeppe och jag delade och sen matade vi varandra några gånger.
Efter tårtan var det dags för bröllopsvalsen (Av Längtan) och vi dansade jättebra, tyckte vi själva. Både jag och Jeppe fick tårar i ögonen, det var kanoooonfint.
Sen körde dansen igång och jag bytte bröllopsskorna till ett par svarta sandaler istället, sen blev det dansa av!!
Vi dansade halva natten. Gottebordet kom fram, men varje gång jag skulle ta något, så blev jag uppbjuden till dans. Det enda jag lyckades med var att hämta dricka lite då och då.
Sen tog de undan gottebord och groggbuffé och dukade fram nattamaden, då var klockan redan 1.00. Bandet spelade den sista låten för kvällen, Jeppes och min sista dans den kvällen blev till låten Truly av Lionel Richie, då rann tårarna igen.
Sara fixade så att taxin kunde komma en halvtimme senare och hämta mig och Jeppe.
Vi satte oss och åt nattamad, Janssons frestelse och drack mjölk. *gott*
Sen blev det tid för avfärd (02.00). Det fanns ris kvar och alla gästerna ställde upp på rad utanför dörren och väntade på mig och Jeppe. När taxin kom så sprang vi, hand i hand, förbi alla gästerna och satte kurs mot taxin. Väl inne i taxin så kunde vi pusta ut.
På väg ner till hotell Gässlingen pussade vi varandra mellan tårflöden av lycka!
Hela dagen har varit helt perfekt. Vi kunde inte ha fått det bättre!!
När vi kom till vårt rum på Gässlingen, Skanör, hade de lagt champagne på kylning och chokladdoppade jordgubbar fanns det på ett fat tillsammans med björnbär och hallon. Det var supersmarrigt. Efter diverse omändringar i klädseln och tvagningar så var vi båda redo för natten!
CENSUR
Efteråt duschade jag, fönade håret i en halvtimme, men när jag väl lade huvudet på kudden somnade jag med en enda gång.
Bilderna från fotografen har vi inte fått än, mer än prov, småbilder på A4.
Foto från dagen hittar ni här:
groups.msn.com/LottaochJespersbrollop/gramigvacker.msnw