Bröllopsfest i dagarna sju! (Laaangt)
Bröllop i dagarna sju med våra närmaste vänner ? 31 nära och kära från Sverige, Frankrike, Tyskland, Skottland och Kanada
Idén var naturligtvis att fira vårt bröllop men att samtidigt få njuta av våra gäster en längre tid eftersom vi träffar många av dem väldigt sällan. Vi stod därför för bröllopsfest och hyra av ett litet slott i Bourgogne, men bad om en avgift på 10 euro per person och dag för att täcka mat och dryck (som tillagades gemensamt) de övriga dagarna. Det var sedan upp till var och en om de ville turista runt i regionen, sova, spela tennis eller slappa vid poolen under dagarna.
Vi är fantastiskt glada över att ha valt just det här sättet att fira vårt bröllop!
Fredag
På fredagen gick tåget från Paris ner till Bourgogne, där jag hade sällskap med en väninna och hennes mamma. Franck kom och hämtade upp mig på stationen, arg som ett åskmoln eftersom han repat hyrbilen när han parkerade.
Vi åkte direkt in till Beaune, under regntunga skyar, för att hämta Francks ring (som nu äntligen gick pa) och till mötet med fotografen vi bokat. Hans attityd var lite jobbig men eftersom vi redan bokat honom till måndagen och han hade gott rykte tänkte vi inte mer på det. Han skulle ringa tillbaka för exakt pris (eftersom jag hellre ville ha bilderna på CD istället fôr i fotoalbum) och vägbeskrivning på lördagsmorgonen.
Vi åt en god middag med gott vin på en liten restaurang i Beaune och övernattade sedan på cateringens lilla hotel i den mysiga byn Arnay le Duc.
Lördag
Vi njöt av en god frukost på lördagsmorgonen och körde för att träffa floristen i Nolay. Vi kom tillsammans fram till att hon missförstått mig när vi talat om färger på kallorna etc och i stället för mörkrött och djuplila hade hon gått på ljusrosa och lila... Suck! Nåja, hon lovade att göra vad hon kunde för att få rätt på det hela ? jag är inte så petig men ljusrosa är ABSOLUT inte min grej. Vi åkte sedan mot slottet för att lasta av en del av bagaget och tur var väl det för Francks bäste vän, Eric, och dennes flickvän Stéphanie dök upp precis då eftersom de missförstått tiden. Jag fick dessutom chansen att träffa ?utvandraren? och hennes blivande, som just var och besökte slottet. Det var fantastiskt trevligt att få sätta ett ansikte på nicket Jag förstod naturligtvis genast att det var en trevlig tjej, eftersom hon gav mig en god flaska vin som tack för hjälpen!
Vi drog snabbt iväg för att hämta vår champagne hos min väninnas föräldrar i Nuit Saint Georges. Inom på slottet för att lasta av de tio lådorna, gå husesyn och ta över nycklarna, sedan bar det av för storhandling med Eric & Stéphanie. Att handla mat för 31 personer i 6 dagar är ingen lätt sak. Vi hade långa excellistor med oss och fyllde fyra gigantiska kundvagnar med mat och dryck som var tänkt att räcka till onsdagsmorgonen. Vi såg förvånat på våra kvitton efteråt att vår budget på 10 euro per dag och person skulle räcka gott och väl och kastade oss därför tillbaka in på stormarknaden för att köpa mer vin!
Väl tillbaka hemma på slottet flyttade vi in vårt bagage i rummen och satte oss ner för ett välförtjänt glas vin! Plötsligt dyker uthyrarna upp med en lakej i livré med en gåva och champagne för att hälsa oss välkomna!
Efter en enkel middag för fyra satte vi oss att vänta in min syster och hennes familj som var påväg ner med bil från Paris i ösregnet. Vi tände den mångfärgade ytterbelysningen och myste där vi satt i stora salen. De dök upp runt midnatt med tre trötta små gossar och det var snart dags att krypa till kojs.
Söndag
Under söndagen anlände de flesta undan för undan. Jag och Franck var först och hämtade blommorna ? floristen hade gjort ett jättefint jobb med de blommor hon hade till buketten; de mörklila kallorna var uppblandade med andra blommor i röda toner, blandat med omogna björnbär och vackra blad. Hon hade även satt ihop 3 bordsdekorationer i samma stil.. allt till ett helt överkomligt pris! Vi sprang runt och satte upp dekorationer, svor åt den blygrå himmeln och regndropparna som splatchade runt om oss. Kallt var det dessutom så in i norden! Jag och min syster körde skytteltrafik för att hämta upp folk på stationen.
När vi fick meddelande om att mina föräldrar och min bror som bilade ner från Skåne hade tappat bakre vänstra bromssystemet i höjd med Luxemburg började vi oroa oss något... men strax fick vi ett nytt meddelande om att det var fixat.. Ja, vad får man om man sätter en byggnadssnickare och en sjuksköterska i samma bil som en händig bror? Jo, ett bromssystem upphängd med professionell gasbinda och ett par bitar ståltråd! Nå, fram kom de i alla fall. Jag hade bett mamma ta med lite Zoegas kaffe, Kalles kaviar och andra saker men kan sakna när man bor utomlands.. och hon dök upp med FYRA papperskassar med rågbröd, oilka mjölsorter, bakpulver, pulverbearnaisesas, saltlakrits, JO apelsinjuice... etc etc.. Allt man behöver för att överleva som utflyttad svensk
Vi dukade långbord och grillade på kvällen, vilket gav de första 26 tillfälle att lära känna varandra en aning och bo in sig lite innan bröllopsfesten.
Måndag - bröllopsdagen
Jaha, det var ju meningen att man skulle sova skönhetssömn natten innan bröllopet ? istället hade jag sovit dåligt två nätter innan och INGET alls natten innan bröllopsdagen!! Jag bara fasade för hur jag skulle orka hasa mig runt hela måndagen och tom festa på kvällen.. Detta visade sig dock gå alldeles utmärkt! På morgonen hällde jag (som vanligt) i mig kaffe, hos frisören hade mamma och syster yster mig att dricka juice och äta banan så att jag inte skulle dåna... och sedan var det så mycket att man bara inte kunde vara trött!
När jag gläntade på gardinen på morgonen fick jag dessutom se en blygrå himmel med regn som stod som spön i backen. Nåja, det hade vi ju varit beredda på efter helgens höstrusk.. så det var inte mer med det!
Fotografen hade aldrig ringt som han lovat och svarade heller inte på våra meddelanden under helgen. Vi började då misstänka att han inte alls skulle dyka upp.. han kunde ju heller inte hitta oss utan vägbeskrivning. Franck gav därför sin pappa, som är fd reklamfotograf, en snabbkurs i användandet av digitalkamera (Franck är lite av en fotofantast och har en bra kamera.. men han kunde ju inte gärna fotografera sig själv..) Vi fick många fina bilder ändå, om än lite mer spontana
Vid lunchtid slutade det regna och solen började titta fram i hålen mellan molnen... Shhh! 14.00 skulle jag vara hos frisören och då lyste solen från klarblå himmel!! Frisörskan svängde ihop en vacker, lite japanskinspirerad frisyr på en knapp timme. Liiite fel blev det.. den hamnade lite långt ner i nacken så att den knappt syntes framifrån och då blir mitt huvud lite väl runt.. men det var jag nog den enda som såg.. Sminktjejen envisades än en gång med att använda rosa men det blev en naturlig och vacker sminkning (som dessutom höll hela kvällen!). Efter dessa två timmar på stan drog vi hem till slottet där våra fem sista gäster anlänt, varav en som jag inte sett på åtta år.. så jag fick snabbt tillfälle att tästa tåräktheten på make-upen!
Jag fick tillkalla systerlig hjälp för påklädning ? det gick bara inte att dra kjolens alla lager över huvudet själv utan att rasera allt och än mindre att knäppa livets dragkedja i sidan när man själv var i det! Nåja, jag kom iordning ganska fort med en hjälpande hand och klänningen satt helt underbart. Den är dessutom ganska lätt och går utmärkt att dansa i. Smart var att ha en underkjol med ringar i, för när man har en klänning i flera lager kan det vara svårt att få tag i alla lager på en gång.. nu var det bara att hugga tag i ring ett eller två, beroende på hur vilt man skulle dansa.. däremot kan man INTE dansa baklänges med släp... hur litet det än är..
Jag kom slutligen ner lite före Franck och fick till min fasa stå ensam, omringad av kameror som fotade hej vilt.. Har sällan känt mig så ensam
Min vackre blivande make kom sedan ner, stilig i sin röda och svarta skjorta och svarta kostym... Argh! HONOM vill jag ha.. (Ja just det ja, det ska jag ju få också..)
De vackra vita smidesjärnsstolarna hade ställts upp i halvcirkel under träden framför slottet och vi väntade bara på borgmästaren själv, som snart kom iklädd sitt blå-vit-röda band. Slottets ägare hade frågat om de fick komma och närvara vid ceremonin och det fick de naturligtvis.
Ceremonin började med att francks bror och dennes flickvän spelade en irländsk folkvisa på fiol och gitarr.. den var så vacker att den riktigt knöt magen på en. Jag försökte hålla tillbaka tårarna där vi stod framför alla, och lyckades rätt bra om jag får säga det själv.. ja det vill säga, bra tills jag tittade på Franck som försökte gömma sig genom att pussa mig på halsen! När jag såg hans tårblanka ögon.. ja då var det kört! Jag skänkte en blick åt våra föräldrapar som förtvivlat delat EN pappersnäsduk i fyra bitar... Där fanns minsann ingen hjälp att få! Som tur var hade min franska väninna stoppat ner ett paket näsdukar tillsammans med bebisens haklapp i sin vackra handväska!
Borgmästaren började sedan sitt tal bestående av en personlig del som översattes av min syster och sedan den officiella delen med lagtexter och ringbyte. Min syster hann just påbörja sin första mening när rösten bröts.. och hon utropade på franska ? ?Jag har EN syster?... Jag vågade inte ens titta på henne för då hade det varit kört igen! Talet var vackert och talade om europa, vikten av att kunna leva tillsammans med kulturella skillnader och ett par anekdoter från vårt liv tillsammans.. om den gången vi väcktes av arga golfare för att vi campat mitt på greenen (det var MÖRKT när vi kom dit!!), den gången Franck fick vänta 10 timmar på mig i Paris när min buss stod stilla i Rödby hamn.. eller den gången jag landade i ett träd med min paraglidingskärm (det var här jag slog till honom med buketten..). Vi fick sedan växlar ringar och pussas... Det hela avslutades med att min svåger mycket vackert spelade Summertime på saxofon.. Sedan hojtade Franck ?champagne? och det blev allmänt skålande, kramkalas och lyckönskningar samt en del gruppfoton. Ris fick vi inget men dock någon slags flerfärgade paljetter som lade sig i hela håret och urringningen!
Just som vi stod där och skålade dyker en clown upp (Franck hade stämt möte med ?lakejen? från lördagen!) Han lekte med både barn och vuxna och knöt ballongdjur åt de fascinerade barnen!
Jag lyckades hälla champagne över klänningen.. men alla vet väl att champagne inte ger några fläckar!?
Efter ett tag blev det dags att sätta sig till bords (runt klockan 20.00). Borden var vackert dukade och våra tjusiga gästbeskrivningar gjorde succé.
Maten var underbar och vinerna precis så goda som vi kom ihåg dem. Vi började med en liten gåsleverpaté och ett knyte med nötter och torkad frukt, till det en liten Gewurtztraminer Vendange Tardive, sedan blev det en fiskrätt med lax och gös, till det ett gott vitt vin Entre Deux Mers, oxfilé med kantareller och en Châteauneuf du Pape som hette duga, osttallrik med en liten, billig urgod Bourgogne, en desserttallrik med fem olika efterrätter i miniformat och roséchampagne... Kaffe, sötsaker och cognac för den som ville ha.... Mums!
Bordsplaceringen fungerade jättebra och alla hade roligt. Mellan rätterna fick vi se ett tjusigt bildspel som Francks föräldrar och syskon satt ihop med foton på oss från hela vår uppväxt, musik och lite textkommentarer. Jag fick allt släppa en liten tår där med...
Pappa höll ett fint litet tal på engelska om hur jag alltid älskat att resa (Han började med en historia när jag var tre och bestämde mig för att flytta hemifrån eftersom att alla var så dumma.. men fick gå in igen eftersom ingen ville hjälpa mig över vägen!), hur välkommen Franck var och några råd för det äktenskapliga livet (Något om att gräset aldrig är grönare och att fälla ner toaringen..), francks bäste vän höll ett litet tal på franska och engelska och min kära syster sjöng en stump ur en operett (?) .. ?No I shall be no submissive wife..?
Vi skulle egentligen ha dansat en tryckare till Peter Gabriels ?In your eyes? men vi hoppade spontant upp till ?I wanna grow old with you? ur The wedding singer!
Musiklistorna försvann någonstans men det dansades av bara sjutton till klockan 5 på morgonen när vi alla utmattade stöp i säng. Jag vet inte hur jag fick av mig kläderna, men jag hade hängt upp dem snyggt i alla fall.. och Franck pelade ur alla tusentals hårnålar innan vi .. tja, nästan somnade direkt
Tisdag ? helgdag i Frankrike
Lite lätt avslagna vaknade vi alla till en strålande solig dag. Vi låg utspillda i solstolar runt poolen (som man dock borde vara skandinav för att våga sig på) och sörplade champagne... Några entusiaster tröttade ut sig på tennisbanan, medan andra var ute på vinprovartur. Hårt liv!
Under eftermiddagen var det redan dags för avfärd för min svåger som skulle jobba och min skottska väninna vars termin började dagen efter, samt ett par av våra franska vänner som lämnat barnen hos föräldrarna i trakten. Underbart är kort.
På kvällen hade Francks pappa ordnat en ?Antillisk? afton med romdrink, acras (små friterade kryddstarka fiskplättar) och en äkta kycklingcolombo... Det var något som verkligen var värt att vänta på!
Efteråt gav vi oss in på min stora fasa ? presentöppning inför alla! Arrrggghh! Presenterna var helt fantastiska (och inte en brödrost inom synhåll!) ? vackra champagneglas från Efva Attlings kollektion, handduksset, sängöverkast, vinflaskor, vackra vinglas och (hemska) tallrikar (som min franska väninna självmant börjat samla åt oss..), en vacker graverad tårtspade i silver från mormor och massor av bidrag till resan.. Jag blev verkligen chockad över hur mycket folk GER i present! Fantastiskt gulliga var de allihop.. Bäst var naturligtvis den vackert inpackade keramikhästen i pärlemoskimrande rosa.. som jag fick av min syster! Jag som hade ansträngt mig saaa för att hitta den till hennes 40-årsdag... Nåja, jag ska förvara den väl.. tills den kommer till användning nästa gång! Hiarr hiarrr hiarr (djävulskt häxskratt!)
Onsdag
Nu var det dags att handla igen, men eftersom vi räknat så stort första gången var det inte mycket vi behövde lägga till. En av mina franska väninnor lämnade oss för att åka hem till sin familj i trakten.
På eftermiddagen fick jag en ?fruhippa? eftersom det inte kunnat anordnas någon möhippa. Tillsammans med tio härliga tjejer drog vi iväg på vinprovning i en privat burgundisk vinkällare. Vi blev rundvisade av ägaren själv (som var väldigt förtjust i sin egen röst och pratade och pratade, varvid min simultanöversättning blev kortare och kortare...) och fick prova fyra fina vita och tre fantastiska röda viner i hans fina lilla stenkällare. Få var de som kom ut därifrån utan en enda inköpt flaska under armen!
Torsdag
På morgonen var det dags för min syster, hennes tre barn och min bror att dra sig upp mot Paris och flyget hem ? arbetet väntade. Våra kanadensiska vänner och vårt stockholmspar fick även de styra kosan norrut. Usch och fy! Avskyr att ta farväl!
Under dagen var var och en på sitt håll ? turistande, besök av vingårdar eller småstäderna runt omkring. På kvällen bjöds det på svensk-tysk middag ? smörgåstårta med öl och snaps, samt sydtysk smulpaj med plommon. Det hela slutade med landskamper i snapsvisor, vild dans på borden och limbo...
Fredag
Min bästa franska väninna med man och bebis drog sig hemåt under eftermiddagen. På kvällen firade vi min svärmors 60-årsdag och Francks bror och dennes flickvän höll konsert med fiol och guitarr. Lugnt och finstämt! Francks syster och hennes pojkvän körde hem under natten då han hade åkt på halsfluss stackarn!
Lördag
En sista hoppackning, husesyn och hemfärd innan klockan 10.00 för de sista 13.. Bilen var lika fullastad som på ditvägen med alla presenter och annat.. men på strax över tre timmar var vi tillbaka i Paris. Det var en omskakande och omtumlande vecka med många nära och kära som vi inte sett på flera år.. Vi tillbringade helgen med att packa upp, titta på filmen från bröllopet samt de 800 fotona...
Och så går vi över till nästa projekt som är jobbsökning och flytt till ny region! (Och innan dess en liten resa till Vietnam och Thailand..)
Några tips:
Se till att någon filmar ceremonin! Man är så uppe i det att man knappt hinner med att känna och lyssna på allt som sägs. Väldigt mysigt att kunna se på senare med!
Se till att ha bra hjälp före, under och efter bröllopsdagen! Francks bäste vän och dennes flickvän var en otrolig hjälp och fixade och donade så att vi inte behövde göra något alls utan bara kunde njuta av dagen.
Släpp allt på själva bröllopsdagen ? detaljer går alltid fel, men det GÖR inget!
Tag inte foton under träd! Vi fick underliga skuggor på alla gruppfotona eftersom vi kom för långt in under trädet.
Glöm inte näsduken!
En först bild finns på var bröllopssida här pa BT (titta pa 14/8).. Fler bilder kommer...