• Jennifer L

Skjuta upp mens..hur många dar innan ta tablett?

Hej,
    Här kommer jag igen med min grej.
    Har bokat tid hos gyn. Sköterskan i luren sa att det räcker med 4 dar innan mens så kan man ta sån tablett ...är det verkligen så?
    Tiden jag fick är 5 dar innan jag ska ha den (samma dag som min resa börjar.)
    Vad är det för piller? Är det p-piller?Vill vet mer om det nu så han (ja, jag fick en manlig..suck) inte skriver ut en sort med massa biverkningar.

All min oro är pga mitt kontrollbehov som leder till lätt ångest, hoppas ni inte tycker jag är knäpp.

Nån som kan upplysa mej? Jag blir jätte tacksam.

• Svar på tråden Skjuta upp mens..hur många dar innan ta tablett?
  • Liten Snövit 2007

Ja det räcker med fyra dagar innan mens att börja ta tabletterna.
    Det är nog INTE p-piller du kommer att få utan en annan hormon-tablett som gör att mensen låter dröja på sig.Med hjälp av extra hormon lurar man slemhinnan i livmodern att stanna kvar lite längre.

Jag tror inte att du behöver bekymmra dig för biverkningar så länge som det inte blir en VANA att "lura" kroppen på detta vis.

Lycka till och försök att inte oroa dig!

• Liten Snövit 2007

PS Antagligen är det en tablett som heter Primolut-Nor som du kommer att få utskrivet.

(Jag kom äntligen på namnet NU!)

• Jennifer L

Tack för ditt svar, nu känns det MYCKET bättre!
    Kram

• Sara7

Jag fick primolut-nor utskrivet till min semester förra månaden. jag började ta 5 dagar innan bara för att vara super säker! Hade läst om vissa som det inte funkat på. Sen sa min gyn att det var viktigt att ta de båda tabletterna ungefär samma tid varje dag. Det funkade bra för mej, den enda biverkningen jag fick va lite mensverk.

• Bobofina

Jag började äta gestapuran 4-5 dagar före beräknad mens (rekommenderat är en vecka). Förra gången jag gjorde det fungerade det jättebra, den här gången lyckades det inte riktigt lika bra. Ville flytta på det i en vecka, men det blev bara 3 dagar (det kom alltså igång trots att jag fortfarande åt tabletterna).

Båda gångerna jag ätit gestapuran har jag mått riktigt dåligt (illamående och huvudvärk), så jag har sett till att flytta mensen månaden före resa respektive bröllop för att vara på den säkra sidan. Det skulle jag rekommendera för alla som har möjlighet till det. Men kanske är den tablett de andra här i tråden pratar om bättre ur den aspekten?

• M.B.

Jag har skjutit upp mensen med p-piller genom att köra på som vanligt med piller, utan uppehåll. Man äter alltså ut sin karta som man har på G och direkt när den tar slut börjar man om på ny karta.

Äter du Trionetta 28 eller andra sorter där det på en karta finns 7 sockertabletter i slutet, hoppar du bara över dessa. Släng alltså kartan när du ätit upp alla hormontabletter och börja på en ny karta med hormontabletter.

Som sagt, det har funkat på mig ett par gånger, men kan tänka mig att eftersom vi alla är olika så kanske inte effekten blir det samma för alla? Men pröva går ju alltid att göra. Ska nog bara säga så här avslutningsvis att jag inte längre äter p-piller.. har inte gjort det på de närmaste 3,5 åren.

• Jennifer L

Jo, en fråga till.
    Hur många dar skjuter man upp den med Primolut-Nor?Om man börjar ta 4-5dar innan beräknad mens?
    Och det där med viktökning? (läste i fass att man går upp i vikt av det...surt)Är det så? På en enda användning?
    Nån som vet?Liten Snövit 2007?

• Liten Snövit 2007

Nej,du kommer inte att gå upp i vikt pga av att du använder dig av denna metod en gång.
    Men det är möjligt att du kommer att känns dig lite svullen(Som typ. precis innan mens)

Till exempel kan man skjuta upp menstruationen genom att börja ta Primolut-Nor 3-5 dagar före förväntad menstruation. När man sedan slutar ta läkemedlet, vanligen efter 10 - 14 dagar, får man mens inom några dagar.

• Jennifer L

Hej Liten Snövit 2007,
    Tack igen för dina svar!
    Kram

Lite info om mej:
    För 2 år sen när min pojkvän friade så klev jag in i denna sajt för att hänga med om allt inför bröllop, ja du vet, klänning, fest, mat, inbjudan rubbet(vi hade varit tillsammans i 2,5 månad då). klänning köpte jag fort (sååå himla fiiin Maggie Sottero)men kunde inte använda..pga jag blev gravid (svullen väldigt fort)o inte hade vi planerat festen, vigseln riktigt, så vi gifte oss när jag var i 17 veckan, enkelt, med endast föräldrar och min mans barn och min dotter sen tidigare var närvarande, så nu 2 år senare, gifta med en bebis på snart 8 månader, ska vi resa bort snart alla tre, och därför kommer mina frågor om att skjuta upp etc...

Svar på tråden Skjuta upp mens..hur många dar innan ta tablett?