• Evelina84

Räknar ni med ALLT i budgeten?

Jag har funderat lite på om vi absolut ska räkna med allt vi köper i budgeten.

Som smink t.ex. Jag har aldrig köpt bra sminkprodukter utan bara lågprismärken som inte varit särskilt bra. Nu till bröllopet har jag tänkt köpa allt nytt från penslar och borstar till mascara och rougé. Ska jag räkna med allt, trots att bara en liten del kommer att användas på bröllopsdagen, resten kommer jag att kunna använda alla andra dagar.

Eller nya boxershorts till m2b. Det skulle vi ha köpt ändå, men nu kanske det blir nya till den stora dagen.

Hur har ni gjort? Har ni räknat med minsta hårnål och strumppar eller tar ni bara med klänningen, maten, ringarna osv? Hur tänker ni kring erat val?

• Svar på tråden Räknar ni med ALLT i budgeten?
  • Kerin

Vi har räknat med allt som vi inte skulle ha köpt annars. Då är det ju en kostnad för bröllopet. Hade din karl köpt kalsingar ändå så hade jag inte räknat med dem, men om du inte köpt smink om det inte vore för bröllopet så ska det väl räknas med. Å andra sidan spelar det ju ingen som helst roll hur man räknar, bara man har råd.

• Afrodite 4/8-07

Här räknar vi med ALLT, även jag kommer räkna med smink då jag i normala fall knappt använder det alls och kommer köpa nytt enkom för bröllopet.
    Det enda som inte är med i budgeten är bröllopsresan.

• Duchess

Vi går också på principen att vi räknar in allt i budgeten som vi köper pga bröllopet. Nya snygga skor till m2b, t ex, även om han kommer att kunna använda dem efter vigseln i andra sammanhang.

• A&T

Vi håller just nu på och sammanställer vad vi hamnade på till slut. Det enda vi nu har kvar att skicka är tackkorten. vi har räknat varenda liten krona för att få en så rättvis uppfattning som möjligt. Inte för att det spelar någon roll kankse, men jag vill ha koll för mig egen del .

• Duchess

A&T:

Så tänker jag också :) Jag vill veta så exakt som möjligt vad det kostar, bara för att jag själv är nyfiken. Dessutom vill jag veta hur nära budgeten vi höll oss..

• Fru Henax

Nu har ju vi turen att inte behöva följa vår budget "slaviskt". Vi har ekonomisk möjlighet att kunna överskrida den.

Så vi räknar inte in sånt som kommer att återanvändas, t.ex. min sambos kostym och skor. Inte heller mitt smink, mina underkläder m.m. kommer räknas med.
    Men det är klart, har man en tajt budget som man måste hålla sig till så kanske det bästa är att ta med allt. För kostnaderna har en förmåga att dra iväg!!

• Tossi

Vi räknar med allt, även det som är gratis, mest för att ha det som en kom ihåg lista också.

• A&T

Duchess: Min mamma skrev upp allt när de gifte sig och det är faktiskt riktigt kul att nu, 25 år senare, sitta och titta även vad småprylar och sådant kostade!

• MrsQ

Vi skriver oxå upp precis allt, smycken, hårnålar, underkläder, placeringskort - allt! Bara för att det är intressant att se hur mycket det blev i slutändan. Det är ju ofta de små utgifterna som blir rätt stora tillslut, när de räknas samman. Idag har jag gjort av med 2500kr på "småsaker"... usch usch...

• Afrodite 4/8-07

Kan ju tillägga att vi även skrivit in kyrkan och annat som är gratis i budgeten eftersom vi har den som en kombinerad budget- att göra list.

• Lena+Mattias=sant

Vi räknar med allt som ska köpas för bröllopet.

• Duchess

A&T:
    Vilken kul grej! Hade varit roligt att jämföra min&m2bs budget med mina föräldrars. De gifte sig 1969 :)

MrsQ:
    Exakt så. De små detaljerna drar iväg. Därför försöker jag hålla koll på kronorna. Manikyr, frimärken till inbjudningskort, gästbok - alla småsaker jag kan komma på har jag lagt in i budgeten. Förhoppningsvis stämmer den rätt bra när jag räknar samman allting nästa år :)

• Yllo

Hmmm... det där var en kul grej som A&T sa.. Kanske jag ska ta och sätta mig ner och skriva ner allt vi köpte inför bröllopet och även det som blev gratis.. Har ju alla kvitton kvar och samlade på ett enda ställe. Kan ju vara kul att spara den listan och jämföra när barnen så småningom gifter sig

Annars som svar till TS.. Vi gjorde inte upp någon budget. Jag kände att det fick kosta vad det kosta ville för att jag skulle få mitt drömbröllop. Däremot spred jag ut kostaderna på 6 månader så i slutändan kändes det inte så dyrt.. Totalt gick hela vårt bröllop med kläder och allt på ca 48.000 kr (gjorde en överslagsräkning där jag avrundat alla belopp uppåt för att få ett hum om vad det blev att kosta i slutändan).

• Evelina84

det kan nog vara en idé att skriva upp ALLT, så man har full kontroll. Även om utgifterna sprids ut över året så man slipper allt den sista månaden.

• utvandraren

Sånnt håller inte jag koll på!
    Budgeten har vi för att veta i stora drag vad saker och ting går på och "ha råd" när det kommer till kritan. Men alla småutgifter kollar jag inte, de pengarna hade jag gjort av med på något annat om vi inte gift oss ändå!

• anne på grönkulla

Vi lade in alla utgifter, även sånt som har använts senare och sånt som vi betalade allt eftersom i förväg - jag ville ha en "slutsumma". Nu hade vi ekonomisk flexibilitet kring det (hade en kolumn för utgifter och en för sparandet och en hopräkning av mellanskillnaden i min excelfil, för att veta hur vi låg till) och vi hade marginal att ta av men jag är sån som vill veta.

• Mitt hjärta är hemma

Jag räknade med ALLT, t.o.m. bensinkostnad för att göra bröllopsrelaterade bilturer. Näe, inte den ökade telefonräkningen, nän måtta får det väl vara, men annars precis allt.
    Undantag är ringen som vi lät vara utanför budgeten.
    Bröllopsresa blir det nog ingen.
    Vi har ungefär 55 poster i bröllopsbudgeten.

Svar på tråden Räknar ni med ALLT i budgeten?