• Undrande M

IBS

Jag har också IBS. Symptomen (i alla fall för mig) är illamående, kräkningar (ibland), svullen och öm/svidande mage, lös/hård i magen, svårt att äta, yrsel, trötthet, huvudvärk.. Men det går ju i perioder, ibland känner jag ingenting, ibland mår jag skit. Har haft problem i åtta år, men det var först för ett år sedan som jag fick diagnosen och kunde göra något för att lindra besvären. Blev så glad (om man nu kan bli det när man får en diagnos ställd!) när jag äntligen fick veta vad som var fel. Nu dricker jag ett pulver som heter Lunelax två gånger om dagen och äter Ompeprazol de dagar när jag har mest besvär.

Kolla på sjukvardsradgivningen.se, där finns det bra info.

Har du förresten tänkt på att mini- & p-piller kanske inte har lika bra effekt på oss, som på människor med "vanliga" tarmar? Det kom jag att tänka på idag..

Hoppas du har någon nytta av det jag skrivit.

• Undrande M

Soffan80: Sa din läkare varför det var dumt att dricka det? Minns du vad det var du fick istället? När jag gjorde gastroskopi så sa den läkaren att det KAN vara IBS jag lider av och att jag skulle prova Lunelax. "Du kan bli bättre, men du kan bli sämre.." sa han. Vet inte hur mycket jag litar på just den läkaren, men jag tycker nog att Lunelax hjälper. De dagar jag missat att ta det så mår jag betydligt sämre i alla fall.

• Undrande M

Soffan80: Okej, Inolaxol har jag provat en kort stund, men hade svårt att svälja det pga de stora kornen. Fast det kanske finns som pulver med förresten.. Lunelax är ju pulver, så jag håller mig nog till det.

Cavatina: Jag skulle tro att det är ärftligt. I alla fall i min släkt, där mormor, mamma och dotter alla har ibs/kolon irretable.

Svar på tråden IBS