Borde man ge prästen något?
Hej! En tanke slog mig häromdagen.. borde man ge prästen en present eller något som tack för att han/hon viger oss??
Hej! En tanke slog mig häromdagen.. borde man ge prästen en present eller något som tack för att han/hon viger oss??
Prästen har ju lön från kyrkan, men det kanske kunde vara gulligt att skicka tackkort med foto sen?
Ska engligt gammal tradition bjuda prasten och hans fru pa festen. Tror sakert att han/hon uppsakattar ett tack kort dar du skriver nagon personlig rad om hur fin vigseln var.
Beror väl lite på hur bra kontakt ni har fått med prästen.
Vet vissa brudpar som bara skrivit ett litet tackkort, skickat ett likadant tackkort som till gästerna, med bild och ett fint tack.
Andra har gett en flaska vin fint inslaget (var säker på att prästen dricker vin först).
Andra, som har fått mycket bra kontakt med prästen, eller som känner prästen sedan tidigare, har bjudit med prästen och hans/hennes fru/man på festen efteråt.
jag tycker inte man behöver ge prästen nåt alls. han gör ju bara sitt jobb.
Vi har köpt en flaska whiskey till vår vigselförrättare. Den ska ha ha som tack för att han gjorde oss till man och fru.
Jag tänkte skicka ett tackkort och sedan lägga till en liten personlig hälsning för att han var så tillmötesgående och var med och formade vigseln utefter våra önskemål.
"Dagens ros" i tidningen är ju fint!
Finns det ingen präst här? Vad säger ni?
Vi gifte oss borgerligt, av en förrättare vi kände lite (både jag o familjen) och dessutom hade han gjort rätt mycket extra för oss. Så då var det självklart att bjuda med dem på middagen. Sen skickade vi ett tackkort och lite mer foton efteråt, likadant som till de familjemedlemmar som var med.
Vi känner inte våran präst, men han kommer garanterat få ett tackkort sen. Mer än så vet jag inte, han får ju lön...
De få gånger jag varit på bröllop så har prästen varit inbjuden på festen efteråt. Och vid samtliga tillfällen har de gått ganska tidigt, strax efter tårtan.
Men man får väl göra det som känns rätt för en själv!