cellförändringar....
vet inte om ämnet passar in här. men jag testar.
fick igår ett brev hem angående mitt cytologprov, visade lätta cellförändringar....hur orolig måste jag vara tills jag gör ett yttligare prov om 6 mån? Nån som vet?
vet inte om ämnet passar in här. men jag testar.
fick igår ett brev hem angående mitt cytologprov, visade lätta cellförändringar....hur orolig måste jag vara tills jag gör ett yttligare prov om 6 mån? Nån som vet?
Du behöver inte alls vara orolig! Detta är vääääldans väldans vanligt, och oftast försvinner det! Gör det inte det, så behandlar dom det(oftast med en enklare operation) Det är det cellproverna är till för! Så var glad att vi lever på 2000-talet å inte på 1800-talet!
Jag hade själv cellförändringar förra året, å nu när jag var på återkontroll så var det borta! Det är väldigt jobbigt under den perioden då de måste göra en massa undersökningar å sånt. Men det är tyvärr bara å bita ihop. (jag köpte mej alltid nåt fint eller något gott efteråt för att jag varit så duktig) *hihi* :)
Lycka till vännen! Det kommer gå finfint, det lovar jag dej!
TACK för svaret...!!!!då kan jag kanske slappna av lite grann iallafall.KRAM
Det kan du absolut göra!
Trevlig kväll /P
Jag fick cellförändringar. Fick vänta 6 mån och opererades sen, eftersom de inte läkt ut av sig själv, som de tydligen kan göra. Hade rostfärgade, sparsamma flytningar och kände mig konstig ett halvår efteråt, men det är visst vanligt. Återbesök efter 9 mån och proverna var OK.
Nästa års prov visade förändringar och jag blev jätteledsen och tänkte "-Inte nu igen!". Ny väntetid och sen nya prover. Konstigt nog visade de sista proverna att allt var OK. Läkaren som opererade och ett par år senare tog de sista proverna är en av landets skickligaste på just detta, så jag litar på henne, även om det känns lite mysko, kan dom verkligen försvinna av sig själv osv.....
Finns ingen risk för sterilitet efter behanling eller operation? Sådant oroar mig mycket.
Har inte hört nåt om risk för sterilitet och fler barn är inte aktuellt då jag är 40+. Enligt en barnmorska som undersökte mig i annat ärende syntes/kändes det inte att jag blivit koniserad. Fattade det som att slemhinnan eller vad det nu är växte ut igen (?).
Jag har ocksa haft cellforandringar och opererades for det. Gick pa ett par kontroller, och allt var bra. Sedan fick jag besked om att det hade visat sig nya forandringar. Blev sjalvklart nervos. Men nar jag gick pa ett nytt prov sa visade det ingenting. Min lakare sa att det kan forsvinna av sig sjalvt. Konstigt, men jag antar (och hoppas!) att dom vet vad dom pratar om.
Nop, det ska inte finnas nån risk för sterilitet efter en operation!
Du kan vara lugn på den fronten också! ;)
TACK allihopa. Era svar känns så betryggande....försökte faktiskt nå min vårdcentral för att fråga dem...men de hänvisade vidare hela tiden och var väldigt opedagogiska.
Så jag blev väldigt orolig, men nu känns det bättre.