• Vackra

Namnbyte registreras personligen till skatteverket??

Hej.
    Jag undrar om man måste gå personligen till skatteverket för att registrera sitt namnbyte? Hur går det till?? För det verkar som om mitt "gamla" efternamn fortfarande står kvar i folkbokföringen...
    Och sen när det gäller alla bankkonto kort, id kort m.m. Måste man själv gå och informera dem om sitt namnbyte??

• Svar på tråden Namnbyte registreras personligen till skatteverket??
  • NuÄrDetDags

Hm, har du lämnat in ditt vigselbevis till skatteverket?

Jag kan tänka mig att du måste informera banker & Co., vet inte hur de annars skulle få den informationen...

Men samtidigt har jag ingen aning, så hade vi tänkt göra (lämna in vigselbevis till skatteverket och ringa runt).

• Vackra

hmm.. min käre svärfar råkade få med sig vårat vigselbevis efter bröllopet. Och dom bor en bra bit härifrån.. :) Hehe.. vi gick här hemma och tänkte att dom skulle skicka ner det men sen så ångrade vi oss (så det inte skulle komma bort på posten) och tänkte att det kan vi ta med nästa gång vi hälsar på dem.. för såååå viktigt/akut är säkert inte vigselbeviset. Haha :D Dumma vi är.. fattade inte att det behövdes för DET! Ska ju faktiskt dit nästa helg! Får se till att ta med det då, så vi kan lämna det hos skatteverket! :P Tack.. :D

• bröllops häxan

Nej nej...Lysna nu..
    Viselförättaren skickar in vigselbevis till skattemyndigheterna att ni har vigds. Ring och kolla att det har kommit in. Det ni ska göra är att ringa till dom istället och be att dom skickar hem blanketter för namn byte till er. :)

• S:et

Hej
    Ring eller gå till Skatteverket och hämta blanketter om namnbyte (eller via nätet), fyll i och returnera. Det finns registrerat där om att ni har gift Er, ni behöver inte vigselbeviset till det, det är ju där man ansöker om hindersprövningen, och på personbevis som man får ut på Skatteverket är det reggat om man är gift eller ogift. Lycka till!

• NuÄrDetDags

Då var man smartare igen! Jag trodde att vi skulle lämna in vigselbeviset...

• bröllops häxan

Erat exemplar av vigselbeviset ska ni spara. Det är ju erat "bevis" att ni har gift er.

;)

• S:et

hej
    Banker, statliga myndigheter och vissa personregister får uppgifter om namnbytet atuomatiskt, men sedan måste man själv ändra övriga, man märker efter ett tag vilka som fått uppgifterna. Sedan har vi ju alla kontokort och medlemskort etc, där måste man ringa in och beställa ett nytt kort för det skickas inte ut nya pga namnbyte. För säkerhets skull om vilka som får reda på namnbytet - fråga Skatteverket, man är ju själv inte expert *ler*. Ha det gott allihop!

• picachu

Kolla för allt i världen upp att vigselförrättaren verkligen skickar in pappren till skatteverket! Vår glömde, och det blev extremt jobbit när jag skulle fixa pass till bröllopsresan!!!

Svar på tråden Namnbyte registreras personligen till skatteverket??