• fru 2006

Ang ev bidrag till bröllopet?

Hur gick det till hos er? Alltså, frågade ni era föräldrar om dom ev tänkt att skjuta till lite pengar för hjälp till bröllopet?
    Eller sa dom själva att dom ville/kunde ville ej/kunde ej bidra med en slant?

Vi gifter oss på nyårsafton och mina föräldrar kommer bidra med 10.000 men min blivandes två föräldrapar har inte nämnt något. Jag menar inte att vi räknat med att få hjälp men eftersom de vet att mina föräldrar hjälper till så borde(?) de väl ändå tagit upp det själva? Hur de tänker göra menar jag.

• Svar på tråden Ang ev bidrag till bröllopet?
  • Gerda

Mina føräldrar sa med en gång att de betalar festen, när vi berättade att vi skulle gifta oss.
    Vi tackade nej ett antal gånger men de accepterade inte det... Så vi får ett bidrag som täcker festen.
    Svärføräldrarna sa inget från børjan men har sagt att de bidrar till brøllopet också - hur mkt vet jag inte.

Vi planerade brøllopet och dess budget efter vad vår ekonomi, bidragen som kommer har inte gjort så att vi økat på budgeten, utan vi hade redan planerat det brøllop vi ville ha och kør på den linjen.

• 6Januari

Vi räknade med att betala hela bröllopet själv.

Mina föräldrar erbjöd sig själva att bidra med en del (visade sig bli ca 1/4 av det vi har beräknat) och min klänning (eftersom mamma inte vågade sig på att sy den... trots att hon sydde min fina balklänning i och för sig nästan 10 års sedan ).

Min sambos föräldrar bidrar med blommor och brudbukett, ev bidrag i pengar vet vi inte men vi misstänker att även de kommer bidar lite även där... man får se.

• okt2006

Vi sa till våra föräldrar att vi hoppades på ett bidrag till bröllopet och bägga föräldraparen hade redan förberett sig å det. Vi bad om 10.000 kr/föräldrapar och frågade naturligtvis om det var ok. Min sambos föräldrar vile dock ge oss lika mycket som hans syster fått (vi vet inte exakt hur mycket ännu, men alltså mer än 10.000 kr). Mina föräldrar ville ge oss så mycket som 25.000 kr, så de tänker vi spara till bröllopsresan.

Bägge våra föräldrapar tror dock att det andra paret ger 10.000 kr.

• fru 2006

Varför jag frågar hur ni gjort är för att vi sitter i nytt radhus och har två små barn. OM vi får hjälp så innebär det för oss att vi inte behöver leva såå snålt som vi nu gör.
    JA, det är vi själva som bestämt att gifta oss till nyår och vi visste att det skulle behövas sparas en hel del men OM de tänkt att hjälpa till så tyckte jag att de kunde säga det nu så vet vi och kan göra budgetet utefter det.

Har lite svårt att skriva och förklara hur jag menar men för mig så känns det självklart att mina blivande svärföräldrar iallafall tagit upp ämnet ekonomi och vad de anser.

• Skog

Jag skulle aldrig ställa frågan eller ta upp ämnet men det beror ju på hur man funkar som familj. Om han tycker att han kan fråga utan att låta som att han kräver något så kan han ju göra det.

Så länge de inget säger så skulle jag utgå från att de inte tänker bidra.

• fru 2006

Skog:
    Jag har ett väldigt uppet förhållande till mina föräldrar så jag ställde frågan till dem OM dom hade tänkt att bidra den dagen vi gifter oss.

• Skog

Fru 2006
    Jag förstår att det i många familjern kan kännas helt okej. Om man liksom vet att det klarar av att säga nej om de inte tänkt det. Och så har du ställt frågan "om de tänkt bidra" inte "hur mycket får jag?"

• Hanna76

Mina föräldrar bidrog till min storebrors bröllop, tror de betalade halva bröllopet och svärföräldrarna andra halvan.

När jag sa att jag ska gifta mig sa mamma att pappa sagt: "Ja, när vi betalade storebrors bröllp bidrog vi med X-antal tusen kronor. Den summan har väl stigit till XX-antal nu"

Så de verkar vara beredda att betala en del/hälften, men har inte tagit upp det något mer. Kan inte be dem om pengar, men tror vi får en del därifrån. De är generösa.

Mina svärföräldrar har nog inte sagt något om ekonomi och vet inte hur det blir där. Kommer definitivt inte be dem på något sätt. Vill de betala något så får de göra det.

Vi lägger en budget vi klarar av själva, och får vi sen ekonomisk hjälp är ju det kul, då kan vi lägga lite mer pengar på en bröllopsresa...

• fru 2006

Skog:
    Precis! Jag ställde inte frågan HUR mycket utan OM de vill bidra med en slant

• Novaline

Vi har fått 15000 av min mamma och hennes sambo, inget av min pappa, och inget av min blivandes föräldrar. Varken vi eller min mamma+sambo reagerar negativt på detta. Vi hade inte räknat med något, känns nästan jobbigt att ta emot, vi hade verkligen tänkt att finansiera detta helt själva.
    Detta ställer alltså inte till några bekymmer för oss!

• Nasse7

Vi frågade inte, men mina föräldrar erbjöd ett bidrag eftersom de hade bidragit till min systers bröllop.
    Jag hade väl kanske trott att även mina svärföräldrar skulle bidra lite när de hörde att mina föräldrar skulle göra det, men de har inte sagt någonting och jag kommer absolut inte att fråga.
    De får bidra med praktisk hjälp istället. :)

• lilla loppan

Vi ville absolut inte ha ekonomisk hjälp från föräldrarna. Att gifta sig är om något en "vuxen-sak" och som vuxen tycker jag att man betalar för sig själv. Dessutom är det ju faktiskt något man väljer att göra, inte något man måste och därmed skulle kunna vara tvungen att be om att få låna pengar till. Menar att alla ju kan ha ansträngd ekonomi en eller flera perioder i livet och då kan man behöva be föräldrarna om hjälp för att ex kunna betala en räkning eller köpa en vinteroverall till barnet. Men att gifta sig är som sagt något man väljer att göra.
    Fastän vi inte ville ha några pengar var min mamma envis och ville ge oss en, för mig, stor summa som vi fick använda som vi ville, till bröllopet eller något annat. Av min mans föräldrar fick vi ett par tusen, inte alls så mycket som vi fick av mamma. För oss kändes det självklart att inte prata med de olika föräldrarna om hur mycket pengar någon av dem gett oss. Ville inte att någon skulle känna att de var tvungna att ge oss något bara för att någon annan gjort det. Tycker generellt att föräldrar ska få skjuta till pengar om de vill och har möjlighet. Skulle aldrig komma på tanken att be någon bekosta mitt bröllop.
    Oops, sitter visst och blir lite irriterad nu men jag har förundrats ganska länge över det här med att be någon annan om pengar till sitt bröllop. Vet att du, TS, bara ställde frågan om hur andra gjort så ta inte min irritation personligt.

• 26maj2007

våra föräldrar har själva sagt att de vill bidra på något vis och detta sa de långt innan vi bestämt oss för att gifta oss.

• 26maj2007

deras pengar kommer att gå åt till bröllopsresan. då vi själva har sparat i hop 70000 till bröllopet och kommer att spara sjäva ca 20000-25000 till resan.

• fru 2006

lilla loppan:
    Jag menar inte att man ska BE om pengar till sitt eget bröllop det är inte det jag gjorde utan jag bara "hörde mig för" om hur MINA egna föräldrar såg på saken.
    Och för dem var det självklart att de ville stå för en del till vår bröllopsdag.

Sen har vi ju inte gått till svärföräldrarna och liksom kastat det i ansiktet(att mina föräldrar hjälper till ekonomiskt) utan det var min mamma som ringde min blivandes föräldrar och hörde om de alla skulle hjälpa till med ett bidrag.

Vad jag egentligen med min fråga undrade var bara hur andra haft det

Svar på tråden Ang ev bidrag till bröllopet?