• Eviseen

Går upp i vikt - oförklarligt!

Hej! Ja vet inte om ja ska posta inlägget här eller under "kroppen", de handlar nämligen om mer än vikt. Iaf, ja har under de senaste två månaderna svullnat otroligt mycket - samtidigt som ja bantat! Min mens har samtidigt uteblivit två månader, och när den väl kommit varit otroligt oregelbunden.. Ja har fått väldigt oljug/glansig hy och hud. Tom håret på benen och under armarna o så har blivit kraftigare! Jag förstår ingenting.. känns väldigt obehagligt! Ja har ätit väldigt nyttigt, och tränat samtidigt. Min mamma (bor fortf e hemma, 19 år..) jobbar med mat och jag är själv väldigt intresserad av näringslära..

Ja förstår inte vad som e fel! Ja e inte gravid elr nåt, har redan testat de! En sista grej e att ja under de senaste halvåret varit väldigt nedstämd och orolig, pga av diverse jobbiga saker i familjen och kärlekslivet... :(

Ja skulle bli så glad om någon kunde svara något, egentliegn vad som helst :)

Tack! :(

• Svar på tråden Går upp i vikt - oförklarligt!
  • Maggie s

hejsan!!!

usch.. ska inte skräma dej, men du kasnke borde undersöka dej, jag känner igen det där, månmga i min omgivning hade det så innan det fick diagnosen: STRUMA, en förstorad skäldkörtel....Men som sagt..
    vill inte skrämma dej..// kolla upp det

• jocelyn

Skulle också svara så; gå till vårdcentralen och be dem ta lite allmänna prov + kontrollera sköldkörtelfunktionen.
    Hopp iväg!

• Eviseen

Åhh... ja gick in och läste lite om det. Gud symptomen stämmer ju! :( Ska nog ringa någon dag framöver, det är nog lika bra! De stod om biverkningar som viktuppgång av mediciner, vad innnebär det? Någon som har lite erfarenhet av det och kan berätta om det(speciellt de som rör vikten!).

Tack på förhand!! :) *orolig*

• Fru Abramsson

Hej!
    Behöver inte vara struma, kan vara hypotyeros. Alltså fel på sköldkörtel, du producerar för lite ämnesomsättningshormoner.
    Jag hade liknande symptom, testade och visade tack och lov negativt.
    Fick dock reda på att min kropp tar till vara på varenda kalori jag stoppar i mig.
    På "normala" människor som äter tex en banan, tar deras kropp upp kanske 60% av kalorierna medans jag tar upp 90%.

Gå till vårdcentralen och testa är även mitt råd..
    Lycka till hälsn en nybliven fru!

Svar på tråden Går upp i vikt - oförklarligt!