IBS
Hej!
Någon här som har Ibs?? Jag fick svar idag från min läkare att jag har de. Fattade inte först va de innebar.
Hej!
Någon här som har Ibs?? Jag fick svar idag från min läkare att jag har de. Fattade inte först va de innebar.
Men då har du väl haft några symptom?
jag har ulcerös colit som utlöst ibs-symtom mellan varven!
Jag är ganska insatt i det och har du några frågor så kan jag garanterat svara
Får jag fråga vad IBS är för nånting?
IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade.
Mätningar visar att till exempel hela mag-tarmkanalen det vill säga matstrupe, magsäck, tunntarm, tjock- och ändtarm, har en ökad känslighet. Även utsöndringen av tarmsaft och själva matsmältningen kan vara rubbad vid IBS/kolon irritabile.
Vad ger det för symptom då?
Jag har också IBS. Symptomen (i alla fall för mig) är illamående, kräkningar (ibland), svullen och öm/svidande mage, lös/hård i magen, svårt att äta, yrsel, trötthet, huvudvärk.. Men det går ju i perioder, ibland känner jag ingenting, ibland mår jag skit. Har haft problem i åtta år, men det var först för ett år sedan som jag fick diagnosen och kunde göra något för att lindra besvären. Blev så glad (om man nu kan bli det när man får en diagnos ställd!) när jag äntligen fick veta vad som var fel. Nu dricker jag ett pulver som heter Lunelax två gånger om dagen och äter Ompeprazol de dagar när jag har mest besvär.
Kolla på sjukvardsradgivningen.se, där finns det bra info.
Har du förresten tänkt på att mini- & p-piller kanske inte har lika bra effekt på oss, som på människor med "vanliga" tarmar? Det kom jag att tänka på idag..
Hoppas du har någon nytta av det jag skrivit.
En tjej på mitt jobb har IBS och hon klagar på magont väldigt mycket och går på toa väldigt ofta. Hon brukar varna oss andra tjejer när hon har varit på toa att vi inte ska gå in där på ett tag :)
IBS= Irratable Bowel Syndrome
Jag har också IBS. Symptomen tror jag kan variera till viss del från person till person. Jag har t.ex. inte illamående och kräkningar (som undrande M) men får ofta väldigt ont i magen efter jag har ätit (kan ibland få det annars med) och måste gå på toa direkt! Är väldigt lös i magen då. Annars växlar det mellan lös/hård.
För mig blev det bättre när jag började jobba. Då åt jag på mer regelbundna tider och det gillar min mage
Hejsan Jane24, jag vet vad du går igenom har själv kämpat med IBS i ett tio-tal år. Jag hade kramper och lös i magen allt var skitjobbigt kunde gå direkt från matbordet till toan. Fick inte mycket hjälp hos doktorn som många svenska läkare var det ät mycket fiber och motionera. Inte hjälpte det och hur skulle jag kunna ut och röra på mig när jag satt på toa flera gånger per dag. Kom sedan på att jag var lactointolerant kunde ej dricka mjölkprodukter, det kan jag ha haft länge och det kan ha utlöst IBSn. I alla fall fick jag hjälp genom att titta på engelska internsaijter för här är det vanligt. Boots har tabletter(finns många andra märken recptfria) du tar en tablett innan du äter och jag hade inga problem sedan. Anfallen av diaree och kramper kom mer och mer sällan. Jag tror inte det beror så mycket på vad man äter utan att man äter dvs tarmen jobbar ju hela tiden. Som sagt blev anfallen färre och idag är jag nästan helt fri från det kan få ett anfall en gång om året om ens det.
Men jag rekomenerar Boots IBS medicin om du känner någon eller du om du själv åker till england att köpa och testa. Jag fick dålig hjälp i sverige tabletter jag fick skulle jag ta när jag redan hade ett anfall och med dessa kunde jag motverka dem. Och jag hade inga bieffekter, det är koll på medicin här i england också så man behöver ej vara orolig. Hoppas du snart mår bättre!! Sophy