• Septemberbruttan

Bordsdekoration, hur mycket?

Hej allihopa!

Jag undrar hur mycket ni har lagt ut/planerar att lägga ut, på er bordsdekoration? Vi är 35 vuxna och har ett E-bord, hade tänkt mig lite blommor och ljus. Vita dukar och servetter finns redan i vår festlokal, så det behöver vi inte stå för.
    Nu är det så att jag har lejt bort hela jobbet med bordsdekoration till två vänninor så är mer kreativa än vad jag är och som verkligen tycker att det är kul. Jag har gett de en budget på ca. 700:-.
    Tjejerna börjar gnälla lite och tycker att det är alldeles för lite och att det nog inte kommer att räcka o.s.v. Tycker ni att jag är för snål? Hur mycket är lämpligt? Vad har ni lagt ut? Tacksam för tips...man har ju ingen aning!

Ha det bra! :)

• Svar på tråden Bordsdekoration, hur mycket?
  • Lucia05

Nä, jag tycker inte du är snål. Det kan ju inte vara så hemskt långa bord när ni är 35 personer. Vet i och för sig inte vad ni har tänkt för blommor och dekorationer, men oftast är det ju det enkla som är det snygga.
    Stora blomsteruppsättningar tar ju väldigt stor plats.
    *Less is more*. ;)

• Septemberbruttan

Nej, inga stordådiga dekorationer inte. Det blir tre rosor i varje blomsterdekoration och lite grönt då, ungefär 8 dekorationer allt som allt. Och några blockljus kan ju inte kosta skjortan tycker man...

• osse

Jag tycker inte det låter snålt. Vi kommer ha vita underdukar, eventuellt gröna längder över och värmeljus och enkel blomma på varannan plats tror jag. Sen kan det hända att vi har några färgade småstenar eller rosenblad utspritt. Men 700 bör absolut räcka!

• Lilltrolle

"Less is more" säger de ju och inte är 700:- för lite!! Vi var 64 personer och om man bortser från att jag hyrde dukarna (som du redan har) hade jag sisoflor á 340 SEK, 36 ljusstakar 81 SEK (Ikea 4 st för 9 SEK) och tryckta dunilini middagsservetter 367 SEK (vilket du inte heller behöver räkna med då du redan har det) plus lite murgröna som min mamma kom med. Det är ju inte tokmycket pengar men de behöver nog bara tänka om lite, dina väninnor...

• Bobofina

Vi la ner mer än 700:- på våra bordsdekorationer, men vi var å andra sidan 100 pers. Det som kostar är framför allt vaser (vi räknade en vas till 4 personer plus några extra runt om i lokalen) och i viss mån blommorna. Hur som helst tycker jag inte att 700:- till 35 personer är snålt. Det borde räcka till nog så snygg dekoration.

...

(Vårt prisexempel:

Blomsterdekorationer:
    30 glas från IKEA som vaser: 750:-
    Småsten i "vaserna": ca 50:-
    40 vita rosor (och lite gentiana till honnörsbordet): ca 450:-
    (men detta använde vi sedan som presenter till diverse personer som hjälpt till under dagen)

Övrig dekor:
    Dekorstenar från IKEA: ca 100:-
    120 värmeljusstakar från IKEA: 240:-
    (vi skrev gästernas namn på så de fungerade även som "placeringskort" och blev alltså något som gästerna fick behålla som minne om de ville)
    Värmeljus: ca 50:-

Totalt: ca 1600

• Trollsländan

Vi la ner mycket jobb på bordsdekoration. Jag plockade stenar (gratis)
    Graverade in namn i dom (gravyr 500
    Linne och linneservetter ingick i hyran av lokal.
    tog mina blommor från orkideerna hemma, (gratis)
    Murgröna från trädgården.
    Trollträd från pappas trädgård(gratis)
    Lånad blombåge med blommor från trädgården (gratis)
    Kolsyreis (500)
    7 Skålar från Ikea till blomsterdek. 420kr
    5 Skålar på fot från brisak till kolsyreisen 350kr
    Lite brudslöja 350kr
    massvis med tjocka ljus för ca 300kr (som vi har kvar och kan använda i ett år frammåt)
    Värmeljus 100kr
    Värmeljustakar 5kr st. 200kr

ca 2700
    Men vilken fantastisk trollsk stämning det blev, vi hade 17 bord och 60 gäster.

• Septemberbruttan

Tack så mycket för all hjälp! Ska snacka lite med tjejerna, kanske kan få de på lite andra tankar... Men det löser sig säkert!

• 6-train

Beror ju hlet på HUR ni vill ha det? Alltså vilken typ av dekorationer ni tänkt er??

Vi hade väldigt enkla och billiga bordsdekroationer. Jag gjorde en del i lera (typ cernitlera som man kan köpa på panduro) och sedan köpte vi små blå glas samt flytljus på Ikea. Köpte dekorationstenar (små) på Granit (sådant man kan ha i blomkrukor, vaser etc) och sedan köpte vi rosbuketter med små rosor på Ica.

Fyllde glasen med stenarna och i hälften av dem hade vi vatten och flytljus, och i resten hade vi en ros (blomman avklippt från stjälken). Spride ut resten av stenarna lite dekorativt på bordet och hade de hemmagjorde lerdekorationerna där också.

Vet inte vad det blev till slut men skulle tippa på ca:

Glas och ljus på Ikea: ca 190 kr
    dekorationssten: 80 kr
    rosor: ca 49 kr för 10 stycken och i hade ca 30 så det blir ca 150 kr
    leranca 400 kr, men då har jag kvar samt jag gjorde även tårtbrudparet av den leran.
    Så utan leran blev det ca 420 kr

Vi hade E-bord och var 64 pers.

• Maria070210

Trollsländan:
    Vart får man tag i kolsyreis och hur fungerar det?

• Mitt hjärta är hemma

Våra bordsdekorationer kostade 45 kr för ljusstakar/vaser, c:a 15 kr för värmeljus och c:a 75 kr för blomdekorationer. Ljusstakarna/vaserna har vi kvar. E-bord för c:a 60 pers.

I varje värmeljusvas satt en bukett med minst en ros och minst en annan blomma samt grönt från förvuxna buskar i närområdet.
    Blommorna var från Hötorget, värmeljusvaserna och värmeljusen från IKEA.
    Så: 700 kr borde VERKLIGEN räcka.

Vi hade också festprogram till varje gäst så ytterligare dekorationer hade bara gjort ett enda stort virrvarr av dukningen.

• Septemberbruttan

Vi hade tänkt att ha allt som allt 8 bordsdekorationer. 3 på honnörsbordet, 2 på sidoborden och 1 på mittenbordet. I varje dekoration ska det då ingå en liten "blomdekoration", typ en skål med oasis i där man stoppar ner tre rosor och lite grönt, fyller upp med sån där dekorationsstenar typ; och sedan två blockljus, ett större och ett litet mindre. Sedan skulle de göra egna placeringskort på datorn och dekorera med lite tunnare band. Det de även har inhandlat är några meter rosa tyg för 18:-/m att göra dukar av.
    Så jag känner absolut att det borde räcka med 700:-!!!

• Septemberbruttan

Just det, festprogrammen är inte heller inräknade i denna budget utan de gör vår toastmaster...helt gratis...;)

• Trollsländan

Maria070210
    Kolsyreis fick vi tag på genom Freezit. www.freezit.se/ Efter vad jag förstår är dom de enda i stockholm. Det blev så vackert, det rann dimma ner på borden, servitricerna kom in med fyllda kolsyreisskålar inför varje rätt. Sen hade vi dimma på dansbanan när vi dansade vals. Vi hade också i drinkarna i baren. Och sen fic vi massa över som vi "lekte" med i flera dagar. Skitkul. Kolla in bilderna för dom kommer snart till min hemsida (förhoppningsvis nästa vecka). www.skorpioner.com

• Lyckligt gift!

Egenhändigt plockade stenar, lackade och med namn på som bordsplacering. Egenhändigt plockade snäckskal, jättefint. Vi köpte jättebilliga ljushållare på IKEA, fyllde dom till hälften med fin sand från Öland, satte värmeljus i. Blommor kan du köpa stora buntar och göra mindre buketter. Ha inte för mycket dekoration..Det enkla är det absolut finaste!

• bloomsterflickan

Hej

Ang. Kolsyreis/torris...

Om ni bor i en större stad med ett universitet, testa att hör med deras kemiinstution. De kanske säljer till er billigt.

På min instution har vi torris som vi går och tar av och betalar utan moms för. Kanske säljer de till privatpersoner med. Jag vet dock inte om det är billigare eller dyrare än att köpa av något företag.

Om ni använder det i drinkar, var bara försiktig så ingen sväljer det. Man kan förfrysa sig ordentligt och skada sig av det (-80C) ( och lägga av stora rapar :) det blir ju koldioxid när det smälter).

Fast det är en häftig effekt med all rök...mysigt ex vid sagan om ringen tema...vi brukar också använda det vid jobbfester...

lycka till
    /lilla kemisten

• Cezi

Hej!

Det här hade vi tänkt: Som ingår i bordsdekorationen.
    Vita linnedukar (har redan)
    IKEA
    32 Tygservetter 152:-
    Stearinljus 25:-/20 st
    Vin karaff 5 porslin/5 glas 490:-
    Blad från fem rosor 100:-
    (utspritt på bordet)

Totalt 767:-

:)

• Brud 2006

Vi hade E-bord med totalt 45 gäster och hade som bordsdekoration ljus (köpta på Lagerhaus, 20 ljus för 80 kr om jag inte minns fel, långa snygga ljus som fanns i olika färger) och hemmagjorda blomdekorationer, 8 st. där det var fem stora rosor (blandat vitt och ljusrosa) samt en limegrön blomma i varje. Jag köpte alla blommor på hötorget för totalt 150 kr (40 stora rosor + ca 30 limegröna blommor). Våra bordsdekorationer kostade alltså totalt 230 kr!

Svar på tråden Bordsdekoration, hur mycket?