• 23/9 2006

Varför så dyrt bröllop?

Hej
    Har suttit och läst lite på BT om olika budgetar till bröllop.
    Många har/ska lägga ut allt mellan 50.000 till närmare 300.000
    min fråga är:
    Varför i hela friden så extremt dyra bröllop?
    Mitt och min killes bröllop går på 12.000 kr och vi är 36 st.
    Visst är det en stor dag som ska minnas för livet, men varför så dyrt?

• Svar på tråden Varför så dyrt bröllop?
  • Damen i röd hatt

Jag tror att många har fått för sig att en specill dag, som bröllopsdagen, kräver mängder av speciella attribut och uttryck. Och sådant kostar ju.

• Zozo

Varför inte? Kan och vill man sa är det väl upp till var och en.. Vad JAG inte förstar är varför det ska tjafsas sa mycket om andras budget här pa BT (Nu menar jag inte just dig TS..)?!

• Bellie

Håller med dig Zozo. Varfär är denna fråga så intressant?? Alla har ju olika ekonomi och syn på hur deras drömbröllop ska vara!

• Zozo

Ojda det gick lite snabbt där.. meddelandet for iväg..

Vad jag ville säga är att jag aldrig skulle lägga 2000 spänn pa ett par jeans, men att vi vill ha ett bröllop som nu rakar kosta lite mer av olika anledningar och det har inte med smatjafs och "attribut" att göra, utan helt enkelt för att vi vill tillringa sa mycket tid som möjligt med vara gäster som manga aker langt.. och vi har därför hyrt ett ställe i en vecka och da kostar det ju.

• Ettolrach

För att vi älskar att slösa på pengar...

Alla kan inte göra allting själva. Alla kan inte ta hjälp av familjen att sy, laga mat e t c e t c Alla kan inte hyra billig lokal där man får ta med mat och dryck själv. Alla kan inte åka till Tyskland och shoppa billig sprit.

Alla vill kanske inte heller.

Vissa av oss vill och har möjlighet att köpa tjänster, ha bröllopsfesten på festvåning, köpa färdiga klänning, låta göra trycksaker av proffs istället för att göra dem själva, boka proffsfotograf, låta familj och vänner vara gäster och ingenting annat och vill fira med familj, släkt och vänner - själv har jag en stor släkt och det har maken med. Vissa, som vi, bor i storstadsområde där saker och ting kostar en hel del.

Jag ifrågasätter inte par som väljer att köra billighets-stuket och är lite trött på att par som har möjlighet att lägga ned mer pengar återkommande ifrågasätts. Vi gör vad vi vill med våra egna intjänade slantar.

• future mrs B

23/9 2006

Kanske du kan komma med nagra bra tips om hur man kan fa ned kostnaderna da? jag tycker att vi har dragit in pa det som gar att dra in pa-men du kanske vet ngt mer... hjalp tages tacksamt emot..

• viktualia

Vårt kommer utan resa gå lös på sextio tusen. Varför? För att vi vill, har råd och känner att det är väldigt mycket "vi" i hela planeingen och konceptet.

Luften är fri och jag vill varken ha nåt minibröllop med bara familjen eller hyra ett helt slott med plats för 200 pers...

• @-}-----

Håller med dig Ettolrach....det rinner lätt iväg. Själv vill vi ha bröllop i Stockholm och det är stor prisskillnad tyvärr. Man får räkna med någon tusenlapp per person/kuvert....bjuder man 90 pers så vips är det 90 000kr för bara middagen!!! Så ett bröllop blir dyrt....jag räknar med ca 120 000 kr och då har jag ändå en vän som filmar, en som gör buketten, jag har själv sytt min klänning och tärnornas klänningar, vi ska baka tårta själva osv....

• Lena+Mattias=sant

Om man har råd och vill varför inte?
    Att ta lån har jag svårt att förstå men det är en annan sak.

Vi vill ha en stor fest och inte göra maten själva. Då kostar det en hel del.

Jag är intresserade av budgettrådar för att få reda på vad vi kan få för något för våra 36 000 och sen är det intressant och se hur andra prioriterar.

• Tops

Vi håller ganska hårt i pengarna men med 75-80 gäster blir det en del. Landar nog på 50 000 inkl resa, förlovningsringar, frimärken, ljus, strumpor, kläder, dj, ja allt du kan tänka dig ingår.

Svar på tråden Varför så dyrt bröllop?