• Angel777

Vad kostar det praktiska kring ett bröllop?

Nu menar jag alltså inte klänningen, maten etc. Utan vad kostar kyrkan? Papprena? Namnbytet ja det som gör att man blir gifta helt enkelt. Vill bara ha ett hum om det så kan man ju räkna på det andra sedan.

*nyfiken*

• Svar på tråden Vad kostar det praktiska kring ett bröllop?
  • Fiafria?

Inte ett öre, förutsatt att minst en av er är medlem i svenska kyrkan. :)

• Lilit

Namnbyte är gratis, vigsel är gratis, kyrka är gratis.

• Janne71_JKP

Nytt körkort 150Kr plus foto.

• female81

just det ja, hade jag inte tänkt på.. nytt leg..

• Lingo

Kyrka 2000 kr, för att vi gifter oss i en annan församling än i min hemförsamling. Kyrkan ligger 5 km från min hemförsamling ....

• 26maj2007

Lingo

va, har ni fått betala för att vara i en annan kyrka. låter helt sjukt!

är ni inte med i svenska kyrkan?

är man med ska man inte behöva betala. men om man väljer en präst från annan församling kan det bli att man får betala.

har aldrig hört eller läst att man behöver betala om man är med.

• Felony

Seglora kyrka på Skansen 3 000 kr + kostnad för präst (gäller även om du är medlem i Svenska kyrkan).

• 26maj2007

är det om kyrkan är i annan kommun då?

den kyrkan vi gifter oss i är i samma kommun men ligger 7 km från oss och vi behöver inte betala något.

känner personer som gift sig i samma kyrka som vi ska gifta oss. de bor i annan kommun och har mer än 2 1/2 mil och de har inte betalat något.

vad konstigt

• Bernövall

Vi betlade 3500 för Strömsholms slott och 700 hundra för prästen. Präst pengarna var för att han åkte så långt så det var mer bensinpengar...

• Duchess

Man ska inte behöva betala för att man vill gifta sig i en kyrka som inte ligger i hemförsamlingen.

Det man kan få betala för är om man vill gifta sig i en kyrka som inte används som församlingskyrka. Jag kan tänka mig att Seglora är ett sådant exempel. Vi har en kyrka på Gammlia (museiområdet här i Umeå) som är avsakraliserad, men ändå är populär för vigslar. Där kan det kosta.

• Pepparmyntan

Vi betalade inget for kyrkan och vi gifte oss utanfor varan hemforsamling och i en helt annan komun an dar vi var skrivna.

• imsevimse

LINGO:

Betala i kyrkan??? Aldrig i livet.
    Jag gifte mig i en annan kyrka än min församling + att vi hade en präst från ytterligare en annan församling. Inga problem så länge du är med i Svenska kyrkan.
    Det där borde väl kyrkan veta om???

• aase

Din hemfösamling ska betala den ev avgift som den andra kyrkan har. Prata med dom.

Svar på tråden Vad kostar det praktiska kring ett bröllop?