• Richmond

Betalar ni svart eller vitt för musiken?

Då det ofta diskuteras vad man betalar för olika band på forumet så tycker jag att det är intressant att veta hur många som betalar vitt resp. svart och hur man resonerar kring detta.

Jag vet att det förekommer en hel del dold reklam på forumet. tex coverband som rekommenderar sig själva under psedonym etc.

Många vet nog inte att man tar en stor risk med att betala ett band svart. Kanske kan bli en ny tråd framöver.

• Svar på tråden Betalar ni svart eller vitt för musiken?
  • Penny J

men hjälp! släpp ämnet.

• Clobberella

HÅll dig till en tråd per ämne tack!

• Damen i röd hatt

Om Richmond vill ta upp det här så låt henne göra det. Om ni tycker att det är jobbigt så läs inte tråden eller bry er inte. Men förmena inte en BT-deltagare att ta upp ett ämne, även om nu just ni inte gillar det, och även om ämnet återkommer. Vi behöver inte BT-poliser som korrigerar. Uppmuntra istället Richmond på ett positivt sätt.

Richmond - Jag har ingen åsikt i sak, men jag gillar att du tar upp ett ämne som du tycker är angeläget. Och jag hoppas du fortsätter med det, inte bara här på BT utan fram genom livet!

• Richmond

Är intresserad?

Hur gör Ni? Får ni vita priser av banden eller säljer dom sig själva svart direkt?

Vore kul att få igång lite diskussion i ämnet!

• Penny J

Jag tycker vi har diskuterat det här en massa...?

• Fiona II

Den DJn vi hade gav oss ett tva pris och sa fick vi valja. Vi valde svart.

Bor inte i Sverige (men gifte mig dar) och har darfor dalig koll pa vad man som kund gor for fel genom att betala svart. Ar det inte mer den som saljer saken/tjansten som gor fel? Eller pa vilket satt gor jag som kund fel?

Richmond - beratta garna. Jag ar nyfiken.

• Future Mrs C

Det finns ju faktiskt folk som gjort annat än hängt på BT de senaste åren.. så man kanske inte vet att ni diskuterat ovanstående ämnen? Tipsa i så fall hellre om en länk till föregående diskussion, jag menar istället för att vara en wise-ass. Peace!

• Penny J

oh shit! Inte visste jag att typ 7 ord kunde göra någon så irriterad!? Min kommentar kommer sig av att Richmond redan har en superlång tråd här på BT där exakt detta ämne behandlas och där TS förklarar sina tankar både en och hundra gånger på en hel massa olika sätt. Peace på dig själv du...

• Mitt hjärta är hemma

Vi betalar ingenting... Dock får alla våra musiker en present. Vi har iofs inte tagit upp betalningsfrågan med någon... Hm...

• nyförlovad 3 juni

Fiona II
    Det som man kan tycka att man gör fel som köpare är att eftersom den som säljer sig svart inte betalar skatt innebär det ite bara att han inte bidrar till sjukvård etc utan även att han inte sparar till sin egen pension som beräknas på en persons inkomst genom livet. det förstår ofta inte den som säljer sig svart. jag tycker nog inte att man ska uppmuntra det hela, men samtidigt kan man ju resonera att ett band som spelar på ett bröllop kanske inte gör det som heltidssysselsättning utan snarare som en hobby, och då har de väl ett annat jobb - därmed ingen skada själv.

jag kan tycka att det är olika på olika saker, det är värre att tex anställa en byggarbetare svart att bygga om ens hus, eftersom han förmodligen försörjer sig på det, medan jag kan tycka att om det rör sig om någons hobby eller bisyssla - som att spela musik på ett bröllop - så är det kanske inte lika farligt att betala svart.

Svar på tråden Betalar ni svart eller vitt för musiken?