• chiqitita

Har nagon har gjort en "datortomografi"?

Jag tror att det heter sa. Detta ar ett test av manga andra jag har gjort i samband med hogt blodtryck. Min doktor haller pa att kolla mina varden for att se om jag behover ata medicin for hogt blodtryck. Min forsta doktor skrev ut blodtrycksmedicin pa en gang! Men jag ar under 40 och vill inte garna at medicin nu.
    Sa jag uppsokte en annan doktor och han har nu gjort en massa tester. Nu vill han aven gora det har testet som tydligen ar en catscan av nagot slag. Men dom satter visst in en nal och nagon vatska gar in i kroppen. Usch, jag absolut hatar nalar och ser inte fram emot det har. Men dom ska kunna se om man har en tumor eller varfor man har hogt blodtryck tydligen. Ar det nagon som har gatt igenom detta och kan forklara lite mer???

• Svar på tråden Har nagon har gjort en "datortomografi"?
  • Lena+Mattias=sant

Det de sprutar in är en kontrastvätska så de ska se dina blodkärl bra. Precis som man får äta speciella grejor om man ska undersöka mag- och tarmsystemet.

• chiqitita

Ahh.....gor det ont nar dom sticker in nalen? Och gor dom det i handen eller armen? Vilket ar varst?

• Jozzylecter

Konrastvätskan är svagt radioaktiv och "lyser" på bilderna sedan.

Om du är väldigt rädd för nålar kanske det är dumt att tänka på var det gör mest ont och hur mycket? Stressa upp sig i onödan, liksom. Vissa vill ju förbereda sig på det sättet, hoppas du vet vad som känns bäst för dig. Ta det bara lugnt och hoppas det ordnar sig med ditt blodtryck.

• chiqitita

Det har du ratt i. Jag forsoker nog ta reda pa for mycket och anaylsera det. Jag vet ju att jag maste gora detta sa lika bra att sluta tanka pa det tills det ar dags

• Marskatt

Jag skulle göra en datortomografi när jag var gravid, men det blev till slut en magnetröntgen för att de inte ville ge kontrastvätska under graviditeten. Knattrade o small rätt bra! Men kändes helt ok.

• chiqitita

Så detta är kanske rätt vanligt? Vad hade du på dig medans du röntgades?

• Marskatt

Vad jag hade på mig? Minns inte! Inte en aning! Kommer mest ihåg hur bebisen vände sig varje gång det smattrade, o hur den som skötte maskinen bad mig ligga helt stilla trots bebisvändningarna...

• chiqitita

Ja då var du inte naken iallafall för det hade du säkert kommit ihåg

• Nonika

Jag gjorde en för några veckor sen. Jag hade fruktansvärt ont i huvudet och spydde som en galning, så det ville kolla skallen.
    Jag hade en sjukhusrock på mig och trosor. Vätskan sprutade de in i en nål i armen. Det blev varmt i kroppen, särskilt i blygdläpparna (?!).
    Det smäller och knattrar en hel del i en sån där apparat, men jag blundade för att slippa se kanten ovanför, för då hade jag kanske kännt mig instängd.

• Marskatt

Nej naken var jag då rakt inte! Tror jag fick ha mina egna kläder på mig, men var tvungen att ha en behå utan byglar. Hittar inte papperet, men jag har det sparat nånstans (kallelsen mm). Och de brukar visst rekommendera att man ska blunda och tänka på nåt trevligt! Inte för att man kan glömma bort vad man håller på med, men man slappnar av bättre, ligger mera stilla o får mindre "cellskräck".

• chiqitita

Åh, vad skönt då kan jag andas ut. Jag trodde för en sekund att man skulle vara naken. Gud, jag drack den där otroligt äckliga vätskan igårkväll. Det gick knappt ned och höll på att komma upp lika fort. Vad är meningen med att dricka det?

• Marskatt

Aha! Du fick kontrastvätska som ska drickas. Då är det för att blodkärlen ska synas bättre, de blir liksom lite självlysande. Är ju inte farligt alls, men smakar som sagt var lite illa...

• chiqitita

Så är det äntligen över....Nonika, du hade rätt. Det blev varmt precis där du sa att det skulle bli varmt! Så jag log lite för mig själv och det kändes lite lugnande. Kontrastvätskan var som sagt nog det värsta av allt..BLÄ!!!!!!
    Men tack för all er hjälp. Det underlättade mycket!

• Marskatt

Vad skönt att det gick bra! Klart vi ställer upp o berättar om det är något vi kan hjälpa till med!

Svar på tråden Har nagon har gjort en "datortomografi"?