Det beror på:
Har du jobbat så att du har en inkomst de kan grunda sjukpenningen på? I så fall så får du ju sjukpenning i och med att du sjukskriver dig.
Hur lång tid är du sjukskriven? Är du långtids sjukskriven bör du ansöka om tidsbegränsad sjukersättning.
Nej om du avbrutit studierna innan du blev sjuk så tror jag inte att du får pengar av CSN.
Och i väntan på försäkringskassans dom, prata med dem, så bör du nog söka socialbidrag. Är du långtidssjukskriven så kan det ta lång tid innan försäkringskassan är klara med sin utredning. Du får i så fall din eventuella ersättning retroaktivt från den dagen du blev sjukskriven.
Fast jag kan ju säga så här;
Jag fick inte socialbidrag eftersom jag hade blivit sambo 3 månader innan mina studier gick helt åt helvete, på grund av min sjukdom. Min sambo tjänar för bra, med en årsinkomst på 300 000.
Först försökte jag söka jobb och gå på arbetsförmedlingen. Jag har dock ingen som helst arbetslivserfarenhet, så jag har inte rätt till vare sig a-kassa eller vanlig sjukpenning. Alfa-kassa blev jag nekad eftersom jag inte hade slutfört mina studier. Dock var jag ju för sjuk för att egentligen söka jobb, så det fick jag lägga ned.
Jag fick alltså nej överallt. Till slut mådde jag psykiskt så dåligt att en läkare långtidssjukskrev mig, då hade det gått ett år sen jag inte kunde fortsätta plugga. Det tog mer än åtta månader innan jag fick godkänt av försäkringskassan och fick pengarna på kontot.
Under tiden alltså nästan två år, har min m2b försörjt mig. Det har varit otroligt tufft för både förhållandet och psyket. Men nu vet jag att när han säger i kyrkan att han vill älska mig i nöd och lust så är det sant för det har han redan visat. Dessutom har han hela tiden sett till att jag har haft allt jag behöver, han har aldrig sagt ett ont ord eller klagat under hela den här tiden.