• jungfrun

Tpis på billig och bra 3-rättersmiddag?

Hej!
    Jag undrar om det finns någon som har nått bra tips på någon bra "bröllopsmiddag".Ganska billigt,har läst i Amelia Brud&Bröllop att dom haft en för 73:- och det låter ju oerhört billigt tycker jag!Sen tog jag "bort" lite av det jag inte ville ha med och kom upp i bara 45:- för förrätt och varmrätt!Tycker jag verkade väldigt billigt!Men om det finns någon som har något bra tips på relativ billig tre-rätters middag så vore jag väldigt tacksam!Får väl annars fortsätta läsa alla bra bröllopstidingar som finns...och leta efter tips och råd det verkar ända sättet att hålla nere en kostnad om man t.ex gifte sej i en byggdegård och inte en festvåning eller,slott eller liknanade då kostar det ju över 100.000:-!Blir ju klart billigare att ha det i en bygdegård...//bröllopsintresserad

• Svar på tråden Tpis på billig och bra 3-rättersmiddag?
  • Helene

Istället för att tänka dig själva rätterna kan du tänka ala ingredieser som är billiga..Kyckling tex istället för annat kött kan dra ner kostanden en hel del..finns ju jätte många bra recept med tex kyckling file.. alla rätter med grönsaker eller olika sorters risotto, finns en hel del man kan komma undan billigt med.

• Nandy

Du kan ju göra jätte billiga menyer beroende på om du ska göra själv eller om du ska ha catering.
    Tex
    Förätt:
    Jordärtskocks soppa med vatten krasse
    Varmrätt
    Dubbelmarinerad oxfile med potatissallad
    Detta går långt under humdra lappen pp.
    berätta vad du gillar vad du skulle vilja ha så kanske jag kan ge dig värdefulla tips!

• Nandy

jag glömde ville du verkligen ha tre rätter? du ska inte ha tårtan som eferrätt?
    annars kan jag rekommendera en grönäppel sorbé..

• Jane Doe

Varför inte en midsommar buffe med sill, nubbe och färskpotatis. Billigt, jag lovar. Bröllopstårtan kan vara en klassisk jordgubbstårta.

• Popflickan

Vi har inte kommit så långt i matplaneringen förutom huvudrätten, som ska bli saltbakas lax med potäter och grön sås med örter, och grönsaker av någon form, kanske sockerärter eller liknande. Supergott, enkelt och billigt.

En annan fördel är att såsen är kall, och fisken kan ätas kall också utan problem. Det enda som helst ska vara varmt är ju potatisen och grönsakerna.

Det underlättar ju betydligt vid serveringen, speciellt om man har många gäster. Det gör alltså inget om maten svalnar innan man har fått alla delar av måltiden på sin tallrik!

(Hur gott är det med t ex oxfilé eller potatisgratäng som blivit kall? hualigen!)

Dessutom är det en otroligt god rätt! Speciellt i maj då vi gifter oss!

//Lena

• Nandy

håller med dig Lena om kall ptetis grtäng .. jag glömde försås skriva att man skall servera både oxfile och potatissallad kallt sålkart..

• Monica

Men det beror ju på catering firman om ni skall ha nån om kall eller varm oxfile. Jag tror inte det är nån fara att man inte skall få varm mat, det ska vi ha. Men varför inte marinerad fläskfile med färsk potatis (sommarmeny) och nån god sås till. Billigare än oxfile iallafall.

Svar på tråden Tpis på billig och bra 3-rättersmiddag?