Lägger in en samling av uttrad jag har hittat här på BT. Om det är något rörigt så är det för att jag inte har sorterat dem än
-----------------
Hållbara lockar
Loréal Hot Straight och Hot Curl är jättebra och resultatet är härligt! Med den sistnämnda produkten räcker det med lite hårspray efter lockningen, för att det ska hålla.
Sammanfattning
Locktång
Sammetsspolar/Kardborrespolar
Spolar i olika storlekar
Spray
Läggningsvätska
Hårfön
Stylingsmousse
Glansspray/Silikondroppar
Hon använde sig av en spray som verkligen var SuperStrong,
tror den var från TIGI, hon sprayade först en slinga med
sprayen o lockade den med locktång, hon varavade mellan
locktång o plattång(hon gjorde lockar m plattången, jätteenkelt)
Så höll hon på med hela håret, tog slinga för slinga. Sen s tuperade
hon överhåret o spraya. Hon avslutade hela med Glansspray(HeadRush) o
glanscreme(CameraReady) Båda från TIGI.
Läggningsvätska är tricket, funkar perfekt. Lockarna blir inte stela
men ändå hållbara, hela dagen. Finns på Kicks, Åhlens, mataffärer m.m...
Du applicerar läggningsvätskan i rent torrt hår, rullar på spolarna och
låter det självtorka. Alternatict med svag luft från hårfön (helst kall),
men det kan va känsligt pga risk för att det blir "frizzigt".
Läggningsvätska finns oftast i flaskor som man ska hälla från. Köp en
sprayflaska och häll över läggningsvätskan i och använd som ett vanligt
spray när du ska locka, det är mitt tips! Jag sprayar varje lock
individuellt, det blir bäst om man vill att det ska sitta länge!
Jag hade nytvätta, torrt hår när jag kom dit. Han sprayade varje hårtest
genomblöt med läggningsvätska och rullade upp det på ganska små värmespolar,
som satt i ca 40 min. Han fönade på för att det skulle torka snabbare. Sedan
när han började forma frisyren sprayade han massor med hårspray, så när jag var
klar var håret alldeles hårt. Men det såg ändå ganska naturligt ut och framför allt
- det höll sig perfekt hela dan och kvällen - ca. 16 timmar.
a) Tvätta håret UTAN balsam
b) Ha i lite stylingmousse i håret när det är blött
c) Föna håret halvtorrt
d) Kamma i läggningsvätska
e) Rulla upp det på papiljotter, många papiljotter ska det vara!
f) Låt torka, ev föna på högsta värmen men lägsta "blåsten" så att håret inte trasslar sig
g) Låt papiljottena sitta i så länge som möjligt, helst 1 h... ju längre de sitter desto
bättre hållbarhet (inom rimliga gränser så klart)
h) ta försiktigt ut papiljotterna utan att kamma håret, nu ska håret vara helt torrt annars
riskerar man att lockarna raknar
i) använd en locktång för att förstärka topparna på lockarna så att det blir riktigt härdade
j) fixa till den frisyr du tänkt dig (fast använd inte för mycket spray så håret ser ut som
svinto!)
Jag har Wellas stylingmousse (root-lifting någonting) men det finns andra som är lika bra,
läggningsvätskan köper jag på Åhlens och jag tror att de bara säljer ett märke... en
genomskinlig flaska som inte är så dyr, ca 30 kr. Hårspray brukar jag köpa där jag klipper
mig, den är dyr men räcker hur länge som helst. Kommer inte ihåg märket men det är en helt
vit flaska med svart text. Och ja, jag använder kardborrepapiljotter i olika storlekar så
håret ser lite levande ut! Det viktiga är att inte ha så mycket hår på varje papiljott...
Jag undviker produkter som gör håret glansigt eftersom då går lockarna ut fortare (iallafall
på mig!) och tynger ner håret. Så, alla balsam-effektprodukter går bort. Jag försöker göra
djupinpackningar med jämna mellanrum istället
Glöm allt tidigare & köp KMS Curl Up! Då ska du få se på locka!! Används i fuktigt hår
(men funkar även på torrt) krama i håret & du har superfina lockar! Lycka till!
Men ha även i mousse i håret innan och sen när du lockat en lock så sprayar du den.
Sen är det lite olika. Vissa påstår att man ska locka ett halvtorrt hår andra ett heltorrt.
Lite olika beroende på vilken frisör man pratar med. Vissa säger även att håret inte ska
vara tvättat samma dag som man lockar det.
De sprayade håret INNAN de lockade det med tång och så lite spray efteråt. Mina lockar
höll hela dagen och kvällen, kändes inte heller så jätte stelt trots allt spray, framförallt
såg det inte stelt ut.
Om det är hållbara lockar du vill ha kan jag rekommendera Loreal Hot Curl, ett billigt och
bra alternativ till frisörernas dyra produkter. Bara spreja på i torrt /halvtorrt hår och
sedan locka med locktång eller ännu bättre, hårfön med smal lockspole. Finast blir det om
du delar upp håret i många små slingor vilka du lockar var för sig och sedan drar fingrarna
igenom. För att få extra effekt kan du göra extra många fina lockar i ovanhåret..
Ett tips! ju mindre lockar desto mer hållbara. Jag brukar använda permanent spolar i olika
storlek (finns även ganska tjocka) på lätt fuktat hår. Sparaya lite hårspray på varje slinga
innan du rullar upp den. Värm håret med en fön en stund och låt spolarna sitta i 2 timmar,
och dra inte i lockarna när du tar ut spolarna utan sparaya en lätt dusch med hårsparay och
vänta en liten stund. Sedan kan du dela lockarna försiktigt och lägga dem tillrätta. När du
är nöjd sparayar du igen.
Använd inte taggiga papiljotter eller kardborrepapiljotter, de ger inga fasta lockar, använd
istället sammetsspolar.
Lycka till!