• Bröllopstokiig

Buppis Österlenbröllop 22 juli

I lördags gifte vi oss, som höjdpunkten på vårt bröllopsfirande som varade i tre dagar. Här kommer min berättelse, och lite tips till er som har ert kvar

Vi valde att ha ett tredagars-bröllop, eftersom vi hade många gäster som reste långväga, och vi ville ha tid att umgås med alla och ge dem tid att lära känna varandra också. Efter mycket förberedelser med matlagning och bak förra veckan kom fredagen. Då samlades vi i Skåne-Tranås och vid tretiden var det dags för vårt välkomstfika. Vi bjöd på kaffe och smörgås och kakor. Det blixtrade och dundrade av värmeåskväder, men det gjorde ingenting. Vi satt inomhus istället för ute, på verandan till vår lokal Tranesgården. Klockan fem åkte vi till kyrkan för att öva inför vigseln, tillsammans med vårt brudfölje (tre tärnor, tre marskalkar och sju brudnäbbar!) Allt kändes jättebra, vår präst Per var hur bra som helst och förklarade allt för brudnäbbarna om hur vi skulle gå och när de skulle vända och när de skulle sitta och så vidare. Jag hade trott att jag skulle gråta och vara väldigt lättrörd, men jag kände mig helt lugn. När vi kom tillbaka till Skåne-Tranås var det dags för grillfest. Vi grillade hamburgare till alla gäster (alla utom fyra kom redan på fredagen och stannade till söndagen) och minglade runt. Jättetrevligt! Vi hade boule och kubbspel för dem som ville, och en aktivitet som blev väldigt uppskattad: autografjakt. När de hade checkat in på rummen på vandrarhemmet hade vi lagt dit ett papper med en lista med gästbeskrivningar. Varje lista hade tio olika personer markerade, och det var upp till var och en att hitta dessa personer och ta deras autograf. Det här fick verkligen igång minglandet och det kändes som att vi skapade nya konstellationer, alla stod inte bara och pratade med dem de redan kände. När man lämnade in sin talong med tio autografer till vår toastmaster var man med i en utlottning av skumpa och godis. Åskvädret hade slutat och det blev en skön, varm kväll. Fredagkvällen avslutade vi med att göra om bordsplaceringen, skriva ut nya ark till festprogrammet och för första gången öva på brudvalsen (halv ett på natten!)...

Jag sov ungefär tre timmar på hela natten, kunde inte sova och låg och tänkte på alla detaljer. Halv sju kände jag att det var lika bra att stiga upp, så jag duschade och klädde på mig och gick från vårt rum på vandrarhemmet till festlokalen och skar citronskivor som skulle dekorera tårtan, och fixade lite med listor i köket. När jag kunde pyssla med lite kändes nervositeten bättre och jag lugnade ner mig tillräckligt mycket för att kunna äta lite frukost innan det var dags att åka till frisören Elenor på salong La Pe Tie i Tomelilla tillsammans med två av mina tärnor. Jag kan verkligen rekommendera Elenor, jag blev jättefin, och det tog bara en timme och en kvart. Då hade vi så gott om tid, så hon kunde göra tärnornas hår också, och de blev minst lika fina som jag (nästan i alla fall ) Diademet av myrten och slöjan var på plats, och vi kunde åka tillbaka till Skåne-Tranås. Vi samlades på en av tärnornas rum och åt en lunchmacka (jag fick ner halva) och sminkade oss och klädde oss. Klockan halv två kom sedan min bror och hämtade oss i en lånad Bentley från 1959, elegant pyntad med rosa sidenband. I den åkte vi iväg mot kyrkan i Vitaby. På vägen åkte vi förbi Fågeltofta kyrka och tutade och vinkade till brudparet på trappan. Tror att det kan ha varit Fiona II som jag har träffat här på BT, grattis!

Vigseln var sååå fin. Jag hade inte riktigt tänkt mig att den skulle bli så viktig, jag hade faktiskt fokuserat mer på festen. Men så här efteråt kan jag säga att tiden i kyrkan var väldigt högtidlig, varm, känsloladdad och fantastikt kärleksfull - absolut den finaste stunden på hela dagen! Ta vara på den korta tiden, och var närvarande. Lyssna på prästen och på orden i psalmer och sånger. Det är mitt råd till er som har vigseln framför er, jag är så glad att jag inte var så nervös eller gråtig att jag verkligen kunde koncentrera mig och njuta!

Fotograferingen utanför kyrkan tog inte så lång tid som vi hade beräknat så vi hade drygt en timme på oss innan vi skulle vara framme vid festlokalen. Därför körde vi omkring i bilen med min bror som chaufför och åkte till Brösarps backar för att ta lite fler bilder och bara njuta i det fina vädret. Det var skönt att få en lite lugn stund tillsammans och smälta alla intryck från vigseln.

Festen började med brudskål utanför Tranesgården och sedan en fantastiskt god middag. Min äldre bror hade fixat maten (med hjälp av hela familjen) och det var minst lika bra som jag hade hoppats. Middagen var fylld av roliga tal och sånger och vi satt och njöt hela tiden. Vår toastmaster gjorde ett toppenjobb och skapade ett bra flyt under kvällen. Brudvalsen gick okej, och sedan började dansen. I inbjudan hade vi bett alla svara med sin önskelåt till dansgolvet, så hela kvällen spelade vi upp deras favoritlåtar från datorn. Det blev en salig blandning av musikstilar och det var uppskattat och alla dansade.

Bröllopstårtan som jag bakat sjäv var jättegod, och sedan fortsatte dansen till sent på natten. Vi var sist därifrån och låste lokalen vid halv fyra.

Oj, vad ont i fötterna jag hade när vi gick iväg för att spendera bröllopsnatten på bed and breakfast Gammelgård i Skåne-Tranås. Ett jättegulligt ställe och ett fint rum. Men det njöt vi inte så mycket av eftersom vi somnade som stockar efter att min man (!) plockat ut 50 hårnålar ur min uppsättning.

Efter fyra timmars sömn gick vi upp och duschade och sedan släntrade vi tillbaka till festlokalen för en brunch och presentöppning tillsammans med gästerna. Så roligt att träffa alla igen och prata om festen. Brunchen hade driftiga kvinnor i familjen dukat upp - ägg och bacon, fruktsallad, nybakta frallor, fil och flingor, kaffe och kakor.

Festhelgen har faktiskt inte riktigt tagit slut än. Om några timmar ska vi åka hem till mamma som bjuder alla tillresta släktingar på lunch i trädgården. Två överblivna bröllopstårtor väntar som efterrätt

Efter ett år av planerande är nu bröllopet över. Och det blev minst lika bra som jag hade tänkt mig. Inga missar någonstans och allt blev så fint! Jag kände mig vackrast i världen i min klänning och slöja från Palm design i Malmö. Brudbuketten som mamma gjorde blev så underbar, och alla blomsterdekorationer överallt var fantastiska. Maten var makalöst god och middagen flöt perfekt. Det här blev verkligen ett minne för livet, och nu är jag gift med världens bästa man!

Tack till alla här på BT som har kommit med tips och råd, och lycka till till er som fortfarande har ert kvar!

Kramar från Buppi

• Svar på tråden Buppis Österlenbröllop 22 juli
  • Buppi

Oj, vad långt det blev. Hoppas ni orkar läsa!

• lilla_grodan

Grattis! Det låter underbart!

• M&P

GRATTIS! Låter helt underbart!
    Har Ni några bilder som man får se?
    Hade varit jätte kul att se så då vi har bokat Tranesgården och vandrarhemmet till vårt liknande tredagars-bröllop nästa sommar! :)

• österlen brud

Grattis buppi.Visst är Ellenor en härlig och duktig tjej vad roligt att du blev så nöjd.Det lät som en hellt underbar helg .Kram på dig och ett stort GRATTIS

• Buppi

Hej M&P,
    Jag kommer inte att lägga ut några bilder på nätet, men jag svarar gärna på frågor här på BT. Men nu ska vi åka på bröllopsresa till Bali, så det får bli när vi kommer hem om drygt två veckor.

Hälsningar Buppi

• M&P

Buppi
    Ha en trevlig bröllopsresa!!
    Vi kanske hörs sen då...

• GithKat

Grattis och ha en underbar resa till Bali

Svar på tråden Buppis Österlenbröllop 22 juli