• Vackra

Hur fixa ekonomin när man är sjukskriven??

Hej.
    Hur får man pengar så man kan leva när man sjukskrivs egentligen???? Om man inte tidigare har arbetat...?

1) Och gått i skolan men fått sluta den pga sjukskrivningen??

2) Och OM man avbrutit studierna INNAN man sjukskrivit sig? Då får man väl inte csn??

• Svar på tråden Hur fixa ekonomin när man är sjukskriven??
  • Brud 2008

Hur menar du egentligen, avbröt du studierna för att du var sjuk eller av något annat skäl *förvirrad*? För som det låter så slutade du studera när du blev sjuk och då måste du väl få pengar från csn?

• Snart_FruL

Det beror på:

Har du jobbat så att du har en inkomst de kan grunda sjukpenningen på? I så fall så får du ju sjukpenning i och med att du sjukskriver dig.

Hur lång tid är du sjukskriven? Är du långtids sjukskriven bör du ansöka om tidsbegränsad sjukersättning.

Nej om du avbrutit studierna innan du blev sjuk så tror jag inte att du får pengar av CSN.

Och i väntan på försäkringskassans dom, prata med dem, så bör du nog söka socialbidrag. Är du långtidssjukskriven så kan det ta lång tid innan försäkringskassan är klara med sin utredning. Du får i så fall din eventuella ersättning retroaktivt från den dagen du blev sjukskriven.

Fast jag kan ju säga så här;

Jag fick inte socialbidrag eftersom jag hade blivit sambo 3 månader innan mina studier gick helt åt helvete, på grund av min sjukdom. Min sambo tjänar för bra, med en årsinkomst på 300 000.

Först försökte jag söka jobb och gå på arbetsförmedlingen. Jag har dock ingen som helst arbetslivserfarenhet, så jag har inte rätt till vare sig a-kassa eller vanlig sjukpenning. Alfa-kassa blev jag nekad eftersom jag inte hade slutfört mina studier. Dock var jag ju för sjuk för att egentligen söka jobb, så det fick jag lägga ned.

Jag fick alltså nej överallt. Till slut mådde jag psykiskt så dåligt att en läkare långtidssjukskrev mig, då hade det gått ett år sen jag inte kunde fortsätta plugga. Det tog mer än åtta månader innan jag fick godkänt av försäkringskassan och fick pengarna på kontot.

Under tiden alltså nästan två år, har min m2b försörjt mig. Det har varit otroligt tufft för både förhållandet och psyket. Men nu vet jag att när han säger i kyrkan att han vill älska mig i nöd och lust så är det sant för det har han redan visat. Dessutom har han hela tiden sett till att jag har haft allt jag behöver, han har aldrig sagt ett ont ord eller klagat under hela den här tiden.

• Vackra

Hmm.. jag är sjukskriven 1 månad tillsvidare iaf...
    Och jag ringde till min lärare samma morgon INNAN jag blev sjukskriven.. alltså, jag ringde på morgonen till min lärare och sa att jag antagligen skulle bli sjukskriven och ett par timmar senare blev jag sjukskriven hos läkaren...
    Men så visste jag inte om jag "räknas" till att vara studerande och blev sjukskriven och DÄRFÖR fick avbryta studierna, eller om jag räknades som arbetslös då jag blev sjukskriven..??

Så därför undrar jag både om hur man får pengar när man 1)är studerande och blir sjukskriven under tiden av skolgången. Och 2) om man är arbetslös och blir sjukskriven, samt att man inte arbetat nåt direkt innan heller...?

Förstår ni nu tro..??? Hm, blir ju förvirrad av mig själv! Hehe.. :
    Och hur gör man för att se till att man får pengar (oavsett vart dom ska komma ifrån)??
    Ska man ringa försäkringsbolaget och be om några blanketter att fylla i, eller hur??

• Lena+Mattias=sant

I fall 1 får du pengar från csn i fall 2 är det mer osäkert. Jag vet inte om kontakten med lärarna räknas, de brukar ju itne sköta administrationen

• Brud 2008

Det måste ju räknas som att du studerade när du blev sjukskriven, du hade ju inte slutat plugga om du inte var sjuk. Jag blev sjukskriven för några veckor sedan, mamma beställde några papper på försäkringskassans hemsida till mig som jag skulle fylla i och skicka in med ett läkarintyg.

• Brud 2008

Du får pengar från csn precis som tidigare om du blir sjuksriven hos försäkringskassan.

• kentfantast

Ja ang det där med soc. Man anses ju vara försörjningspliktig för sin sambo/make/maka så det är inte alltid alldeles lätt att hamna under riksnormen, även om man själv är nollklassad.
    Som sagt, FSK har väl koll på det där...

• Vackra

Hm, tack alla! Jag ska kolla upp det lite närmare hos FSK! Tack!

• Snart_FruL

kentfantast
    Det underliga är att enligt civilrätten så är man inte försörjningsskyldig för sin sambo enbart för sin make/maka. Det är bara när det gäller socialförsäkringen som ens sambo är försörjningsskyldig. Så om min sambo inte hade betalt räkningarna som det står mitt namn på, så hade jag hamnat hos inkasso och till slut hos kronofogdemyndigheten. Ingen hade någon gång begärt pengar av honom. Så man blir helt utelämnad till ens sambos välvilja.

• kentfantast

Det är för att ni räknas som gemensamt hushåll...

• Snart_FruL

jo jag vet... men ändå så blir det ju till att hoppas på att ens sambo är schysst nog att betala för en, eftersom han enligt alla andra lagar inte är betalningsskyldig.

• kentfantast

True... det finns mkt i systemen som man kan fundera över...

• jocelyn

CSN låter dig behålla studiemedel -förutsatt att du ej avbryter studierna utan endast gör uppehåll pga sjukdom- om du är sjukskriven; se CSNs hemsida.

Om du avbryter studierna måste du betala tillbaka till CSN och får istället -eventuellt!- ersättning från FK.

Man kan ej få ersättning från FK och CSN samtidigt.

Ring till FKs kundservice och diskutera igenom ditt ärende.

• Afrodite 4/8-07

Jag har blivit sjukskriven under studier, och då längre tid pga graviditetskomplikationer. Då skall man om man inte har annan inkomst stå kvar inskriven i skolan och sjukamäla sig till skolan, men även medela csn. man får studiemedel precis som vanligt. efter 30 dagars sjukskrivning med studiemedel så blir det så att det man får efter 30 dagar slipper man betala tillbaka, det skrivs av om man blivit sjukskriven.

Svar på tråden Hur fixa ekonomin när man är sjukskriven??