• blablabla

Från Cerazette till Yasmin

Jag har bestämt mig för att sluta äta mina cerazette. Jag tycker inte om att inte ha mens, vilket många andra säkert tycker är en fördel! Jag vill att kroppen ska "vara som vanligt".. Dessutom är jag ganska nedstämd, mycket mer än innan, och mår i allmänhet sämre när jag äter Cerazette. Jag tänkte testa Yasmin eftersom att en kompis till mig rekommendera dessa, de var naturligare och hon hade inte mått dåligt alls av dom. Så nu till min fråga. När ska jag byta, och kan jag börja direkt på Yasmin utan uppehåll? Berätta också gärna om era erfarenheter av Yasmin!

• Svar på tråden Från Cerazette till Yasmin
  • Lucia05

Jag tror du ska invänta mensens första dag när du börjar med yasmin.
    Men för att vara säker tycker jag du ska fråga din barnmorska.

• soffan80

jag har gjort så här när jag har bytt ppiller (vet ej om det är rätt) jag börja med en ny karta då jag skulle har börjat med dom andra.
    Jag har bytt ppiller många gånger, hade med cerazette innan, men dom är nog dom värsta jag har haft.. yasmin funkar men bäst hade jag mått utan ppiller. Fick rätt mycket finnar av Yasmin i början men försvann sen.

• Carma

Jag tar yasmin. Mår toppen. Mindre pms, mindre mens, humöret under kontroll, mindre finnar (oftast inga alls).

Lycka till!

• Undrande M

Jag funderar också på att byta ut Cerazette mot något annat. Blir ju helt personlighetsförändrad och nojig av alla biverkningar och utebliven mens! Men frågan är bara vad jag ska byta till... Innan Cerazette åt jag flera sorter som hör till andra generationens p-piller och hade väldiga biverkningar av dem, så det kanske är dags att prova tredje generationens nu (även om blodproppsrisken är något högre med dem). Jag har läst om Yasmin och de låter ju faktiskt bra. Kanske ska prova dem ett tag... Enda som skrämmer mig är finnarna som ni skriver om. Jag hade stora problem med det när jag var yngre (innan pillerätandet startade), och jag är livrädd för att få tillbaka de besvären. Åh, det är verkligen pest eller kolera; vill jag ha bra humör och sexlust eller vill jag ha fin hy och leva i celibat?

• soffan80

Undrande M :
    Oftast när jag har bytt ppiller sort har jag haft finnar i några månader innan det ge med sig,det så ge det en chans i 3 månader..

• blablabla

Det skrämmer mig också det här med hyn och Yasmin, men man måste nog testa, ingen vet ju hur det fungerar på just mig! :) Är det bäst att ha ett uppehåll mellan de olika sorterna?

• Kaptenskan

Om du vill att kroppen skall vara som vnligt kanske du ska fundera på att gå åt andra hållet, dvs lågdoserade minipiller. Yasmin är ju kombinerade och innehåller dessutom östrogen. Rådgör med en barnmorska/gynekolog tycker jag.

• jocelyn

Yasmin ÄR ett lågdoserat kombinerat p-piller...

I foldern (eller på nätet) står det hur du gör när du byter från annant medel till Yasmin. Vanligen börjar man på mensens första dag om man inte tagit annat hormonellt p-medel månaden innan. Om man tagit annat p-piller eller minipiller börjar man när man haft senaste mens dvs 7 tablettfria dagar/7 dagar med sockerpiller. Har man minipiller börjar man när kartan är slut om det är 28 tabl eller när tablettfria uppehållet är slut med 21-karta.

Lycka till!

• Viktoria_

Heej!

Jag har testat många olika sorters p-piller och Yasmin har definitivt fungerat bäst, inga direkta biverkningar. Dom är dock rätt dyra, har bestämmt mig för att sluta eftersom jag är så dålig på komma ihåg att ta dem, har köpt ut för 15 mån så vill nån köpa till ett bra pris kan ni höra av er;)vickan_linkan@hotmail.com Tänkte lägga pengarna på en kopparspriral istället. ni får gärna berätta om era erfarenheter ang dom=)MVH/Viktoria

• Lucia05

Tycker inte det verkar som någon bra idé att sälja eller köpa p-piller här.
    Vill man ha preventivmedel är det bäst att gå till en barnmorska och inte köpa 'till ett bra pris' via en anonym mailadress.

• blablabla

Men med minipiller är det väl så att man måste ta dom på exakt samma tid, och dessutom är det väl inte lika stor säkerhet?

• Lucia05

Ja, mini-piller kräver större noggrannhet. 24 timmar +-3 timmar.

• blablabla

och hur stor är säkerheten? hur mycket minskar den om man "försover" sig en timma?

• Lucia05

Minipiller har aldrig blivit riktigt populära. Detta beror antagligen på att man skall ta dem regelbundet, helst precis på samma tid på dagen, för att undgå blödningsstörningar och för att fortfarande vara helt säker på att de har den effekt de skall.

Om du glömmer att ta ett piller eller om du har du varit illamående med kräkningar eller diarré, kan det hända att du inte längre är skyddad. Du bör då använda något kompletterande skydd, som till exempel kondom, tills du har din nästa menstruation.

• Undrande M

Soffan80: Okej, då ska jag nog våga prova Yasmin.

Kaptenskan: Jag är inte normal när jag äter minipiller, så ett lågdoserande kombinerat p-piller är väl det som finns kvar att testa för mig när det gäller piller. Men jag ska göra som du skriver; prata med gyn.

Svar på tråden Från Cerazette till Yasmin