• Grönöga

Östrogenfritt p:piller

Kollade på www.preventivmedel.nu och såg att de skriver om så kallade östrogenfria p:piller. Alltså INTE minipiller för de finns också med på listan. Vad är detta? Alltså jag läste ju vad det är men de ger inga namn på dessa. Någon som vet?

Skulle tydligen verka på ungefär samma sätt som kombinerade så då tänkte jag att varför äta östrogen när det ger en liten ökad risk för blodpropp. Samt att de är bra för kvinnor som blöder mycket och att många sliper mens överhuvudtaget om jag nu minns rätt. De är också ungefär lika säkra som kombinerade.

Nån som kan ge mig svar och nåt namn på dessa piller?

• Svar på tråden Östrogenfritt p:piller
  • Marre_

Cerazette är ett mini piller

• Pepparmyntan

Ostrogenfria p-piller ar ju mini-piller. Cerazette ar dock ett mini-piller med hogre dos av gulkroppshormon som gor att det funkar mer som de kombinerade p-pillerna. Cerazette ska ha nagot hogre sakerhet och har en storre tidsmarginal. Jag tror att det ar Cerazette de menar nar de skriver ostrogenfritt p-piller. Men Cerazette raknas ocksa in bland mini-piller.

• Grönöga

Jag är ganska påläst och trodde oxå de menade Cerazette. Men varför listar de minipiller som ett individuellt prevmedel och östrogenfritt som ett annat?

• Pepparmyntan

Enligt Fass sa ar Cerazette klassat som mini-piller. Men eftersom det funkar mer som kombinerade p-piller kanske de har valt att lista det under en egen katergori. Det blir dock lite forvirrande.

• Ruby Jo

Jag mådde jätte dåligt av just Cerazette...hade mellan blödningar mest hela tiden....

URK.....

Svar på tråden Östrogenfritt p:piller