• Chokladtårtan

Tejpen efter operation?

Jag opererade brösten den 7 juni i år, och jag har förstått att man ska tejpa ärren efteråt. Problemet är att jag inte kan göra det, såren går upp, jag får nya sår och det blir väldigt rött och irriterat.

Jag tog bort tejpen helt för någon vecka sen, nu läker allt jättebra, och börjar blekna. Kan jag ha det så här? Måste man verkligen tejpa?

• Svar på tråden Tejpen efter operation?
  • pickolina

Saken är att du om du inte tejpar så är huden/ärret väldigt svag och kan bli väldigt bred och ful pga att den drar ut av slitage och påfrestning.

Jag har ärr efter 10 operationer och de jag tejpat är jätte fina och de jag inte tejpat är jätte breda och väldigt fula... Det värsta exemplet är ett ärr som enbart är 1,5cm långt men blivit så mycket som 1cm brett, dvs det har gått isär så mycket att det nästan är lika brett som långt... :(

• pickolina

Hur sköter du såren????

Ofta om man får problem så är det pga att man sköter det fel... Man ska byta tejpen så sällan som möjligt, brukar bli kanske varannan vecka eller mer sällan och inte hålla på att göra rent osv då det irriterar huden runtom och såret.

Man ska alltså göra så lite som möjligt. 3M tejpen är bättre än Scanpor, även om man har känslig hy.

Jag är alltså tom allergisk mot plåster/tejp men lyckas ändå tejpa i 6mån utan problem om jag sköter dem bra....

• pickolina

Första gången jag opererade brösten så informerade man inte ordentligt på kliniken hur man ska sköta det här med tejpningen så jag var jätte noga och böt tejp hela tiden och gjorde rent och grejade...jag fick jätte irriterad och röd hud och infekterade ärr osv....

Andra gången så fick jag ordentlig information om att man skulle byta så sällan som möjligt och inte hålla på att rengöra osv och den gången var det inga som helst problem.....

Jag har sett samma fenom på andra oxå, de som byter och rengör och grejar får problem och de som tar bort tejpen får jätte fula ärr.....

• Chokladtårtan

Jag böt tejpen varannan vecka ungefär, tvättade enbart med alsolsprit på såren, som läkaren sa.

Så fort jag har fått tejp på, så har huden börjat öppnats upp, då även där jag inte är opererad. Läkaren struntade själv i att tejpa några delar, och sa jag inte skulle ha tejp på såren, men på de andra ställena jag har haft tejp, så har det gått upp sår.

• pickolina

Oki, det har jag råkat ut för en hel del...pga min allergi, men jag är inte lika känslig längre + att kirurgtejp går bättre....

Det enda jag kan komma på då är att testa den här smalaste tejpen, som inte täcker så mycket hud...och sluta tvätta med alsolsprit, det gör saken värre..tro mig, I know... Om man är överkänslig/allergisk så är det sista man ska göra torka ut huden och irritera huden ytterligare med något som alsolsprit.

• pickolina

I allra värsta fall så får du sluta tejpa, precis som du gjort.... Risken är då att du kommer få breda och fula ärr men om du är allergisk och inte får bukt med det är risken ännu värre om du fortsätter att tejpa.

När jag gjorde illa mig som liten och fick plåster så slutade det med att jag var helt skinflådd och sårig där plåstret suttit, vilket ju var värre än såret i sig så jag har aldrig anv plåster och sådant när jag gjort mig illa... Det läker sämre och blir fulare ärr men vad ska man göra då, alternativet är ännu värre liksom....

• Chokladtårtan

Okej, jag ska testa med tejp, och utan alsolsprit den här gången, går inte det, så får det bli utan tejp.

Jag har smal tejp, som jag fick av plastikkirurgen.

• pickolina

Hoppas det löser sig.. Om det inte blir bra så måste du ju sluta med tejpen. Tyvärr, för den har man ju av en anledning liksom... Men då får man ju välja det bästa av två dåliga alternativ helt enkelt.

Svar på tråden Tejpen efter operation?