• Tilla75

Hur skriver man datum med horisontellt streck i word?

Alltså jag vill skriva "20 2/9 06" på programmen där 20 och 06 är med lite större text och där det sneda strecket i 2/9 är horisontellt. Det ska vara i samma stil som övrig text varför det inte funkar att infoga det som en bild. Jag VET att det går att göra, men får inte till det! Nån som vet hur man gör?

• Svar på tråden Hur skriver man datum med horisontellt streck i word?
  • lingonben

20 2-9 06 Menar du så? Fast 20 och 06 större än det som gå här då.
    Eller hur har du tänkt dig? Ser det inte ut som klockan 2-9 då? Elelr förstår jag fel?

• LCWOST

Är det inte bara att markera det som du vill ha större och gå in på format/font.
    Och sen skriva ett streck emellan 2-9

• Skog

Jag antar att TS menar att 2 och 9 ska stå ovanför varandra mellan siffrorna för årtalet?

• feonix

Jag brukar änvända ritverktygen och göra en liten ruta för varje siffra och placera dem rätt. Krångligt, men det funkar för mig.

• Wunja

Det är lätt att göra om man har Microsoft Equation 3.0 installerat som en komponent i Word. Då kan man nämligen infoga en division med ett horisontellt streck.

Testa detta i Word:
    1. Klicka på Infoga i menyraden
    2. Välj "Objekt..."
    3. Du får nu upp en dialogruta med en lista av objekt du kan infoga. Kolla om Microsoft Equation 3.0 finns med där.
    4. Om det finns med, markera det och tryck "OK"

Nu har jag det inte installerat på den här datorn och jag sitter på jobbet, men jag kan kolla det hemma sedan. Vilken version av Word kör du?

• Wunja

En sak till; du kan läsa om detta i Word genom att söka efter det i hjälpen. Nu har jag en engelsk version installerad här och då söker jag på "equation", antar att man kan söka på ordet "ekvation" i den svenska versionen.

• Smurfina

ööhm....nu funderade jag på om microsoft equation endast skriver med times new roman, och då är det ju inte ett alternativ i alla fall.

Jag tror att det är lättast att skriva siffrorna i textrutor som du sedan kan flytta runt. Skriv 2 i en ruta, strecket i en och 9 i den tredje. Placera sedan de tre rutorna under varandra i rätt ordning. Glöm inte ta bort kantlinjerna

20 och 06 kan sedan placeras i varsina egna rutor eller alternativ skrivas i texten som vanligt.

Ett alternativ till det med textrutor är att skriva hela datumet i ett bildbehandlingsprogram, tex photoshop. Då kan man ju i alla fall bestämma teckensnittet och sedan är det bara att infoga det som en bild i word...men det behöver inte bli lättare.

• Wunja

Jo, du kan ändra typsnittet i Microsoft Equation. Inte riktigt lika enkelt som att ändra på vanlig text, men det går.

• Smurfina

wunja>>hur gör man då? Innan, under tiden eller efter man använder programmet?

• Smurfina

aaaah! Nu hittade jag det! Det var inte svårt ju

• Smurfina

....fast jag får inte strecket att bli samma teckensnitt dock :-S

• Wunja

Hmm, nej, kan bli lite svårt med strecket :)

• Smurfina

fast rätt snyggt med ett rakt streck tycker jag.

Nu får Tilla komma in och testa lite så vi får veta hur det går

• Bobofina

Microsoft Equation 3.0 är ju smidigt så klart. Men om du inte har det skulle jag föreslå att du infogar en tabell med två rader och tre kolumner. Sammanfoga första och sista kolumnen så att de bara består av en ruta. Skriv 20 stort i första, 06 stort i sista och sedan 2 och 9 i mellankolumnen och gör en understykning av 2an. Centrera alla siffror, ta bort alla kantlinjer och justera kolumnbredden tills det ser bra ut. (Detta skulle jag föredra framför att använda lösa textrutor eftersom det är lättare att få jämna avstånd. Men det är väl iofs en smaksak.)

Vad gäller Microsoft Equation 3.0 tycker jag att det blir bäst proportioner om man ställer in så att 2/9 är upphöjt (i och med att 20 och 06 ska vara en större storlek).

• Tilla75

Hej!
    Tack, nu har jag sett vad ni skrivit. Ska testa lite nu. Återkommer inom kort med hur det har gått...

• Tilla75

Jag testade Microsoft Equation, men hittade inte hur man gjorde upphöjt, så därför blev det snyggast när jag gjorde som Bobofina skrev och gjorde en tabell.
    Det blev kanon! Hade aldrig kommit på detta själv.
    Tack tjejer, ni har än en gång bevisat hur bra BT är!!

• Bobofina

Så roligt att du gillade "min" idé ;). Annars så är det rätt så lätt att göra upphöjt om du vill testa det också. Markera bara siffrorna (hela den lilla rutan med 2 och 9 i), gå in på "format" och sedan "tecken", där väljer du fliken "teckensnitt" och under effekter kryssar du för "upphöjd". Klart!

Svar på tråden Hur skriver man datum med horisontellt streck i word?