• maalin

Byta från Cerazette till... vad?

Hej.
    Jag har nu ätit det östrogenfria p-pillret Cerazette i lite över fyra månader, men känner att jag måste byta. Jag har blivit deppig (något jag aldrig varit förut) och gråter för minsta lilla, samtidigt som jag har blödningar oftare än jag står ut med (som dessutom är oregelbundna).

Jag började med pillren ungefär samtidigt som jag träffade min pojkvän som jag nu varit tillsammans med i fem månader. Det gör mig ledsen att den personen han lär känna är denna människa som ständigt är små-deppig och gråter ofta, när jag inte alls är sån egentligen. Min sexlust ökat, men vad hjälper det när man har blödningar nästan hela tiden? Jag är 21 år gammal och har inte fött barn, så spiral är väl inte ett bra alternativ heller.

Det jag efterfrågar är era erfarenheter av preventivmedel som fungerar utan att världen ska behöva målas svart. Efter att ha läst i några forum känns det lite hopplöst, eftersom de flesta piller verkar ha jobbiga biverkningar.

Skulle vara väldigt tacksam om ni delade med er av era erfarenheter, och gav mig lite hopp

// Malin

• Svar på tråden Byta från Cerazette till... vad?
  • Lucia05

Är inte vanliga p-piller eller mini-piller något alternativ?

• Lins

Jag åt också cerazette i några månader och blev helt personlighetsförändrad. Mådde rent ut sagt skit. Hade varenda biverkning som fanns. Grät ofta och sexlusten försvann. Jag bytte till Exlutena och blev en ny människa! Blev glad igen, sexlivet på topp mm. Nackdelen med dessa minipiller är att man måste ta dom på nästan exakt samma tid varje dag. Jag hade jätte-svårt att komma ihåg att ta dom. Nu har jag bytt till hormonspiral och hoppas att det ska funka lika bra. Har bara haft den i drygt 3 veckor.
    Som sagt så är det ju individuellt hur man reagerar på olika piller, men det är ju värt ett försök att testa ett annat märke.
    Lycka till!

• Undrande M

Jag har också ätit Cerazette och mådde skit hela tiden! Fick i stort sett alla biverkningar som man kan få och kände mig som världens sämsta flickvän.

Nu har jag bytt till p-plåstret Evra. Det kan ju så klart också ge biverkningar, men kanske (hoppas!) lindrigare. Plåster byter man 1 gång i veckan och sedan är man utan plåster under 1 vecka och har mens. Jag vet inte än om jag kan rekomendera det, för jag har bara haft det i två dagar än så länge. Men det känns som vad som helst är bättre än Cerazette. I alla fall för min del.

Tyvärr verkar det ju som alla hormonella preventivmedel ger biverkningar på ett eller annat sätt. Jag hade helst använt ett pessar, men eftersom det spermiedödande medlet tydligen är slut så var det ingen mening med det.

Hoppas du fått lite hjälp av det här, jag vet hur jävligt det är att må så där konstigt.

• Undrande M

Ska tillägga att man byter plåster 1 gång i veckan I TRE VECKOR, sedan är man utan under 1 vecka.

• Snuffen

Jag skall prova ngt som heter Nuvaring, en ring som man för up som en tampong. där skall den sitta i 3 veckor, sen har man mens sen sätter man in en ny. Man kan ta ut den 3 tim per dygn om man tycker att den känns obehaglig vid t.ex samlag.

Svar på tråden Byta från Cerazette till... vad?