• talvi

Helstekt spädgris, vad servera till?

Ja som sagt. Min m2b vill hemskt gärna ha spädgris så då får det bli så men jag är helt blank på vad man ska servera till. Och hur gör man? Kan man servera vid sittande bord eller blir buffé bäst? Har aldrig ätit detta förr så hjälp mig!

• Svar på tråden Helstekt spädgris, vad servera till?
  • klotjohanna

Vi kommer att severa helstekt gris. Vi kommer att ha buffé med potatisgratäng olika sallader och en massa exotiska blickor med frukter.
    Som dricka kommer vi nog att ha mousserande vin till för det passar bra till gris....

• Courage

Ja det här är ju ovanligt i Sverige numera. Men gud så gott det är.

Du kan tänka att alla slags tillbehör som vanligtvis har till grillat, de funkar också här. På kontinenten är ju spädgris ingen ovanlighet och då brukar det vara kopplats till varje lands respektive matkultur.

Jag äter gärna grönsaksrätter till, och så mycket örtmajonnäs, och gärna stekt/grillad frukt till, tex äpplen, persikor, aprikoser osv. Drycken till är för mig självklart öl eller ett lättare rött eller vitt vin.

• klotjohanna

Det funkar alldeles utmärkt till.

• talvi

Ok, tack! Det låter ju förstås inte så besvärligt. Mitt enda problem är att jag gärna vill att det ska kännas elegant om ni förstår vad jag menar och vill därför helst undvika att det känns som vilken vanlig barbecue som helst. Hur skärs grisen upp? Kallnar det för fort för att man ska kunna lägga upp det och servera vid sittande bord?

• klotjohanna

Det vet jag inte, men jag tror inte att det är nån skillnad om man serverar eller har buffé. Har man buffé kan ju inte alla ta på samma gång heller. Jag tror att det är samma sak som att grilla vad som helst bara att det är mycket större saker man grillar.

• Courage

Att skära upp helt kött, transchera, inför publik är den högsta av alla kokkonster. Den har mångtusenåriga traditioner men är tyvärr idag nästa helt bortglömd. Den finns kvar i form av söndagssteken, julskinkan eller julkalkonen som skärs upp inför gästerna.

Så här går det till: Spädgrisen visas upp för publiken. Sedan skär transchören ut stycken från grisen och lägger antingen upp på serveringsfat, som sedan serveras av servitörer, eller så läggs köttet upp på tallriken som bärs fram till gästen. Gästen ska bjudas både från finare och grövre delar.

För att transchering ska vara elegant, och inte som vilken förorts-barbeque som helst, krävs att det är en kunnig person som transcherar, någon som är van att skära upp helt kött.

Svar på tråden Helstekt spädgris, vad servera till?