• Lisa1

Du är vad du äter - GP:s "recension"

Så, här kommer en "recension" av "Du är vad du äter" som chefsdietisten + några andra näringsfysiologer skev i dagens GP. Nu ligger den t.o.m som "förstanyhet" på GP:s portal =o!!

Har själv reagerat över Anna Skippers inkompetens vad gäller vissa av de "råd" hon ger, vissa saker har ju inga alls vetenskapliga belägg. Observera att hon inte har någon som helst dietist- eller hälsoutbildning eller liknande. Ungefär som Ulrika Davidsson alltså, en person som skrivit en bok och sedan kallas "coach" och "expert" i medierna utan att ha 100-procentigt vetenskapliga belägg för att det man predikar är hälsosamt för kroppen i det långa loppet. Lite farligt... Anledningen till att personerna i "Du är vad du äter" går ner vikt är ju för att de nu äter mindre än vad de gör av med.

Lite "kjejsarens nya kläder" med vissa av dessa sk. "experter" alltså. Finns det ingen mer "ordentlig" titel, som medierna kan blägga dessa personer med, såsom dietist, näringsfysiolog, hälsoterapeut, PT eller liknande så betyder det ju att personen i fråga bara har ett stort intresse för mat/hälsa/träning och sedan gjort sig en affärsidé av detta. Men det säger ju inget om vilka vetenskapliga belägg det finns för vad personen förespråkar, utan då kan det ju lika mycket handla om vad personen PERSONLIGEN tycker. Ett exempel är att Ulrika Davidsson själv gått ner med Atkins och pga de egna positiva erfarenheterna menar att detta är hälsans "väg in i himmelriket", eller hur man nu skall beskriva det ;). Det har ju mindre att göra med vad som VERKLIGEN är ett hälsosamt leverne. För mättade fetter i form av bacon och getost i stora lass är det tyvär inte :(...

www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=299281

www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=299252

• Svar på tråden Du är vad du äter - GP:s "recension"
  • pickolina

Skratt.. Skoj! :)
    MMMmmmm, det finns många olika dieter på marknaden och i princip alla saknar vetenskapliga belägg... Hemskt! Men man måste ju inse att det är en industri och de lurar oss på samma sätt som alla andra som vill sälja just sin produkt.

• Lisa1

Jag hoppas - och tror - att i alla fall flera av företagen från början startats av någon eldsjäl som gått ner i vikt på något sätt, som insett att "men herregud, det här vill jag ju lära ut till andra också, så att de också kan få de kanonfina resultat jag fått" och därigenom startat en business/coachverksamhet i det hela. Men när det når en viss nivå är det ju bra gentemot de som lyssnar att erkänna att "det här har jag mycket kunskaper om för att jag är intresserad av det och läst spaltmeter om det, men jag har ingen 'gedigen' utbildning i det, bara så att ni vet". Men något sådant erkänner man såklart inte om man inte vill förlora kunder/anseende ;). Helt klart är iaf att om någon bara kallas "kostexpert", "GI-expert" eller något annat innehållandes de klyschiga orden "expert" eller "coach" så betyder det bara att den tidning etc. som köpt in personen som sin "expert" gentemot läsarna inte har en bättre titel att sätta på sin inhyrda person. Alltså hittar man på denna flytande titel som kan betyda allt och lite till - och lite mindre dessutom...

• picachu

Jag håller med artikeln.

• FruganM

Kan inte annat än att hålla med artikeln...

• soomzy

Håller inte med artikeln!!!!!

• Pyssetroll

Som snart färdig dietist kan jag bara säga:

ÄNTLIGEN!!!! Får själv nästan hjärnblödning varje torsdag när Anna Skipper sätter igång!!!

• FruganM

soomzy.

Varför håller du inte med? Vad är det du tycker annorlunda?

• Buslinna

Äntligen uppmärksammas det här! Hon verkar ju småknäpp ibland - slänger ut mikrougnar och tillåter inte folk att äta kött (vet inte om hon inte låter något sina bantningsobjekt äta kött, men jag har flera gånger sett henna ordinera endast bönor, tofu, quorn och kanske lite fisk). Jag blir lite mörkrädd över att folk tror att hennes sätt är ett optimalt hälsosamt sätt för alla ...

Jag tappade dessutom 99 procent av all respekt för henne när jag insåg vem hon är gift med, och samarbetar med. Vet inte om någon mer minns det, men i ett Outsiders-avsnitt var en man med som hävdade att han i princip aldrig skulle dö. Han hade hittat ett sätt att lura kroppen, och det genom hur han åt, tänkte och levde. Han drack en massa ört- och kryddblandningar (sådana som Anna Skipper rekommenderar) och åt en extrem kost. Detta är då hennes man, Olof Skipper. Någon som minns det programmet? Han satt bland annat och mediterade på ett altandäck utanför ett stort rött hus med sjöutsikt, om det kan hjälpa till att friska upp minnet. :) Annars finns han med på www.annaskipper.se under "Skippers".

Här är ett utdrag ur kanal5:s programbeskrivning av just inslaget om Olof Skipper:
    "Olof Skipper, 50, tror att han kan bli världens äldsta människa och vill leva minst 100 år till. Han håller en strikt kost och äter sig aldrig riktigt mätt eftersom han tror att kroppens celler lever längre då de ?svälts?. Han motionerar, sover åtta timmar per natt, spelar meditativ musik och kontrollerar sin vilopuls regelbundet eftersom han har läst att hjärtat är programmerat att slå ett visst antal slag under en livstid. Varje dag går han till ett träningscenter för att göra sina avslappningsövningar och stå på en vibrationsplatta som skakar loss gifter i kroppen. För att nå maximal avspänning tillbringar han dessutom regelbundet tid i en saltvattentank där han mediterar sig yngre."

• pickolina

Buslinna
    *LOL* :D Tack för infon...

Svar på tråden Du är vad du äter - GP:s "recension"