• jenx

Måste man fixa transport av gästerna

Funderar på det här med transport vid bröllopet. Är det så att vi som brudpar ska fixa det? Kan inte folk fixa det själv? Till de bröllop jag varit på har jag fixat det tillsammans med vänner. Hur har ni gjort, eller hur tänker ni göra?

• Svar på tråden Måste man fixa transport av gästerna
  • NuÄrDetDags

Jag tror det beror lite på var folk kommer ifrån, vilket avstånd det är mellan kyrka/festlokal och hur lätt det är att hitta.

Vi ska fixa transport (taxibuss eller så) mellan kapell och festlokal. Det är inte särskilt långt men vi har en hel del utländska gäster så vi tror att det kommer att uppskattas. Vi funderar också på en sorts samlingspunkt innan vigseln så att alla hittar rätt.

Hade vi bara haft gäster från Sverige hade vi nog bett var och en att ta hand om det själva. Nu får de naturligtvis om de vill hoppa in i en av taxibilarna.

• hannna

Vi har c:a 6 km mellan kyrka och festlokal och vi tänker låta gästerna sköta det själva.

• Liah

Vi tänker låta gästerna fixa det själva. Vi har inte så långt mellan kyrkan och lokalen och det går bussar i närheten.

• K -76

Det beror ju på hur gästerna har tagit sig till platsen för vigseln, tycker jag. Är det många från orten, eller från bilavstånd kommer de ju troligtvis att ta bilen till kyrkan. Men flyger många av gästerna in så tycker jag att det kan vara rätt artigt att erbjuda dem skjuts.

• okt2006

Jag har åkt så långt som 3,5 mil mellan kyrka och festlokal utan att brudparet ordnat detta. Vi hade nära mellan kyrkan och festlokalen, men ganska långt från city till kyrkan. Vi ordnade dock inget sådant åt gästerna utan det fick de sköta själva. Eller förresten... i infobladet skrev vi ut vilket nummer det var på bussen och telefonnumret till de största taxibolagen.

• Trollsländan

Vi hade också långt mellan kyrkan och festlokalen och bokade två bussar. Vi bjöd på sprit och ville att folk inte skulle tveka att lämna bilen hemma. Sen bad vi gästerna meddela om de ville ta bussarna eller ej. Av 80 pers meddelade två eller tre överhuvudtaget att de inte skulle åka, men vid en närmare runtringning visade det sig att mindre än sju hade tänkt åka bussen. Trots gratis buss och sprit så var många inte pigga på att betala för hotel utan ville hem, därav valde många att köra bil. Vår gräns för gästfrihet gick faktiskt vid hotel. Vi bokade av bussen och fixade så att dom fick åka i andras bilar. Det var ett jättejobb att precis innan bröllopet hålla på och ringa runt till alla som inte svarat och höra om de skulle ta bussen eller ej. Även om de tackat ja till bröllopet hade det många gånger skett genom någon annan, eller per mail så det var bara att sätta sig och ringa runt till alla. Hade jag gjort om det hade jag istället skrivit så här i inbjudan. 'Om någon av er har problem att ta er mellan kyrkan och festlokalen får ni höra av er så ska vi försöka hjälpa er.'

• PP07

Vi har haft över 2 mil mellan kyrka och festlokal och det har alltid löst sig utan att brudparet ordnat transport. Faktum är att jag aldrig varit på ngt bröllop där transport varit arrangerat.

Vi kommer ha ca 1 mil mellan kyrka och lokal och tänker inte fixa transport.

• silvera

Vi har hyrt buss, som kommer att ta upp gästerna vid pendeltågsstationen. Sedan kör den till kyrkan, och efter vigseln kör den gästerna in till festlokalen inne i stan. Vi har 64 gäster, och 46 personer har valt att åka buss. Hemresa från festen ansvarar de själva för. Bussen kostar ca 2900 för 50personer.

• 4:e Maj

Vi har bokat en rod bubbeldackare for oss och gasterna men det ar bara for att jag gillar dem sa mycket och tyckte brollopet var en bra anledning . Har varit pa andra brollop dar gasterna fick ta sig sjalva fran kyrkan till fest lokalen och det har aldrig varit nagon som tyckte att det var konstigt.

Svar på tråden Måste man fixa transport av gästerna