• M.B.

I ett vägskäl...

Här vart man i ett seriöst vägskäl. Eller ja, vägskäl man kanske inte kan kalla det.. men känns ungefär som att jag valt en väg att gå, men fortfarande efter 5 kilometer är osäker på ifall det är helt rätt för mig.

Jag är gift sedan två år tillbaka. Jag och min man har varit ihop totalt 6år nu i höst. Ända sedan jag kom i tonåren har jag velat ha barn, men min man är inte säker på att han alls vill ha barn i sitt liv. Vi har bägge två alltid varit ärliga med våra åsikter om barn, så det har alltså inte kommit som någon överraskning. Då jag nästan är säker på att min man skulle lämna mig/vara otrogen eller göra något annat som skulle ruinera vårt förhållande om jag blev gravid, har jag stött bort idéerna om graviditet. Detta trots att jag jag skulle se det som mitt livs största misstag/misslyckande om jag aldrig blev mamma.

Nu har jag valt att satsa på en karriär istället. Detta innebär att jag de närmaste två åren kommer att studera på en ort som jag egentligen inte vill bo på. Vilket leder till att mitt liv kommer att "stå stilla" under denna tid. Därefter kräver min karriär att jag flyttar utomlands åtminstone för ett par år. Spännande - javisst! Men kanske inte det jag egentligen vill ha.

Andra skälet till att jag anser att det vore klokast att vänta med barn är att jag fortfarande älskar att gå ut och festa. Något dock som min man inte ställer sig varm till - han gillar inte det heller. Men att få barn vore ju den ultimata dödsstöten för utelivet. Och det vill jag inte. Man blir ju mer låst om man har barn.

Å andra sidan har jag börjat tveka.. jag kanske skulle helst vilja flytta tillbaka till Stockholm och ha en mysig lägenhet på Söder. Göra klart mina studier, men inte satsa på karriär i samma utsträckning, utan nöja mig med en vanlig anställning. Skaffa barn inom ett år efter avslutade studier och leva ett normalt familjeliv. Jag har trots allt vänner nu som skaffat barn, men dom har fortfarande möjlighet att gå ut ibland och festa. Och helt allvarligt, så ofta går jag ju inte ut nu heller - kanske i snitt 4 gånger/år.

Jag vet inte längre vad som känns rätt eller vad jag ska göra. Jag vet vad som är "normalt", men vill inte vara en typisk 30-åring med karriär och ett barn på väg. Jag har ju alltid drömt om att vara en ung mamma..men det känns helt plötsligt inte aktuellt.. och nu känner jag mig fullständigt "lost".

• Svar på tråden I ett vägskäl...
  • MysEtt

Vet inte riktigt vad jag skall säga MEN det som är viktigt är att Du tar reda på vad Du vill. Hur ställer din man sig till att du flyttar nu och även utomlands sedan? Flyttar han med? Finns risken att han inte står ut under tiden och ert äktenskap tar slut "ändå"? Hur viktigt är det för dig att skaffa barn om din man aldrig vill ha det? Var står han i frågan?

Jag har kommit så långt att jag känner att en meningsfull fritid full med människor som älskar mig på samma sätt som jag älskar dem är det viktigaste här i livet. Sedan vill jag även ha ett jobb där jag trivs men karriär är inget jag känner att jag har behov av att göra. Jag levde tidigare i en relation där vi inte var överens om sånt som barn och liknande och någonstanns bidrog det säkert till varför det tog slut eftersom vi då inte ville samma sak med livet

• Wanki

Du har bestämt dig för att skaffa barn alltsa? Da maste du kanske först göra upp med ditt förhallande och vara ärlig mot din man och säga hur du känner. Ingen av er har rätt att bestämma en san stor sak själv. Vill han inte ha barn har han ingen rätt att hindra dig fran att ga och träffa nagon med samma inställning. Du kan heller inte tvinga honom att bli pappa om han inte vill. Otroligt svart. Ja, det har du nog redan tänkt.
    Sen karriären, jag tycker det later väldigt bra att du ska studera och t.o.m. aka pa utlands(praktik?). Särskilt om du har planer pa barn. Du kan behöva en paus, bade om nu förhallandet tar slut och om ni behöver tid för att planera ert nya liv och alla förändringar. Du kan aldrig veta att du inte vill studera pa denna ort förrän du provat. Livet pa söder och vanlig anställning finns alltid kvar, däremot kanske det blir svarare att senare ta tag i karriären?
    Sa tänker jag!
    Kram!

• anne på grönkulla

Tror du måste fundera rejält på vad som är viktigt för dig. Och sen på vad ditt förhållande är värt i relation till det (dvs barn eller inte). Vilka av sakerna kan ni göra tillsammans och inte? Vilka utesluts av ditt äktenskap och hur viktiga är de?

Vi är båda dryga 30 och jag jobbar utomlands f n - men det går att hålla ihop ett äktenskap ändå. Just nu betalar vi priset av lite tid tillsammans, för att ingen av oss ak behöva betala priset av förlorad inkomst/karriär/etc senare. Sen får vi tänka om...

(Vad är det för för fel på att vara typiskt 30 o i karriären? )

• M.B.

Nej, inget fel alls att vara en typisk 30-åring. Det är bara inte vad jag hade planerat för mitt liv. Jag ville egentligen skaffa barn när jag var ung, göra karriär men på mina villkor och leva ett lyckligt litet liv. jag vill inte leva ett vanligt svensson liv som alla andra och det verkar som om min framtid ser ut att bli precis så.. trist med andra ord.

Jag vet, jag är en extrem känslomänniska och är van vid att byta miljö, mål, studier.. ja allt, rätt ofta i mitt liv. Detta anser min man är en stor nackdel med mig och ibland kan jag också hålla med. Men för det mesta tycker jag ändå att det faktum att jag är lite "rotlös" gör att jag lätt kan bygga upp ett liv även från de minsta bitarna. Jag är en survivor-typ helt enkelt.

Jag och min man bor INTE isär, utan har flyttat tillsammans till orten där jag ska plugga. Han har saker som han ska göra på denna ort också. Men vi saknar bägge två Stockholm något enormt, trots att vi bott på denna ort redan 2år. Det skulle dessutom aldrig komma ifråga ens att jag skulle bo ensam utomlands, utan om jag flyttar, så följer han med. Dock är han inte så tänd på den idéen heller. han vill helst bara flytta tillbaka till Stockholm och leva ett "normalt" stillsamt liv där.

• anne på grönkulla

I mina öron låter det "lyckliga lilla liv" du beskriver som mycket mer svensson... Iallafall - jag tror du måste fundera på vad du skulel vilja utan honom - dvs fundera igenom i vilken mån han styr dina val eller du anpassar dig automatiskt. Jag ser ingen stor konflikt i de saker du beskriver, bara att du verkar lite vilsen och då verkar en rejäl funderare som en bra variant för att själv komma vidare. Att ni båda längtar till Stockholm och vill göra grejer tillsammans tycker jag verkar vara en rätt bra gemensam grund att stå på t ex.

Svar på tråden I ett vägskäl...