• Lisell

Behöver man skriva testamente?

Ska snart gifta mig och har beställt ett äktenskapsförord på www.juridiskexpress.se. Både min man och jag har särkullbarn. Tror ni att jag behöver skriva ett nytt testamente också nu innan jag gifter mig? Vi vill kunna bo kvar i vårt hus om någon av oss dör. Jag har hört att särkullbarn kan begära ut sitt arv om deras förälder dör. Stämmer det? Deras jurist ska kontakta mig på måndag för en konsultation men jag vill gärna ha lite kött på benen tills dess.
    Hur har ni gjort? Är det vanligt att man skriver nya testamenten?

• Svar på tråden Behöver man skriva testamente?
  • Desperate2bewife

Hmm, är ingen jurist eller så, men eftersom det finns särkullbarn så tror jag ni kan skriva nåt om att den efterlevande ska sitta i orubbat bo, alltså ska inte barnen få ut sitt arv på en gång. Men jag är inte 100%.

• okt2006

Jag tror att särkullbarnen har rätt till sin del om dennes förälder dör. Vad jag vet kan man inte "skriva bort" ett biologiskt barns rätt till sitt arv. Men jag är definitivt ingen jurist, så jag tänker inte ta gift på det...

• anne på grönkulla

Ja, det stämmer och jag vet faktiskt inte om det går att skriva bort utan att göra saker till enskild egendom (eventuellt om det finns tillräckligt med andra tillgångar för att det ska gå att ta ut laglotten utan att röra bostadens värde).

Bra att ni pratar med en jurist iallafall - det är superviktigt att ha ordning i sina papper, särskilt om det finns särkullbarn eller andra "komplicerande" omständigheter.

• Nuskadeblibröllop

måste man beställa äktensskapsförord för man ska gifta sig elelr vadå

• Lisell

Nej, man måste inte skriva ett äktenskapsförord. Det är upp till var och en att bestämma. Vi ville ha ett äktenskapsförord båda två. www.juridiskexpress.se rekommenderade mig att skriva ett testamente också. Har man särkullbarn så kan jag rekommendera det till er också.

Svar på tråden Behöver man skriva testamente?