• Susanne, Lund

Less på att vara arbetslös!

Kanske inte nåt som är bröllopsrelaterat direkt men...

Jag har nu varit arbetslös i snart 4 mån. och håller på att bli tokig. (Jag menar man kan bara planera så mycket ett ÅR innan bröllopet)Jag är utbildad landskapsarkitekt som absolut vill stanna i skåne och jobba. Detta tycks vara omöjligt. Jag söker alla jobb som kommer upp, ringer alla jag kommer på, trakasserar gamla kontakter m.m. men inget. Man bir så himla nedslagen gång på gång. Jag börjar allvarligt fundera på att byta karriär helt o hållet men det känns surt efter 5 års studier och 200 000 kronor i studielån. Alla som söker landskapsarkitekter vill ha några års erfarenhet men hur fan ska jag kunna på erfarenhet om jag inte får jobba? Har funderat på att starta eget men har tyvärr inte råd. Vad ska jag leva på i början? Jag blir ju av med min akassa om jag startar eget!

Finns det fler där ute i samma situation? Känner ni samma frustration som jag?

• Svar på tråden Less på att vara arbetslös!
  • Leonore

Jag har varit arbetslös av och till mellan mina utbildningar. Mitt längsta jobb var en projektanställning i 1,5 år. Jag har 3 utbildningar och 500,000 i studieskulder.

Jag förstår mycket väl att du är less. Själv har jag de senaste åren arbetat med städning eftersom det är vad jag kan få trots mina utbildningar. Dock söker jag med ljus och lykta efter något annat, men man måste äta och bo också :(

• Fru Cinderella

Leonore

Wow, får du städjobb, är imponerad. Alla städjobb jag söker så klagar de på att jag saknar erfarenhet... *suckar*

• blue83

Du kan kanske söka jobb på ett bemanningsföretag? Jag känner en hel del välutbildade akademiker som inte fått jobb inom sitt område men som under tiden som de letar vidare jobbar på bemanningsföretag. De anser dessutom att de kanske kan "få in foten" på ett bra företag och då kanske kan få chans till ett jobb med rätt inriktning.

• Fru Cinderella

blue83

Hur får man kontakt med dem??

(Möjlig idiotvarning på mig )

• blue83

Kolla på gula sidorna... Många av de större bemanningsföretagen har hemsidor där man kan lägga upp sitt cv. Det är även bra att kontakta dem personligen. Finns en del jobb som ligger ute på deras hemsidor...

• Clobberella

Skål och välkommen i klubben!
    Jag bor dessutom i malmö om du blir fikasugen

• Leonore

Oh, bor ni också i Malmö :D

Enda anledningen till att jag får städjobb är på grund av alla mina sommarjobb inom städning annars hade de dörrarna också varit stängda. Men det är inget att sukta efter, man får ont i axlar, armar, rygg o ben :)

• Clobberella

Leonore: men städning hade varit lite omväxling mot att bara gå hemma i alla fall...
    Tragiskt att de enda jobben som finns att söka via arbetsförmedlingen är för "vassa säljare". Nej, jag är ingen "vass säljare", vad tusan ska jag jobba med?!

Dagens gnäll, håll till godo!

• sose

Hej!

Är i samma sits, fem års utbildning, men inget fast arbete. Vet hur det känns.
    Jag har börjat söka andra, mindre kvalificerade, jobb. Men det tar ju emot när man ser ens studiekamrater få jobb och bra lön med en gång...

• Lena+Mattias=sant

har du försökt i danmark? när du bor i skåne borde du ju kunna pendla

• Midsommar07

Jag har hört att om man är arbetslös så kan man få en viss peng från akassan och en liten peng av företaget. Det kan ju vara en bra idé för att få lite bra erfarenhet och kontakter innom den bransch du vil jobba...

• Midsommar07

Det blev lite virrigt när jag skrev men prata med arbetsförmedligen om vad som gäller..

• bröllopsängeln

Nu vet jag inte hur branchen för landskapsarkitekt ser ut men finns det inte assistent jobb inom det yrket...så att du kan få jobb i rätt bransch och sen få in en fot?

finns det inte lägre jobb som inte kräver din utbildning men inom samma område så du kan få erfarenhete på det sättet?

• Susanne, Lund

Tack bröllopsängeln men nej, det funkar tyvärr inte så. Landskapsarkitektyrket är något av de svårare yrken att få jobb inom här i skåne. Praktikplats är nästan omöjligt att få. Det bästa jag kan hoppas på är att få en vikarietjänst och på det sättet komma in men det är ingen garanti. Jag har precis avslutat en vikarietjänst som inte ledde till någon vidare anställning. Som tur är så har jag fått erfarenhet vilket underlättar nu när jag söker nya jobb men det räcker inte tyvärr. Men jag söker vidare varenda jobb som kommer upp, även i danmark så det är nog bara att ha lite tålamod.

Svar på tråden Less på att vara arbetslös!