• lilla fjäril

Vigsel/ceremoni utomlands?

Är det nån som gift sig eller haft ceremoni utomlands och som vill berätta lite eller visa bilder?

Jag skulle bli jätteglad!

• Svar på tråden Vigsel/ceremoni utomlands?
  • Fru G-lund

Hej lilla fjäril
    Jag och min man var till Las Vegas och gifte oss i Juli.
    PÅ adressen lvw2006.spaces.live.com/
    Kan du titta på bilder från resan och bröllopet.
    Där finns också en dagbok med alltsom gjordes före resan och på plats.

• Mr & Mrs Lantz :)

Jag och Daniel Vigdes i Solnedgången på en 3km paradisstrand i Borneo.
    Vi fick göra en *Borgligvigsel* i staden Kota kinabalu på bröllopsdagen.
    Sedan tog makeupartisten hand om mig inför cermonin på stranden.
    Vi hade en egen bröllopskordinator som var med hela vägen. Hon ordnade papprerna , blommor , beställde maten osv.
    Visst var det lite krångligare än svenska förhållanden men verkligen värt det för att kunna gifta sig i Paradiset.

Bröllops middagen åt vi i en privat terass bredvid Bröllopspavaljongen på stranden den upplystes av facklor och levande ljus. Vi dansade och skålade i Champang. Det kändes för bra för att vara sant, likt en dröm man inte vill vakna ur.

Vi håller på och uppdaterar våran bröllopssite.
    Kika gärna: www.prinsenochjag.se

Lycka till!
    / Ingela Lantz

• lilla fjäril

Fru G-lund

Det såg verkligen jättefint ut! Speciellt häftigt med bakgrunden.

• lilla fjäril

Mr&Mrs Lantz

Erat bröllop verkar vara som en dröm!
    Men ert bröllop vart väl legalt i och med den borliga vigseln i Kota Kanabalu?

Var det hotellet kordinator som tipsade & fixade den legala biten?

På de hotellhemsidor jag tittat på verkar det som att dom det endast är "ceremonier" som dom erbjuder.

Hej igen :)

Den borgliga vigseln kändes inte som en riktig vigsel även om personalen var jätte trevliga. Vi hade inte bröllopskläderna på oss för att spara den riktiga känslan till kvällen då vår cermoni var. Det positiva var att den borgliga vigsel var samma dag som cermonin och det är ju svårt att få i hop när man har en borglig vigsel här hemma och sedan har cermonin en annan dag.
    Jag reckommenderar hotellet skarpt.
    De ordnar allt så att ni i lugn och ro kan njuta av kinesiska havets brus.
    Njut!

/ Ingela

www.shangri-la.com/kotakinabalu/rasaria/en/index.aspx

Yes! Allting gick enligt planerna och 1 ½ vecka senare var vi även registrerade som gifta i Sverige.

• Top secret bride

Hej!

Jag har också lite funderingar på det här med en ceremoni i utlandet. Och eftersom du har varit med om det hela och är så nöjd så hoppas jag kunna få lite information från dig, Mrs Lantz!

Jag är lite nyfiken på hur en ceremoni (alltså inte själva vigseln) går till. Vad sägs och så?
    Ev. gifter vi oss på Arlanda innan vi pyser iväg - för att det ska bli lite mindre planering med tillstånd och papper och så. Men där kanske du också har lite tips på hur man lätt(ast) fixar allt sånt? Vem kontaktar man mer än Skatteverket? Hotellet? Bröllopsplaneraren?
    Är det mer eller mindre tvunget att anlita en sådan eller kan man fixa det hela själv - utan att ta sig vatten över huvudet?!
    Vet du några bra hemsidor man kan läsa vidare på?
    Oj, oj, oj. 1000 frågor...

Vi funderar över Sydafrika som resmål så om det är någon annan som har lite tips så hör gärna av er!

Nu ska jag titta på era bilder och drömma mig bort en stund!

Först och främst måste ni ansöka om äktenskapslicens. Det gör ni hos folbokföringen , skattemyndigheten.

En borlig vigsel på arlanda är inte alls krångligt dock inte lika romantiskt som i ett främmande land på din *riktiga* Bröllopsdag dvs när ni har cermonin.
    Det är populärt att gifta sig på Stockholm-Arlanda Airport.
    Förra året vigdes 348 par på flygplatsen. Det är en ökning med mer än 30 procent.
    Kapell eller VIP Service, kyrklig eller borgerlig ? valet av ceremoni är fritt på Arlanda.

Jag kontaktade bröllopskordinatorn direkt via hotellet i Borneo och hon såg till att allt gick till enligt våra önskemål.

Jag har en del skin på näsan och har en rest en hel del men att ge mig in i pappersbyrokratin i ett främmande land med väldigt annorlunda tillvägagångssätt hoppar jag.
    Vi var tacksamma att ha vår bröllops kordinator då. Desutom kostar det inte skortan om man tar deras billigaste paket.
    ca 7000kr då ingar den sagolika bröllopspavaljongen på stranden som smyckas med blommor och vackra tyger, romantiska blommor på rummet, Givetvis all pappers admenistration och sällsap med bröllops kordinatorn till de olika instanserna. Vittne om man inte har någon med sig det hade ju inte vi.
    Champang så klart :)
    Det finns givetvis möjlighet att uppgradera hur mycket som helst.
    Vi gjorde av med en rejäl slant ,ler

Kvällen innan bröllopsdagen så fick en magisk behandling som heter :The romans jeurney. Det är en behandling för två i deras kända spa på hotell området.
    Två äldre damer visade oss i ett stort vackert utsmyckat rum.
    Först fick vi ett fotbad och te sedan en helkropps skrubb som avslutades med rossmörs inpackning. Sedan var det dags för ångbastun som var i samma rum.
    När alla gamla hudseller avlägsnat.
    Var det dags för romantik ;)
    Det romantsika badet. Ett skumbad som pryddes med massa färska röda rosor och givetvis te. Dock kallt denna gång, mycket passande. Behandlingen avslutades med en timmas helkroppsmassage som våra möra kroppar verkligen behövde efter att ha bestsigit Mount Sinai dagen innan sydostasiens högsta berg på 4100 meter.
    Det reckommenderar jag skarpt!
    Så otroligt häftigt.

Ang cermonin: Vi träffade prästen dagen innan bröllopet och gick igenom vad vi ville ha sagt. Han gav ett jätte fint förslag som vi nappade på.
    Det var ganske långt men otroligt vackert.

Tyvärr har jag inte tid att skriva mera nu men återkommer senare med de exakta orden :)
    Kika gärna på :www.shangri-la.com/kotakinabalu/rasaria/weddings/en/index.aspx

Lycka till!
    / Ingela

Svar på tråden Vigsel/ceremoni utomlands?