• babytjej

allt som allt pris

Om jag o min sambo gifter oss i rådhuset, som tydligen e gratis, o vi inte vill ha nån fest efteråt, utan bara han o jag går ut o äter... hur mycket kostar bröllopet allt som allt då?
    om vi däremot gifter oss i kyrkan, hur mycket kostar det billigaste bröllopet då, vi ska inte ha nån fest efteråt...
    vore tacksam för svar då jag inte e så insatt i såna här bitar

• Svar på tråden allt som allt pris
  • jag ska bli en fru...läängtar-nu gift

Ja,det beror bara på vilka ringar och kläder ni vill ha:)
    Bara ni som sätter gränserna;)
    Lycka till hoppas ni får en fin dag!!

• babytjej

vi vill ha fina men billiga ringar, kläder tänkte vi bara ta det finaste vi har, kanske köpa nån ny tröja eller nåt bara.. finns det nån som kan ge nåt ca pris?

• babytjej

en bukett blommor kan mán ju binda ihop själv...:)

• Novemberbrud06

Det är gratis att gifta sig i kyrkan. Vid kyrklig vigsel krävs en ring, men den behöver inte vara i nåt äkra material. Vid borgerlig vigsel däremot krävs ingen ring.
    Så det är ju ringen som kostar, era kläder, ev blommor, och sen middagen efteråt.
    Ni tror inte att era föräldrar blir besvikna om de inte får närvara? Det skulle mina ha blivit...

• babytjej

jo, det e klart, men det kostar inget extra om man väljer o gifta sig i kyrkan då? blommor binder jag en vanlig bukett, har jobbat som florist... men i kyrkan måste man kanske ha en klänning,men tänkte ha vit kjol o nån fin tröja? o han ska ha svarta byxor o vit skjorta, kan man ha det i kyrka oxå? ring har jag inte tittat på, men det finns säkert några billiga, om man inte har bråttom...

• Marskatt

I kyrkan finns inga krav på någon viss sorts klädsel. Att gifta sig i kyrkan är gratis under förutsätting att någon av er tillhör svenska kyrkan.

Klart ni får gifta er i kyrkan,OM det är det ni vill.
    Tror absolut det går bra att det går att gifta sig i vilka kläder man vill;)

• babytjej

bägge tillhör svenska kyrkan, hur gör man när man ska fixa allt, i vilken ordning börjar man, vi ska bestämma datum, vad gör vi sen? vore tacksam om ni skrev ner i vilken ordning man ska göra allt då jag sparar det på datorn sen

Kanske så här:
    *Väljdatum.
    *Ring och boka kyrka.
    * Välj Ringar,beställ.
    * Välj kläder.
    *Dagen innan fixa blommor.

• babytjej

ok, tack, e det bara det, ska spara den listan...

• okt2006

Om ni bestämmer er för kyrkan så ska ni även välja psalmer. Det kan ni dock få mycket hjälp med av den som kommer förrätta er vigsel. Ibland kan man även ha önskemål om det som sägs under vigselakten, i vilken ordning det ska vara osv.

• okt2006

Just det! Ni måste beställa en hindersprövning från Skatteverket, tidigast 4 månader före vigseln.

• babytjej

ok, va e det för nåt, o hur mycket kostar det?

• okt2006

Hindersprövningen kostar inget. Det är ett intyg på att ni får gifta er (att inte någon av er redan är gift, eller att ni är syskon till exempel...). Ni måste ha intyget för att få gifta er.

• babytjej

har läst det nu, men det verkar inte stå nåt om kostnad, så jag antar att det inte kostar nåt...

• mss

nej hindersprövningen kostar ingeting, inte ens frimärke om du lämnar det direkt till din lokala skattemyndighet. Det enda som egentlign kostar om ni inte ska ha middag är om en av er ska byta efternamn (det behöver man inte) då kostar det ett par hundra att skaffa typ nytt körkort och pass (om ni har det) med rätt namn. Om ni ill ha billiga ringa kan ni ju också använda tillexempel en ärvd ring....hade ju varit rätt fint att använda typ gamelmormors ring. Lycka till

Svar på tråden allt som allt pris