• asfalt

Ni som redan gift er........

.....och bytt efternamn. Behöver man göra mer än att anmäla namnbyte till skatteverket.
    Måste man själv ta kontakt med alla andra myndigheter såsom bank,körkort, jobb osv för att byta namn?
    Eller sköts det automatiskt?

• Svar på tråden Ni som redan gift er........
  • nu är jag fruL

Hej
    Körkortet går automatiskt och efter anmälan till skatteverket så "trillar" namnbytet igenom hos de flesta. Men du bör eller måste nog anmäla namnbytet till din arbetsgivare samt till banken.
    Jag tyckte dock att allt gick otroligt smidigt och snabbt.
    lycka till

• 26maj2007

namnbytet går bara till myndigheter.

så som körkortet, vården, försäkringskassan, polisen.

går ej till tex: bank, arbetsgivare, bokklubbar m.m. där får man själv anmäla om namnändring.

• Växjöbrud2006

min man loggade in på sin internetbank härom dagen och där, längst upp till höger, stod hans nya namn! utan att han anmält....!

jaja, kanske är skillnad från bank till bank....

det bästa är väl att ringa och kolla med de som verkligen måste ha det rätta!
    bokklubbar mm kanske inte är så blodigt, liksom...

• 26maj2007

jo det går över till banken men det brukar ta 1-2 månader innan de har det nya namnet om man själv inte anmält.

• Telemarkgrrl

Min internetbank hade också uppdaterat automatiskt till mitt nya namn bara ett par veckor efter bröllopet. Däremot så skickade banken inte ut ett nytt Visa-kort automatiskt utan det fick jag beställa nytt själv. Man hade ju trott att banken kanske skulle fatta det själv att jag ville ha ett nytt kort nu när den redan visste att jag bytt namn men icke...

Svar på tråden Ni som redan gift er........