• Bea7979

Budgetbröllop

Hej!

Nu har vi börjat planera bröllop, och vad är viktigare än budgeten (förutom att vi ska bli man och hustru såklart.) Det finns säkert många trådar om detta, men jag önskar en massa förslag på hur man kan hålla kostnaderna nere som tex. mat osv..
    Tack på förhand

• Svar på tråden Budgetbröllop
  • Gerda

Vad vill du ha för sorts bröllop?

Vill ni laga maten själva, catera eller ha på restaurang osv - sånt spelar stor roll i budgetskapandet.

• Gerda

Förlåt! Jag läste inte rubriken ordentligt!

• Fru The

Så här gör vi för att hålla kostnaderna nere:

*Vi gör egna placeringskort. Jättelätt. Bara dela något finare A4 till 10 kort ca. Vik dekorera (använde själv hjärt-stans)skriv gästens namn på båda sidorna. Då ser även gästen mitt emot vem den pratar med.

*Som servettringar använder vi snyggare presentsnöre i passande färg.

*Man kan göra egna inbjudningskort, men se upp. Ibland är det billigare och enklare att köpa 6- eller 8-pack i bokhandeln.

*Köp paket med 250st kopieringspapper (120gr) till festhäftena. Finns i massa färger och billigt blir det!

*Köp ringarna via nätet. Finns flera bra sidor med exakt samma ringar som är i affärerna betydligt billigar. Ex. www.guldgruvan.se eller www.vigselbutiken.se

*Laga mat själva eller med hjälp av andra.
    Välj gärna mat som är billigt för årstiden. Färskpotatis på sommaren osv.

*Köp alkholen i Danmark eller Tyskland...

Kommer inte på fler just nu.. men hoppas att du får lite idéer i alla fall.

• picachu

Utnyttja kontaktnätet - känner du en fotograf, be om en tjänst, likaså för fixa hår och styling, musik mm

• Sibylla

Vi hade en budget att gå efter och nu gifter vi oss om 1,5 vecka. Så här har det gått (med ca 60 gäster):
    - Skulle köpt klänning för ca 6000:- Fick likadan på blocket för 1200:-
    -Köpte billigare smycken, man anv. dessa en dag, 300:-
    - Vi lagar mat själva, ca 6000:-
    Får hjälp av pappa, mamma, svärmor, systrar och två vänner.
    - Vi bjuder på dryck till maten, sedan har vi bar till självkostnadspris 20:- för det mesta (All dryck 9000:- men då får vi igen lite pengar förstås)
    - Köpte titanringar ,rel. billigt och SNYGGT, 6000:- för både min och hans ring.
    - Gjorde allt pappersarbete själva, ínbjudningar, vigsel- och festprogram osv.
    Kostnad ca 500:-
    -Köpte billiga lakan som dukar från IKEA
    -Har tänkt budget vad gäller allt i princip, caketopper (vem bryr sig eg. om hur den ser ut), tårtan (en vän bakar), musik (datorn, en vän sjunger i kyrkan) osv osv.

• junibrud-2007

Man kan spara in på precis allt.
    Man måste bestämma vad för slags bröllop man vill ha först. Hur många gäster är tänkt?

• Fru Cinderella

Så här ser vårt budgetbröllop ut

* Gör allt i papper själva, inbjudningskort etc,

* Bordsplaceringskort: Skriver ut foton på gästerna och sätter dit med klädnypa på glasen

* Vadå dekorera vigselplatsen?? Är vackert som det är

* Syr upp klänning i Thailand

* Köper billiga smycken, allt måste inte vara svindyrt för o vara snyggt

* Kostym på Dressman

* Syr upp tärnklänningar i Thailand och ger även dessa som gåvor till dem

* gör buketten själv, köp billiga tillbehör på blommorhemma.se

* titanringar från titanringar.com

* Caketopper, två söta bruddpars ankor ala 30:- styck

* Skor från vanlig skoaffär

* Underkläder från HM

* Fotograf, har hittat gratis som vill öva, ska ha 2 st inkl en kompis med vår digitalkamera

* Önskar oss resa i present

* Sover i en kolonistuga på bröllopsnatten (mammas)

...Det är allt jag kommer på nu..

• Bea7979

Tack för alla bra tips. Vi är bara i förplaneringstadiet, så exakt hur många gäster som är tänkta vet vi inte. Det svåraste verkar vara maten.

• Fru Cinderella

Bea7979

Vad kommer ni ha för budget? Bestäm den först o utgå från det.. går att göra ett minst lika fint bröllop för 4000 som för 500 000 ;)

• Bea7979

Cinderella:

Budget har vi inte heller någon aning om ,vi undersöker först olika möjligheter men runt 30000 möjligtvis.

• okt2006

Mat och dryck är utan tvekan den största utgiftsposten för oss, i vårt fall utgör den nästan halva budgeten (inräknat serveringspersonal, kaffe, avec och tårta). Om jag var ni skulle jag börja fundera på hur man kan få ner dessa kostnader.

Laga mat själva eller ta hjälp av nära och kära. Kontakta gymnasiets hotell- och restaurangprogram för hjälp med mat, servering osv. Ha betalbar efter middagen och köp alkoholen i Tyskland eller Estland.

Man kan också avsäga sig presenter och istället ha en kuvertavgift för gästerna.

Ha vigsel och middag med enbart närmaste familjen (typ föräldrar och syskon) och låt kompisar komma till festen på kvällen.

• Fru The

Bea7979

Använd budgetsverktyget här på BT, då får du lite att ta ställning till med deras rubriker och gissa lite vad ni vill lägga på vad och så får du en summa. Därefter är det lättare att lägga en budget som är hållbar...

Frågan är vad man vill ha för sorts bröllop, antalet gästa osv, men det brukar ge med sig med tiden..

• Fru Cinderella

Vi kommer ha runt den summan, landar någonstans på 35.000, då har vi även middag på restaurang för 20.000 för 50 personer, kanske ger dit lite perspektiv

• schump

Vårt bröllop kommer att landa på ca 30000 räknat högt. Min mamma känner en som ställer upp och lagar maten och tårtan. Min kompis mamma är sömmerska och syr klänningen. dekorationer,placeringskort och sånghäften gör vi själva.

• Chokladtårtan

Tips, handla klänning och smycken på ebay. Finns även en massa annat där till bröllop.

• Netta79

Mitt bästa tips är att skippa alkoholen helt. Jag vet dock att det är otänkbart för många, men om det är tänkbart för er så tror jag att det är en stor inbesparning. Vi har alkoholfritt bröllop, men det beror mindre på ansträngd budget än på våra värderingar.

• NHstd

_Cinderella_

Jag måste fråga; Var hittade du brudparsankorna, har letat som en tokig men kan inte hitta några!!!!
    Snälla tipsa mig!!!

• Fru Cinderella

NHstd

Jag köpte dem i stockholm på stockholme, men har även sett dem i en butik i Linköping (där jag bor). Om de finns kvar skulle jag kunna köpa dem åt dig o skicka, de kostar 35 kr styck tror jag.

Svar på tråden Budgetbröllop