• jocelyn

AJ! nån som har tips mot nageltrång?

Visste inte var jag skulle posta detta så alla med äckelmage; läs inte mer!

-------------------

Ok.

Jag behöver era allra bästa tips på hur man får bukt med ett envist nageltrång på en tånagel. Precis när det ser fint ut så börjar det om igen -när nageln växer ut-
    Jag har inga trånga skor, går barfota hemma och försöker med fotbad etc för att "hjälpa till" men detta går liksom inte bort.

Jag är lite fotfobisk med så jag tål inte att någon annan petar mig på fötterna och att ta bort nageln är ungefär det värsta jag kan tänka mig (möjligen näst efter krig osv)

Finns det någon bra huskur, någon salva, något sätt jag kan fila/klippa eller vad som helst som kan tänkas hjälpa?

Ska tillägga att jag klipper naglarna RAKT AV. Nageltrånget kom i samband med att jag råkade sparka in foten i en möbel för ca 1,5 månad sedan. Min egen teori är att det blev ngn flisa som sedan fastnade i när nageln växte.

Snälla hjälp, ni som har tips eller kan berätta hur ni blev av med liknande.
    Obs; skräckhistorier undandbedes!

• Svar på tråden AJ! nån som har tips mot nageltrång?
  • Ninno - 79

Om det är så att din teori stämmer (vilket ju inte låter helt orimligt) är det väl ändå bäst att låta en läkare titta på tån. De kan ju ta bort flisan (MED bedövning!) så kanske problemet är snabbt ur världen...?
    Annars brukar jag tycka att Alsolförband brukar funka ganska bra som kortsiktlig lindring av nageltrång....

• picachu

jag brukar få som flisor som åker in och då får jag lov att peta ut den med en liten nagelsax eller något. du får liksom gräva runt med spetsen...

• jocelyn

Tack för era snabba svar! Sitter här med foten i en bunke kallt vatten för att bedöva den och "peta" lite sen. Går det bra att rengöra redskap med alsolsprit?

Min mamma -som är i avsaknad av smärttröskel tror jag- anser att jag bör klippa ett jack liksom lodrätt i nageln för att ge lite mer "plats"..är det något som låter rimligt?

Jag vill helst undvika läkare...men lovar att uppsöka en om det inte blir bättre såklart. Vill bara uttömma alla möjligheter först, utan att bli för dumdristig såklart :)

Tack för tips, ös gärna på med fler!

• Cavatina

Jag krossade en tå för ett par år sedan och fick en lite snedvuxen nagel efter det. Min lösning på det hela blev att med ena halvan av en pincett "bända upp" det nagelhörn som växte ner i foten. Sedan jag fått fason på det klipper jag aldrig längre ner än att nageln växer "ovanpå" huden. Nu har det gått ett par år och det verkar som att nageln fattat hur jag vill att den ska växa, så numera är det bara de nerver som blev mos som gör ont. *försöker behålla mina positiva sida vid liv*

Försök bända lite, det kanske lönar sig... Lycka till, jag lider verkligen med dig!

• picachu

jämmer... jag kan ju kontra med att jag veckan före bröllopet ramlade av cykeln och mosade tjocktå-nageln. Smärtan gick över lagom till bröllopet så jag kunde ha mina fina skor. Sen på smekmånaden ramlade nageln av, så nu går jag omkring med en freak-tåganel :(

• Cavatina

"Tjocktå"!! Vilket gulligt ord! Är det samma som stortån? (har aldrig hört uttrycket förr)

• sinnenas neonljus

När jag hade problem med nageltrång för många år sedan gick jag till en fotvårdare och fick hjälp. Hon klippte och filade lite och det gjorde inte det minsta lilla ont, och sen dess har jag inte haft problem. Då sa hon också att de flesta som går till läkare med nageltrång får nageln borttagen, så att det sen ska växa ut en ny, men att det oftast går att rätta till problemet (smärtfritt!) hos en fotvårdare.

• silverdrake

hade jättemkt problem med nageltrång när jag var tonåring då min mamma fick "hemma-operera"med nagelsax medan jag själv låg och vred mig av smärtan. inte så kul, men det som funkade då var mkt fotbad med salt i, att göra rent med väteperoxid från apoteket, och att försöka att klippa bort så mkt av flisan som man kom åt utan att krevera.

jag återfick problemen för nån månad sen, men det hann faktiskt aldrig bli så illa då. för jag körde på riktigt hett fotbad sen tog jag en nagelborste och borstade i riktning med nageln, uppåt alltså och bet ihop och försökte komma så "djupt" så möjligt, och så fick jag ut eventuella förhårdnader och det blev inget mer...en till sak som jag gjorde som hjälpte var att jag filade med nagelfil ovanpå nageln på mitten, det tog bort lite av trycket eftersom nageln blev lite tunnare på mitten och "rätade" ut sig lite...

• silverdrake

just det, efter fotbadet är det viktigt att smörja in massor med en riktigt fet salva, tror 8 hour creme borde funka, jag hade inte det just då så jag tog ett cerat med bivax faktiskt (obs, jag tog inte med ceratet direkt på tån utan tog faktiskt med fingret :) )
    iallafall är det viktigt att det hålls mjukt efter man ha borstat, vissa typer av fett kan ju lösa upp förhårdnader också....

• jocelyn

Tack för alla tips!

Jag "opererade" lite själv igår dvs försökte tvinga loss kanten som fastnat... aj är bara förnamnet. Efter detta kändes det fortfarande outhärdligt att stödja på foten så jag tog ett bad och följde sedan mammas råd att klippa lodrätt rakt ner i nageln...det fungerade, trycket har minskat nu och det onda har gått från "nu svimmar jag" till "lagom ömt". :)

Tack alla "sjuksyrror" här på BT för snabba och bra råd!
    Nu är det jag som ska vaka över den här nageln så problemet inte kommer tillbaka, hur ska man annars kunna gå i sina snygga nya skor? ;)

Svar på tråden AJ! nån som har tips mot nageltrång?