• S-T

Mini-P?

Hejsan alla!

Nu sitter jag och funderar på skillnaden mellan Cerazette och Mini-P?

Jag hade konstant mens av Cerazette i tre och en halv månad, blev deprimerad, hade humörsvängningar och var snäsig så att jag nästan pajade hela förhållandet. Å andra sidan gick jag ner i vikt och fick fin hy, men det var inte värt det.

Hur sannolikt är det att jag reagerar likadant på mini-p? Skulle jag kunna prova?

Är ju inte sådär jättepigg (vilket de flesta här nog vet) på mer hormoner... Min kropp har fortfarande inte återhämtat sig efter Cerazetten... ÄL har jag haft två gånger, men nu skulle jag haft mens den 26tte... men den kommer inte! Gjort tre graviditetstest - ett med felmeddelande och två negativa. Ska in imorgon till UM och göra ett till... *suck*

Läkaren som jag bad om tid hos runt den 20de juni har fortfarande inte hört av sig. Nu har jag fått veta att Näsby Vårdcentral också har sommarstängt... yay! Så ingen läkartid för att kolla upp om jag kan använda östrogen eller inte...

Tror ni det är värt att be min barnmorska om recept på mini-p?

• Svar på tråden Mini-P?
  • Lucia05

Jag tror skillnaden mellan cerazette och mini-piller är att med mini-piller får du bara ha tre timmars "felmarginal" mellan tabletterna. De kräver större noggrannhet helt enkelt.
    Jag vet inte om detta är den enda skillnade eller om det finns något annat du bör känna till.
    Hoppas du får kontakt med någon barnmorska snart, även om det kan vara lite svårt i semestertider.

• tattar-Emma

Minipiller innehåller bara gestagen/progesteron, och påverkar alltså inte ägglossningen. Dock brukar de flesta biverkningar skyllas på detta hormon så det finns absolut risk att du får besvär igen.

Prova kan man ju göra, själv är jag otroligt skeptisk till alla hormonbaserade p-medel.

• Lins

Jag har ätit cerazette och fick alla biverkningar som fanns. Min stackars sambo fick stå ut med massor. Kunde bryta ihop var och varannan dag + att sexlusten försvann helt. Bra preventivmedel! Nu äter jag exlutena sen ett par månader tillbaks och jag mår toppen! Nackdelen är förstås att man bara har 3 timmars felmarginal mellan tabletterna, men det är det värt! Jag har mobilens alarm på varje dag så det är helt ok.
    Mini-p och exlutena ska vara lika enl min barnmorska.
    Lycka till!

• Amy1

Skillnaden mellan Mini Pe och Cerazette är att Cerazette hämmar ägglossningen, till skillnad från Mini-Pe. Jag åt MiniPe och mådde väl förhållandevis ok, men bland hormonerna måste jag säga att jag mått bäst av Nouva Ring!

Förresten - Näsby, i Krstd?

• ikaika

jag åt minipe först och mådde pyton av dom.....blödde massor och ofta, fick världens humörsvängningar, dålig hy, gick upp i vikt!! jag kunde ha så kraftig mens att plustampongen bara höll emot en timme och blödningen kunde hålla på i tre veckor, sen en veckas frist å sen tre veckor igen! bytte till cerazette som funkar perfekt för mig! ingen viktuppgång, depression,humörsvängningar(inte mer än vanligt :)), ingen dålig hy och jag har endast stänkblödningar ca var 4-5 månad! det enda är nog att testa sig fram! det är väldigt individuellt hur man reagerar!

• InaHjärtarAdam

tänk vad olika det kan vara!

jag åt cerazette i ca fem år utan en enda biverkning. tvärtom mådde jag jättebra! hade ingen som helst mens på hela tiden och inte heller några humörsvängningar.
    men sen började jag bli lite rädd för att inte ha mens (var rädd att jag inte skulle kunna få barn eller nått) så jag slutade och började med vanliga p-piller. nu har jag både mens och humörsvängningar, men det får jag leva med.
    det känns lite mer "äkta" nu iaf:)

• Pepparmyntan

Jag har andvant mini-Pe i flera ar och tycker att de har funkat ganska bra. Bade Cerazette och mini-pe innehaller bara ett hormon. Daremot innehaller Cerazette en storre mangd hormon och hammar agglossningen precis som nagon redan skrivit. Med cerazette behover man inte vara lika noggrann med att ta varje tablett pa exakt samma tid. Med mini-pe har du en variation pa max 3 timmar.

Det ar tyvarr jattesvart att saga om mini-pe skulle funka battre for dig. Det ar sa individuellt hur man reagerar. Lycka till i p-piller djungeln.

Svar på tråden Mini-P?