• Afrodite_Aug-07

Ni med små barn (under 5år)

Hur gör ni mer era barn under bröllopet?
    För oss är det en självklarhet att våra barn skall vara med under hela bröllopet och få vara näbbar. Flickan kommer vara 4år och sonen nästan 2år.
    Hur gör ni t ex med transport till kyrkan?
    Åker ni tillsammans med barnen? Åker ni egen bil i så fall?
    Hur gör ni med bilbarnstolar?
    Har ni bra förslag på hur man åker till kyrkan säkert med barn utan att behöva åka sin vanliga tråkiga volvo?

• Svar på tråden Ni med små barn (under 5år)
  • Sessa-25

Vår 1 åring kommer bara att vara med i kyrkan och på fotograferingen sedan åker hon till en barnvakt 7 km från festen.

Vår 4 åring ska vara näbb och ahn kommer att vara med tillsvi har ätit tårta ty vid 21. Sdan sätter bandet igång och spelar och då får han och hans 8åriga kusin åka hem till lillasyster och barnvakten.

Jag tror inte att han kommer att åka med oss utan han åker med någon släkting (med bilstol).

• Rosor

Vår dotter kommer att vara drygt två år och vi ska se till att ha "barnvakt" till henne hela dagen och kvällen.

Alltså att hon är med hela tiden men att någon har huvudansvaret för henne och som sen på kvällen ser till att hon kommer i säng (ev får sova i vagn eller i ett avskillt rum i anslutning till lokalen. Det är nog svårt som brud och brudgum denna stora dag att hålla koll på en busig tvååring! Men vi vill att hon ska vara med och dela dagen med oss.

• Lilltrolle

Vi har ingen gemensam transport till kyrkan så de (3 & 5 år) åker med sin pappa i våran bil (jag kommer direkt dit från frissan), tryggt å säkert alltså - skulle aldrig kompromissa om säkerheten (skulle aldrig kunna förlåta mig själv om något hände, de är alltid fastspända - även när vi åker till dagis som ligger i samma område där vi bor)
    Fyraåringen kan ju sitta framåtvänd på bilkudde och kanske kan ni göra samma sak för två åringen? Förutsatt att det är en rel kort bit ni skall åka - så hade jag gjort i alla fall (även om det inte är det allra säkraste för tvååringen). Eller kan någon köra dem väldigt nära kyrkan i er bil och så hoppar de in sista biten bara?

• Afrodite 4/8-07

Lilltrolle

Nä säkerheten först, det är givetvis självklart. Att våra barn sitter i något annat än deras egna bilbarnstolar är helt uteslutet. Därav blir det ju svårt att anlända gemensamt. Troligen blir det så att någon släkting får köra vår bil med barnen. Och vi får anlända och möta barnen vid kyrkan.

• FruSofia

Vi åkte tillsammans med våra barn 3½ år och 2 år i limousin till kyrkan. Vi tullar aldrig på säkerheten annars, men denna speciella dag fick de åka med oss utan sina bilstolar.

• Blivande Fru!Nu Fru!!

Våra barn 14månader och 3år var med sin mormr och morfar hela dagen, de kom till fotografen och var med en stund, sedan var de med i kyrkan (den äldsta var uppe och sprang, den yngsta satt i bänken)

Under dagen har de haft vår bil med bilstolar och så fortsatte det till nästa dag.

Under middag/fest så tog min syster och barnens farmor/mormor och min svägerska hand om Vår stackars förkrossade och övertrötta 14månaders ,han somnade under varmrätten i en resesäng och sov sedan tills morgonen efter , 3åringen hadde hur kul med sin jämnåriga kusin och alla andra kusiner, de somnade utmattade i en soffa vid 10-tiden .

• Blivande Fru!Nu Fru!!

Ojoj, glömde huvudfrågan

Vi körde min föräldrars bil, och från kyrkan till festen så hadde de fixat en annan häftig bil till oss, den andra bilen tog min syster till lokalen.

• Afrodite 4/8-07

FruSofia

Att tulla på säkerheten en endaste dag ens för limousine är för oss helt otänkbart. Och sen skall man ju även veta att det är ett lagbrott att inte ha barn i bilbarnstol. VTK §117a står bestämelsen i för er som undrar varifrån jag hämtar den informationen.
    Så en sådan lösning är för oss helt otänkbar.

• Afrodite 4/8-07

Blivande Fru!Nu Fru!!

Ja att någon annan släkting tar vår bil med bilbarnstolar och barn verkar ju vara den smidigaste lösningen. Sen får vi ordna någon slags roligare transport för oss två.

• FruSofia

Afrodite
    Jag har aldrig sagt att ni ska göra som vi, du undrade hur vi andra hade gjort och jag svarade på det. Och jag vet att barn ska sitta i bilstol, men jag tycker det var ok att EN gång glida fram i en limo på landsbygden utan bilstol.

Svar på tråden Ni med små barn (under 5år)